AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.688

BMW E92 335i Köpråd

Visa användare
15
-BMW-Motorsport-
BMW E46 M3 -02
Hej!

Jag tänkte kolla om där finns någon som har koll på vad det kan kosta på ett ungefär för en liten respektive stor service på en 335i. Samt övriga ägandekostnader och om där är några speciellt kända fel man bör hålla en extra koll på. Min budget ligger omkring 200K, och tanken är att ha en rolig bil som man kan köra till vardags och året om.

Samt ta några enstaka varv på bana. Sen bör det väl inte vara några problem att chipa en sådan (ca 400hk)? Verkar ju vara många som kör med det.

/ Johan

Visa användare
57
Holmen94
335i -07
På 06-07 är det vanligt med wastegaterattle o att man får byta hpfp. Har för mig att de felen åtgärdades ngn gång under 2008. Annars en underbar bil som tål mkt. Skulle nog inte oroa mig att köpa en redan trimmad bil så länge stift o olja bla är bytt oftare än ordinarie rekomendationer.

Jag är bara 21 o kan säga att större delen av pengarna går till bilen. Till stor del för att det är en bil med mycket potential men är inte en "färdig banbil" som en m3a tex men man börjar älska bilen mer o mer med tiden då den alltid förvånar en på nytt, speciellt vid trimmning.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Som @Holmen94 skriver så är det wastegaterattle, högtrycksbränslepumpen (hpfp) men också på N54 så har vi även spridarna som kan spöka. Vattenpumpen som är elektrisk bör nämnas också.
Vet ej om de bytte turboaggregaten till en annan modell under åren med N54 så problemen med wastegate försvann men från LCI så kom N55 och där blev det enkelturbo samt annan tillverkare utav spridare.

Jag personligen skulle tycka att orginal M-chassie är för mjukt för bankörning. Redan vid tighta och svepande kurvor i trafiken vill bilen vika sig lite mycket men upplever dock ingen understyrning. Länkarmar och bussningar till bakre subram passar från M3. Fram kan du också montera länkarmar från m3 men räkna då med endel camber.

Jag har wastegaterattle på min (tillv 2008-02) men är inget som påverkar funktionen, endast kosmetiskt. Har läst något om programvara från BMW som möjligt ska ha avhjälpt problemet med wastegaterattle men inget jag kan säga säkert.

// Jonas

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Blir/blev det någon 335a? Är ju en ytterst trevlig bil i vilket fall.

// Jonas

Visa användare
15
-BMW-Motorsport-
BMW E46 M3 -02
Holmen94 och JcN

Tusen tack för era svar! Er info är till stor hjälp. Jag var och provkörde en 335'a och det var mycket bättre än jag trott faktiskt. Riktigt trevlig i chassi, bromsar och allting i stort sett.

Men jag är lite rädd för det här med wastegate-rasslet. Inte så skoj att köpa en bil för 200K som det sen börjar rassla så man blir tvungen att byta turbo-aggregat. Någon som har koll på om det finns någon aktion som åtgärde detta problem? Eller man får helt enkelt hoppas på att det är bytt?
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
WG-rasslet är ett skönhetsfel, sänker inte din prestanda och därmed behöver du eg. inte byta aggen. De flesta som fixar custom mappar kan göra mjukvarujusteringar för att minska rasslet. Alla lider inte heller av rassel.

Om du kommer förbi Malmö eller Lund en dag kan du få åka en runda i en ordentligt färdigtrimmad 335 på etanol och utan rassel, så får du en bättre uppskattning på vad du har att vänta dig.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Enligt vad @OB skriver :)

När eller om jag någon gång behöver byta aggen så har jag spanat lite på denna karlns hemsida och vad han har att erbjuda. Verkar vara schyssta grejer samt att han bygger med andra komponenter som eliminerar WG-rattle. Finns även bra guider på tuben för att byta aggen själv.

Länk

// Jonas

Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Hej Johan!

Wastegaten är ett känt problem som dem tidigare killarna skriver men fråga även om vattenpumpen på bilen är bytt då dessa brukar havererar mellan 8.000-9.000 mil.

Kan bli en ganska dyr kostnad om man inte har kunskapen om hur man byter ut dem själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.