|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min E39 har obefintlig bakfjädringen. Har googlat men bara hittat lösningar för det motsatta. Vad är fel? Tack på förhand Mvh Anders | |
|
Ja precis, vad är fel? Vad menar du med obefintlig bakfjädring? Vad menar du med lösning på det motsatta? Att den har befintlig fjädring? Lösningen på det är väl isåfall att ta bort den befintliga fjädringen och på så sätt göra den obefintlig. Ta det från början. Är bilen utrustad med luftfjädring? Har den sjunkt ihop bak? Har du några andra symptom? (på bilen) |
|
|
Andersk, om du menar att den är väldigt stum så kan det vara så att den står i "Transportläge" Vissa diagnosverktyg lämnar bilen i detta läge då höjden har justerats bak. Hände mig när jag hade justerat med Autocom. När jag sen använde ett BMW specifikt instrument (Inpa) upptäcktes detta. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Silver307. I rubriken står det att jag har luftfjädring. Obefintlig fjädring=stenhårt. Jag har bara hittat exempel på bilar där bilarna säckar ihop, dvs motsatsen. Inga som helst andra sympton. OlaO Intressant, jag har använt Carsoft för att nollställa serviceintervall, lyckades inte få snurr på Inpa (linux med virtuell windows, jäkla meck med USB drivrutiner). Ska installera windows och Inpa på en dedikerad ”meck-dator”. Kompressorn går igång när jag lyfter bilen, bilen står även i våg. |
|
|
I rubriken står det att du inte har nån fjädring alls. Jag skulle börja med att kolla givaren till fjädringen, det är inte ovanligt att den lilla armen hoppar av eller går sönder. Jag tror bara det finns en på ena sidan som styr båda sidorna. |
|
|
Silver307: Jag vill säga emot dig ;) Jag kan mycket väl ha fel men jag har för mig att det precis som du säger sitter enbart en sensor på bilar utan nivåreglering men med xenon ljus, men att det på bilar med nivåreglering sitter två sensorer =) Mvh, Björn |
|
|
Hej, 1 och 9, är det sensorer för höjden? Länk |
|
|
Andersk, lägg lite krut på att få igång INPA så tror jag du löser det. Låter som den står i "Transport mode". Har du fel på givare ger det fel på själva höjden. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej Ola, Jepp, jag meckar dator och fixar ordning på INPA. Transport mode låter som om det är lösningen på problemet. Bilen står i våg, kompressorn funkar och justerar vid ex däckbyte Återkommer med rapport :-) |
|
|
Upptäckte att bilen inte står i våg, den lutar 8 mm på höger sida när den stått ett tag. 13 år gammal, ska kolla status på dom där bälgarna, är det möjligt att klämma/känna? OlaO, parallell meckar även dator :-) |
|
|
Lite läckande bälg troligen. Sjunker den lite på några dagar är det väl inte hela världen men det blir självklart värre med tiden. Bra att du meckar dator, nyfiken på om min teori stämmer ;-) Mvh Ola Länk |
|
|
Andersk, hur gick det med detta? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej Ola, Jag har installerat windows och tar in bilen i garaget om någon vecka. Jag återkommer med en avrapportering. Mvh Anders |
|
|
För att få igång INPA måste jag först starta CarSoft och köra en valfri diagnos, annars hittar inte INPA bilen. Om du får samma problem tänkte jag... ___ Min bil: Länk |
|
|
pbengtss, vad är det för märklig inpa installation? mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jaadu... På en mycket gammal Toshiba med Windows 98. Installerade helt enligt instruktion men det blev så här. Orkar inte bry mig eftersom det funkar. Men nu ska vi inte förstöra tråden med det... ___ Min bil: Länk |
|
|
Väldigt sent svar. Bilen har stått i ett garage under sex år, jag startade upp den förra året och genomförde megaservice. Stenhård bak. Bytte båda bälgarna till luftfjädringen, löste problemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.