AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.346

Kvittrande ljud från motorn 523i -99

Ea
16
Easylife
520d f11 -13
Hej
Efter jag bytt kylare och luftat färdigt och varit ut och prov åkt en sväng i 15m sen dagen efter efterfyllde jag och skulle köra en sväng till så la jag märkte till ett kvittrande ljud från motorn utrymmet.

Någon som vet vad det kan va? Drog jag åt visko kopplingen för hårt? Blev såklart lite spill av glykol när jag fyllde så det kom ju på remmar men torkade så bäst jag kunde.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
låter som det är dags att byta spännhjul eller avlänkningshjul till generator/servopump, sitter ett hjul till AC remmen också.du behöver konstatera om det är på AC eller på gen/servo sidan som låter.

FAF
Ea
16
Easylife
520d f11 -13
Låter förövrigt endast när motorn är kall. Men det kanske inte har nån betydelse? Får ta och kolla imorgon och försöka lista ut vilken sida det kommer ifrån. Ska man låta bli att använda bilen tills det är bytt har ca 1,5mil till jobb.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan låta så om lagren i generatorn börjar bli torra...

Ta en lång skruvmejsel och sätt spetsen på generatorn och skaftet på kindbenet strax under ena örat - då hör du ganska tydligt om det är därifrån ljudet kommer.
Du kan använda skruvmejseln som stetoskop för att prova olika ljudkällor - tänk bara på att inte köra in skruvmejseln i remmar eller snurrande rullar etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ea
16
Easylife
520d f11 -13
Ska prova byta flerspårsrem samt AC remmen och löphjulet för AC och gen.
Är löphjul och spännare samma sak?
Ser ut såhär Länk
För den precis till höger om vattenpumpen är väl inte ens kopplad till gen? Ändå står det att den driver gen där jag hittat o köpa.

Med avlänkings hjul menas då sträckare?

Vilka delar är det jag behöver köpa för byta allt när man ändå håller på?
Så där var min när spännrullarna började bli dåliga, skrek när den var kall men försvann kort därefter vartefter fettet i dem vart varmt.
Jag bytte spännare rem och rullar inte alls dyrt köpte en sats med rem och spännare för 450kr ett extra hjul fick jag köpa till som inte var med i satsen.
Ea
16
Easylife
520d f11 -13
Följande delar hade jag tänkt och köpa:
Länk
Länk
Länk
Länk

Har kollat på bilen och har mekanisk spännare en sån här:
Länk
Borde man byta hela den eller endast spännrullen som jag länkade längre upp? Remmen sitter bra spänd när jag kände på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.