AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.653

Halvljus ca 3meter framför bilen e39-01 Facelift

J_
9
J_Sellberg
Bmw e39 530iA Touring-01
Hallå!
Har fått ett problem med halvljuset de är nämligen så att det lyser ca 3meter framför bilen.
Det är en bmw e39 touring 2001 med xenon, lyset far upp som de ska göra vid start men sedan far det rakt ner i backen.
Så jag undrar om ni kan ge mig några tips på vart jag ska börja felsöka? Lite halvjobbigt nu när de börjar va mörkt på kvällarna..

Tack på förhand!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Nivåsensorerna, sitter på höger sida, både fram och bak. Länk Länk

Räcker med att en är trasig. Bäst vore ju om du har möjlighet att läsa felkoder.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du kan ju först kolla givarnas infästningar om de lossnat eller gått sönder.

___

Min bil: Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Samma fel på min för två månader sedan, bytte staget mellan sensorn fram och bärarmen, kosta 300 spänn tror jag. Finns två olika varianter så kolla så du får rätt, tror det skiljer beroende på om det är med eller utan M-paket på kärran.

// Magnus

J_
9
J_Sellberg
Bmw e39 530iA Touring-01
Länkarmen höger fram är lite dålig just nu, finns det risk att den har orsakat problemet?:)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kryp under och kolla hur det ser ut.

___

Min bil: Länk
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag har samma problem, men jag vet att plåtklämman som sitter runt länkarmen har gått sönder och sitter just nu med buntband. Har köpt en ny men undrar om det finns fler än ett sätt att montera den nya på? Borde man inte kunna råka få den att peka lite mer upp eller ner och att det isf kan påverka ljusbild efteråt? Behövs det nån kalibrering/ljusjustering efteråt? Har en e39 touring - 02 m-sport förresten.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man justerar ljuset som vanligt mwd ställskruvarna efteråt. Behövs det mycket justering och man vet att ljuset var rätt förut så har givaren/armen hamnat fel. Klammern sitter ju i ett spår på länkarmen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
J_
9
J_Sellberg
Bmw e39 530iA Touring-01
Både givare och staget ser hela ut..
Går det att mäta på nåt vis om givaren är trasig?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Enklast kollar man med impa eller liknande program. Men det går säkert att mäta spänningen från givaren också om man kan hitta något bra ställe att koppla in sig.

// Magnus

Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
På min 02a med xenon höll ljuset sig upp en kort stund för att sedan"ramla ner". Var ett av plaststagen i ena strålkastarna som gått av. Om du känner väldigt försiktigt (upp/ner, in/ut) på den svart/röda kontakten på baksidan av strålkastarna, så ska där inte finnas mer en ett ytterst litet glapp. Är där mycket glapp, är de mest troligt något av stagen i strålkastaren som gått av.
ma
7.450
marin849
På min ljusmodul där höjdregleringen är inbyggd i ljusmodulen har jag aldrig kunnat diagnosticera den funktionen varken med INPA eller DIS. Dessutom stämmer inte eldchema riktigt. Vet dock ej när de gjorde ändringen och byggde in det direkt i ljusmodulen.

/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marin, jag tror det kom på 2004 års modell. -01 -02 har separat LWR iallafall.
J_Sellberg som Bmw*E39 skriver så kolla att justerpinnarna är hela genom att rucka bak på lampan. Är dom det och allt annat ser bra ut torde det vara givaren som är sönder. Jag hade dock ett fall där bilen hade satt en felkod på höjdjusteringen och de pekade ner i backen. Efter radering av felkod så fungerade det igen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
J_
9
J_Sellberg
Bmw e39 530iA Touring-01
Men räcker det med att ena staget gått sönder för att både höger å vänster lyse ramlar ner?:)
Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
Ja, så var det för mig iallafall. Ett av de två stagen var trasigt i den ena lyktan, medans båda vara hela i den andra. Min teori är att bilen känner av att något är fel med regleringen i minst en av lyktorna och därmed ställer ner båda lyktorna för att inte riskera att blända mötande trafik.
J_
9
J_Sellberg
Bmw e39 530iA Touring-01
Hmm okej.. Va ute å kändes på kontakterna nyss, de glappar en del tycker ja men är bara upp och ner inte ut å in nånting, och det var likadant på båda sidorna:/
ma
7.450
marin849
Samma när ett stag till givare gick av, den märkte att en givare inte rörde sig och ställde ljuset ner i backen.

/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det är upp och ner glappet blir, sidojusteringen är fast. Ska vara ett litet glapp. Är det 1-2 cm är justerpinnarna sönder.
marin849, helt riktigt att om givaren inte ger sannolika värden så skickar den ner ljuset. Men om ena strålkastarens justerpinnar går av fattar inte modulen det. Motorn rör sig ändå i strålkastaren och det finns ingen sensor som känner av positionen. I det här fallet tycker jag det lutar åt en felkod som spärrar systemet alternativt defekt givare. Att båda strålkastarnas justerpinnar skulle gå av plötsligt och samtidigt verkar osannolikt.
Såvida inte den ena redan var sönder och när nummer två gick sönder så blev felet tydligt och upptäcktes. Vanligt också att man kan knäcka gamla torra justerpinnar vid lampbyte.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.