AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.952

Brukar ni märka när kopplingen självjusterar?

Ni
963
Nip
320i-04
Några dagar sedan blev det lite hugg när jag släppte upp kopplingen, så den studsade fram lite som en körskoleelev körde. Lite gungande start, kan man säga.

Man kunde koppla ur som vanligt.
Och det är bara på ettan det märkts något konstigt.

Senare nästa start var det en liten tendens också, men inte fullt så kraftigt.

Nu senaste gången körde jag väldigt försiktigt och märkte inget konstigt alls.
Skall väl pressa den lite mer normalt nästa gång.

Är kopplingen i sitt slutskede, eller är det normalt att man märker självjusteringen på liknande sätt?
Att man precis kan märka hugg när det sker?

Den har gått nästan 14000 mil, och jag kört 8000 mil av dessa och inte märkt något tidigare.

Tack.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har nog inget med självjusteringen att göra. Det hugger antagligen för att lamellerna studsar mot svänghjulet. Kan vara pga olja slappa fjädrar, slappt svängjul men förmodligen pga ojämn friktionsyta på svänghjulet. Kör man koplingen varm blir det så, men även vanligt slitage bidrar.

Prova att polera ytan genom att köra på fyran i typ 70, gasa LITE extra så att bilen sakta ökar i fart, tryck ner o slira kopplingen så att motorvarbey höjs 1000rpm i ca 3 sek. Kör vidare så att det svalnar litr o prova sen om den funkar bättre.
Man kan göra det en gång till fast ta i mer men då ska man nog stanna o sitta mdd kopplingen nedtryckt på tomgång så att det svalnar med ytorna öppna.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Kan bara nämna att vi har en Passat TDI 28000 mil, originalkoppling, som också hugger lite. Detta är mycket tydligt när vi parkerar ute över natten i fuktigt väder, medan det inte märks när bilen stått i varmgarage.

MVH Lansman45
Ni
963
Nip
320i-04
Tack för tipsen, skall prova detta.

Jag släpper normalt kopplingen ganska mjukt, och den drog jämnt precis i starten men sedan högg till liksom. Kändes ett ögonblick som jag tappat kontrollen över bilen och den gungade fram från rycket.

Verkstaden trodde kanske att det var sista justerläget som var passerat och att kopplingen var slut. Men nämnde också något om olja.

Får prova nämnda testerna tills jag får tid för inspektion eller byte hos verkstad.

Tack till @lansman45 också.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om sista läget är passerat ska kopplingspedalen börja ta längre ner istället för allra längst upp. Vet dock ej om det kan hända och kopplingen fortf fungerar? Dvs om lamellerna eller justeringen tar slut först.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Ni
963
Nip
320i-04
Jag förstår, tack för förklaringen.

Verkstaden menade att det värsta som kunde hända var att kopplingen slirar, på min fråga om hur akut det är osv.

Körde lite mellanhårt precis nyss och kunde vid ettans växel precis känna lite ojämn dragning i något mellanläge, pulserande som taskiga skivor eller liknande, men inget riktigt ryck alls.

Kört lite kopplingsgymnastik enligt förslag och det verkar inte finnas något permanent problem, så vitt jag märker. Gjort lite starter från stillastående med olika attack och det känns helt ok nu.

Får se något kanske kommer tillbaks, annars återkallar jag tiden på verkstaden.

Har igång bilen kanske en gång i veckan normalt och åker och veckohandlar, och sista tiden även handlat på närmaste så det bara varit 10-minuterskörningar. Kanske det finns ett samband att koppling inte fått möjlighet att rensas från ev. olja eller annat vid så korta körningar - vet inte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oljan som verkstaden nämnde handlar om att bakre packboxen till vevaxeln läcker olja. Dett hamnar till slut på svänghjul/lameller och orsakar att det greppar/släpper växelvis vid dragläget.

Hade detta problem på min E34 535i och ett tecken på detta problem var att droppade olja i skarven mellan växellåda/motor. Problemet försvann efter rengöring av svänghjul och sorängkåpa, ny packbox och ny koppling.
Ni
963
Nip
320i-04
Tack - så förmodligen återkommer ett sådant dropp.

Så då är frågan om man låter det gå längre, kanske tar några år innan det riktigt blir jobbigt - och byter då.

Får väl se om det kanske återkommer bara den får stå någon/några dagar - då är det väl att ta tjuren vid hornen direkt. Om det ojämna draget finns där nästa gång är det nog lite oljedropp och färdigt att åtgärda direkt.

Det som också spelar in är ju om det är lätt att lokalisera medan det är väldigt lite och sällan, så man byter koppling och fel grejer och sedan måste göra om igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.