AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.709

Autobroms 3-serie GT

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Har beställt en ganska så fullmatad GT. Förstår inte riktigt hur det är med den adaptiva farthållaren. Är det autobroms funktion på den? Dvs att kärran stannar om man håller på att köra in i en bil eller köra på en fotgängare? På 3-serie LCI som AMS testade stod det att det fanns, men finner inget extra i den lista när jag kollar mot hos GT???
Nån som kan klargöra?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Menar du när den är aktiv eller alltid? När den är aktiv måste den väl bromsa om du är på väg in i en bil, annars är det väl ingen skillnad mot en vanlig farthållare.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
För att den ska bromsa när du kommer ikapp en långsammare bil så måste du ha "Aktiv fartpilot med Stop & Go" Den "vanliga" farthållaren bromsar bara så att du håller inställd hastighet även utför.

Bromsa för fotgängare vet jag inte om den gör, man kanske måste ha något av säkerhetspaketen för att få den funktionen.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Jag har alla säkerhetspaketen beställda. Såg ju som sagt i testen av LCI att det fanns autobroms för ca 29 papp, men hittar inget om det i listan över tillvalsutrustning, den ser tämligen lika ut för GT som LCI... Därför jag klurade på att Aktiv fartpilot med Stop & Go även bromsar för fotgängare eftersom den klarar att bromsa ned till 0 i köer...
RY
155
RYN
545e -21
Jag tittade i min instruktionsbok men det var inte solklart hur funktionen är.

För "Påkörningsvarning med bromsfunktion" står det bland annat:
"Styrs via farthållarens radar och fungerar även när hastighetsregleringen är avaktiverad."

"Bromsningen sker med liten bromskraft under en begränsad tid."
Men i meningen efter står det "Bilen kan bromsas till stillastående".

Att den bromsar och larmar har jag testat men om den hinner bromsa till stillastående i en paniksituation vet jag inte.
Vid en mer kontrollerad inbromsning till stopp med aktiverad farthållare fungerar det perfekt.

För "Personvarning med City inbromsningssituation" står det "Styrs via kameran i innerbackspegeln"

"Aktiv mellan 10 och 60 km/h"
"Ger bromskraftstöd vid inbromsning men kan även ge stöd med ett lätt bromsingrepp vid kollisionsrisk. Vid låg hastighet kan fordonet bromsas in till stillestånd."

Jag tolkar det som att den ska bromsa men jag har aldrig lyckats aktivera funktionen. Inte riktigt läge att ta sats mot ett övergångställe för att testa om bilen eventuellt bromsar själv...

Har man den adaptiva farthållaren så får man per automatik att den autobromsar även när farthållaren inte är på.
Kanske skall tillägga att jag var tvungen att avaktivera det då den bestämmer sig för att panikbromsa lite titt som tätt i vanlig trafik utan att något är framför men man skrämmer livet ur folk bakom (och sig själv).
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Det är väl två olika system som används.

- Driving Assistant är ett så kallad city-broms-system, som bromsar för fotgängare och fordon upp till 60km/h - sitter väl en kamera i vindrutan som sköter detta.

- Aktiv farthållare använder en radar för att bromsa ner fordonet i högre farter, men det ska bara fungerade på andra fordon om jag förstår det rätt.

BMW beskriver det väldigt kryptiskt, nu när 'autobroms' är väldigt aktuellt så borde man beskriva funktionaliteten på ett lättbegripligt sätt så man slipper läsa mellan raderna.
Min adaptiva farthållare hatade cyklar iaf...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.