|
|
|
|---|---|
|
Har en 540 automat -97 som har gått 45000mil. idag slutade lådan plötsligt att driva framåt. det började såhär: Jag märkte när jag backade ut från garageuppfarten att den gick "segare" än vanligt, jag fick liksom gasa en del för att den skulle backa. nåväl, tänkte inte mer på det, framåt gick den som vanligt. ut på landsvägen, körde ett par kilometer tills jag svängde av vägen, då är det som om jag skulle ha lagt i friläge, hände ingenting. efter ett tag plingade det till och det stod typ getriebe notprogram eller liknande i displayen. testade att lägga i backen och då driver den, men "segt". Har inte märkt något speciellt konstigt innan, mer än att bilen ibland har kunnat få tjuvstopp när man lagt i backen och släpper bromsen. man kan nästan höra ibland i landsvägsfart att den ökar och minskar lite i varv ibland när man håller jämn gas. inte så att det syns på varvräknaren men man kan höra det. det dröjer en eller två sekunder ibland innan växeln kommer i efter att man växlat från stillastående, särskilt när den är kall. Men att den slutar driva sådär helt plötsligt, inget skrammel eller missljud, vad skulle det kunna bero på? Var ska jag börja felsöka? | |
|
Nu finns det 3 trådar uppe om exakt samma problem haha, låter som du har haft liknande problem som mig fast nu har ditt gått steget värre. Tipset jag fick var att kolla växellådsoljan, kolla så du har tillräckligt. Annars kan växlarna bli "sega". |
|
|
ja frågan är vad man ska göra nu? byta olja och filter kostar väl c:a 2000-2500 för bara materialet, en begagnad låda på skroten kan man få för mellan 3-5000. det skulle vara surt att slänga ut en massa pengar på olja om lådan visar sig vara skrot. De där plastkuleproblemet gäller bara den äldre lådan eller? |
|
|
Något som i princip är gratis är att kolla oljenivån... Känns som ett logiskt första steg i felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ja just det, det ska kollas först! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.