AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.580

köpråd 525 i 04a sedan vs 520d 06a kombi

jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
Jag funderar på en 525 bensin eller en 520 diesel. Ni som har en 525a va är de för bränsle förbrukning? Nått mer man behöver å tänka på? Hur är dieseln när man närmat sej 20000mil dyra reperationer?
Jag har en 2004, e60, 525, manuell, den drar ungefär 0,7-0,8 långkörning, det förra i laglig hastighet, det senare med saltad hastighet, sådär + 20 km/h.
I stan (Gbg) drar den runt en liter milen, då är det mest till & från jobbet, 15 km en väg, alltså mycket kallstarter och en hel del kökörning.
Blev lite besviken vid förförra tankningen då jag kommit 42 mil på 44 liter, men när jag tänkte efter så hade jag den veckan stått still, säkert en dryg timma sammanlagt, i köer efter olyckor runt tingstadstunneln.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ang. dieseln så är det dags för partikelfilterbyte runt 20.000 mil. Kostnad ca 7000-15000 kr?

E60 525i (dvs M54B25 på 192 hk / 250 Nm ) är väl en av de bästa motorerna från BMW genom tiderna. Skött väl håller den många mil och är en fröjd att köra (freude am fahren). Tänk på att se till att varmköra ordentligt när det är riktigt kallt så att du slipper problem med ventilhusventilationen (olja som kallnar och sludge:ar till kanaler). Detta ser du genom att ta av oljefyllnadslocket och se om oljesmör kladdat fast runt kanterna. Enklaste lösningen är att ploppa för njurarna (fronten fram alltså, de stora hålen under BMW-märket) på den kalla vinterdelen så att iskall luft _inte_ går rakt in på motorn. Bonus är snabbare värme i motor (och kupé) och mindre bränsleåtgång. Gjorde så själv på min E46 325i M54B25 och det funkade ypperligt. Jag köpte dämpmatta (typ 50 kr) på Biltema och klippte för två ploppar och monterade på insidan av huven. Syntes inte alls utanpå.
Jag råkade ut för frusen vevhusvent på min e39, 528, inte roligt.
Det hjälpte inte att köra varmt för att bli av med smöret på oljelocket, det enda som hjälpte var en rejäl åktur á 20 mil sådär, VVn var väl ordentligt slut efter ca 20 kmil antar jag.
Frågan blir ändå, man riskerar inte överhettning med att sätta för njurarna då?
jo
110
johan_bmwdiesel
bmw 320D 2008
bmw 523 m sport 2000
tack för svaren det lutar åt 525an visst ja kör en del så diesel hade nog varit ett bra val fast då en med mindre mil men då är ju inköpet dyrare
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Frågan blir ändå, man riskerar inte överhettning med att sätta för njurarna då?"

Inte det minsta problem, nålen gick snabbare upp till mitten men inte en millimeter mer än så (ens när man gasade på med varm motor s.a.s.). Tycker inte det är så konstigt heller faktiskt, bilen ska kunna reglera motorvärmen mellan -40 till +40. Kyla via fartvind behövs inte vid minusgrader. Du har ju ändå ett cirkulerande och kylande vatten och det är ju fortfarande kallt i motorrummet..

qsacage.
Tack för svar överväger starkt att göra samma sak i vinter, eller också vänta och se om min kleggar (vispar smör).
M52orna var/är hit eller miss när det gäller detta, och ingen har kunnat ge mig ett svar på varför en del drabbas och en del inte.
T.ex, min, tyvärr, nu bortgångne far och jag hade varsin 1997, e39, i 7 år parallellt, han 523, jag 528, min kleggade så fort det blev neråt eller under nollan, farsans aldrig.
Har hört att det är precis samma med M54orna, så jag kanske väntar och ser
först :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.