|
|
|
|---|---|
| Hej skall byta topplockspackningen på 320d 03;a vet bara inte vilken jag skall beställa,verkar finnas minst 3st olika,Det står med 1.2 eller 3 hål.På realoem står det 1-loch. 2-loch eller 3-loch någon som vet vad det betyder | |
| Vet du vad det är för motor ? har en tillsalu | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det bör sitta en M47N-motor i den bilen. Nu får jag erkänna att jag inte kan något om dieselmotorer och själv inte hört talas om 1-håls, 2-håls eller 3-håls topplockspackningar (loch är tyska och betyder hål). Men var nyfiken och tog mig en flukt i BMW's manual. Antal hål anger helt enkelt olika varianter av tjocklek på topplockspackningen (längst fram på topplockspackningen finns en flik med antingen 1, 2 eller 3 för att kunna identifiera vilken topplockspackning man har). Vidare sägs det att om man inte gör något som ändrar hur mycket kolvarna sticker upp ovanför blocket så ska man använda en topplockspackning med samma tjockleksmarkering (antal hål) som sitter där nu. |
Här installeras en 2-håls topplockpackning på en liknande dieselmotor (M47R). Eftersom han mätte upp max piston protrusion till 0.99 mm ska en 2-håls användas (används om man mäter upp mellan 0.92-1.03 mm). Vid 5:27-5:30 in i videon ser man de två små hålen på fliken längst fram. Du bör kunna se vilken typ av topplockspackning som sitter där idag då den där fliken sticker ut utanför block/topp. Se vid 6:16 in i videon för en bra bild på var du kan se de hålen. |
| Ok tack för er visdom,då får jag se om jag hittar en flik på packningen. | |
@hanska : Vad satt det för typ av topplockspackning? Osäker på om alla är lika vanliga eller om tex 1-håls är vanligast. |
@hanska : Vad satt det för typ av topplockspackning? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.