AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.162

BMW E60 M5 Köpråd

Sida 1 av 2
Visa användare
15
-BMW-Motorsport-
BMW E46 M3 -02
Hej!

Jag tänkte kolla ifall här finns någon som har ägt en E60 M5 och vet hur pass dyr en sådan bil är i drift. Jag förstår att den är rätt mycket dyrare än en "vanlig" BMW, men det är så att jag har två bilar för tillfället och en av dem är en E46 M3 som jag hade tänkt sälja isf.

Så tanken var i så fall att skaffa en rolig all-round bil som funkar till vardags, samt året runt. Men frågan är om driftkostnaderna är i superbilsklass eller om en vanlig svensson kan äga en utan att tömma plånboken helt.

Samt om där är något speciellt som man hålla utkik för på just denna bil?

Alternativet är ju en E92 335i, men har man en gång haft en ///M-bil är det ju lite svårt att vara utan.

/ Johan
Lasse Karlsson
BMW-Motorsport!

Hade BMW M5 E60 till för ca 4 månader sen! Det var en 05:a, som hade gått ca 4700 mil, när jag köpte den i Juni 2010. Körde i stort bara sommartid, och när jag sålde hade den gått knappt 7000 mil.

Körde den ganska lugnt, och hade inga problem med den alls under de knappt 5 år jag hade den! Nedan följer de kostnader jag hade på den: 1.skatt ca 3500/år, 2. Försäkring ca 7500 helförsäkrat/år, men här får man nog räkna med betydligt mer, beroende på ålder, var man bor osv! 3. Soppa, BMW M5 E60 är riktigt törstig! Körde som sagt rätt lugnt, men skulle tippa att jag snittade runt 1,5l/mil, och ger man sig ut och "leker" får man räkna med 2,5-3l/milen!. Servade 2 eller 3ggr under min ägotid och där pratar vi 4-7 tusen beroende på servicetyp!

Slitagedelar som tar stryk är väl bromsar, på en så pass tung och motorstark bil. Enligt BMW bör de bytas vid 12-13 tusen mil, och det rullar nog iväg runt 15 tusen säkert. Kör man sen hårt så får man väl räkna med ett x antal däckbyten o med de dimensionerna får man räkna runt 15 papp för ett byte runtom. Så här drar det ju iväg en bit! Dessa kostnader lär ju vara mer än dubbelt så stora än för en "vanlig" bil! Så får man nog räkna för andra slitagedelar också, som behövs bytas, bussningar, avgassystem, styrleder osv!

Att se upp med är framförallt växellådan! Han som köpte min hade redan kalkulerat med ett kopplingsbyte, och då hade bilen bara gått knappt 7 tusen mil! Här får du nog räkna mellan 20-40 tusen för ett byte, så det är ju en del, och det verkar som om det behövs göras under bilens livstid, efter av vad jag hört här på Forumet! Sen har jag även hört att en del får problem med Vanos, och då kan det dra iväg en bra bit också

Summa Sumarum: Med lite flyt, och grejorna håller, så är omkostnaden klart rimlig sett till bilens kapacitet, det är ett monster! Men har man otur, och får byta div grejer + ett kopplingsras och ev Vanos, så kan man snabbt va uppe i säkert bilens halva värde på ett naffs!

Men sen får man ju väga detta mot vad man kan få bilen för, vilket i min värld är "kaffepengar" för en sån här typ av bil, om man hitter ett gott ex!

Om du ska köpa, kolla bilen noga, tidigare ägare, service, skick osv osv! Hittar du rätt bil blir du garanterat nöjd! Jag var kanonnöjd med min!, och den var i kanonskick, så goda ex lär finnas att tillgå! Ett tips är dock att betala gärna lite mer för ett gott ex, än att köpa ett tveksamt ex för småpengar! Jag lovar att du har igen det dubbelt upp! Det är en underbar prestandabil, som går att använda i alla lägen, det är därför jag är så såld på BMW M5!

Lycka till!

modolasse
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Du kan satsa på en m3 e90 om du vill ha en sedan eller en e92 som jag har om du inte är helt såld på m5an.

Den kostar nog mindre att hålla i rull jämfört med m5 och är mer driftsäker. Sen har m3an bättre växellåda som inte är lika ryckig och kopplingen håller mycket längre.

Men såklart V10an i m5an är svårslagen när det kommer till ljud!
Man måste höra ljudet live för att fatta hur underbart det låter, skit i youtube!
Visa användare
15
-BMW-Motorsport-
BMW E46 M3 -02
Lasse Karlsson

Tusen tack för ditt väldigt utförliga svar! Exakt den information jag ville ha. Riktigt bra och få höra en som faktiskt ägt en som inte bara slänger iväg en massa spekulationer. Jag vill ju gärna kolla upp allt innan så man inte gör ett misstag. Man ska ju inte behöva bli luspank bara för att något behöver göras på bilen.

Och med tanke på att E60 M5 används som Taxi på Gatebil, samt att dem användes som Taxi på Nürburgring innan säger ju att dem bör tåla en del stryk.

Så är jag VAG-mekaniker så när det är lite enklare grejer som bromsar och liknande kan man givetvis göra själv.

Förresten, har du någon koll på vad som byts och görs på Inspektion II på E60 M5? Tänkte ifall där är något ventiljustering som på E46 M3.

Och som sagt, en E92 335i är ju ett alternativ men ///M är ju helt annat.

Åter tack!
Visa användare
15
-BMW-Motorsport-
BMW E46 M3 -02
Malleru

Tack för ditt svar! Tyvärr så är E90 M3 fortfarande för dyr i inköp för mig. Hade tänkt mig omkring 200K ungefär. Och ja V10'an är helt sinnesjukt, har aldrig kört eller åkt en sådan själv med jag kan bara tänka mig.

Blev helt såld på M5 när jag fick åkt Ringtaxin på Nürburgring. Den är riktigt bekväm, snabb och skämmer ju inte bort sig på bana även om M3'an givetvis är vassare där.
S54 var den sista (?) M-motorn utan HVA-element...Klartext: S85 o senare M-motorer har HVA-element!
HVA=HydraulicValveAdjusters
Visa användare
15
-BMW-Motorsport-
BMW E46 M3 -02
Dawwe

Jaha okej tack! Bra att känna till, blir ju en hel del mer jobb på servicetillfällena när ventilerna ska justeras in så där bör ju försvinna några kronor iaf.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ja du behöver ej göra ventiljustering på en S85.

ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag copypastar ett tidigare svar ja skrev på forumet om hur mina utgifter såg ut när jag ägde en m5 e60.

Servicekostnad enligt mina sparade kvitton.
Liten service 4092kr
Mellan service 7753kr
Stor service sista gjord maj -12 25176kr,inkl tändspolar som va spruckna.
Servicepriserna skiljer sig en hel del hos olika bmw verkstäder märkte jag vid rundringning.(Novation i uppsala var billigast)

Däck Michelin ps3
Bakdäck ca 5,5-6000 st håller ca 300-400 mil för mig när bilen "används"
Framdäck ca 4-5000 st

Reparationer på 10000 mil uppgår till en kostnad av ca 11000kr på min bil.

Bensinen ja du. 1.4-1.5 laglig körning med farthållare men brukar snitta på 2-2,2 liter milen ca och då kör jag inte allt för hårt utan stad och väldigt snabb motorväg,120 där jag bor och trafiken rullar oftast i 140-150 ,när de är dåligt med bilar ute så blir de rätt ofta 200+.

Så summa kardemumma,de är en väldigt dyr bil i omkostnader och har du otur och hittar ett ex som går sönder lite här och där då hoppas jag att du har en stor buffert för det mesta kostar betydligt mycket mer på M bilar än "vanliga" serierna av ganska självklara orsaker.
Jag såg till att ha lika mycket buffert som de jag köpte bilen för avsatt till just reparationer och underhåll och underhåll kostar om man vill ta han om bilen så är de bara.
460 mil i år har kostat mig 25176kr service/rep
22350kr däck
4995 årlig helrekond med lackskydd
9120kr helförsäkring för mig första året vilket ökade till 18034kr året efter.

Summan 76641kr för 460 mil exl värdeminskning blev min kostnad -12
Visa användare
15
-BMW-Motorsport-
BMW E46 M3 -02
ZORG

Tackar och bockar för ditt utförliga svar! Ja där ser man verkligen att det kostar att köra ///M. Tror att det blir för offensivt för min budget, så en 335i är nog ett bättre alternativ.
Ett Tips
Budget exempel,
Köp INTE en bil som kostar 200t sek , för att ha 50t sek u buffert
Köp heller en bil som KOSTAR 250, o ha mindre i buffert,
O HA INTE BROTTOM, o köp första bästa ,
Leta hellre efter RÄTT objekt,
Finns många fina M5:or kvar här ute i landet som är VÄLSKÖTTA o ej SÖNDERKÖRDA
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Har kört min M3 i drygt 1000 mil sedan mars månad.

Tanken (63 liter) räcker mig ca 25-30 mil. Då är det stadskörning med mycket full gas.

Körde Stockholm-Göteborg på 0.97 l/mil

Byte 2 givare till bromsarna ca 3 400 kr.

Alla mina fyra däck är fortfarande i bra skick. räcker 2 säsonger till utan problem. Stänger aldrig av DSC bara vid två tillfällen då jag körde launch control, använder MDM annars för att inte dö ;)

4000kr per månad till försäkring. men jag e 25 bor i Sundbyberg. kostar säkert runt 2000kr månad om du är över 30 och bor i villa

Ska avställa bilen på tisdag och då lämnar jag in den på bavaria för en olje service. kommer kosta ca 3500kr.

Så det behöver inte alls vara för dyrt att äga en M om man bortser försäkringskostnaderna. Men jag är ung så de bara acceptera att jag kommer ha hög premie.

Men min bil är ganska ny dock. rullat 3900 mil nu. Vid leverans fick jag helt nya däck, bromsbelägg + service.

-BMW-motorsport-
Låt inte ZORG skrämma dig från ett M köp. Vem köper däck för 22k varje år eller rekondar för 5k?????

Du kommer alltid vilja ha en M bil även när du köpt 335.
335 är ingen billig bil att äga den heller om det nu är någon som tror det;)
Visst det skiljer en tusenlapp hit och dit men va f** du kan ju inte ha nån i nästa liv;)

Men, jag skulle personligen inte ha en M5 e60 som bruksbil. Visst det är kul att gasa av sig ibland men att gör det hela tiden skulle nog göra att det går lite slentrian i det hela och att stå på Shell och tanka V-pover var och varannan dag skulle iaf få mig att må riktigt dåligt.

EB
Ja vad är det för bakdäck som kostar drygt 5000 kr/st? 22"?
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Hmm. Sen din budget på 200k tycker jag låter lite klen. Jag har inte extremt bra kolla på e60 m5. Men bör man inte lägga iaf 250k för att få en fin, utan 15 ägare o 12000 mil??

335 e92 är en snygg bil som kan bli ganska snabb. Men du kan aldrig jämföra den med en M. Även om den 0-200 är lika snabb, så Är det en annan bil.

Jag har dock endast erfarenhet av M3 e9x

Ang däcken, finns säkert men det där är extremt! Mina michelin pilot super sport 3 275/?-19 bak o 255/?-19 fram gick på 12000 pålagda o balanserade.

The Sound From A Big M :)
Jag har haft min M5 E60 i två säsonger och den har rullat ca 2000 mil under denna period. Bytt olja + filter 2 ggr vilket blir ca 20 liter + 5 liter förbrukat i övrigt. Kostat mig 25x139 så ungefär 3 500 kr i olja och kanske 200 kr för filtren. Kupefilter nybytt vid senaste service och det kostade runt 400-500 kr för båda. Tillkommer ca 3 000 kr för arbetet vid båda tillfällena på BMW. Bytt ut ett gasspjäll på försäkringen som även inkluderade en uppdatering av mjukvaran i bilen vilket kostade ca 3000 kr. Bensinförbrukning för båda säsongerna ligger runt 1,35 l/mil. Har inte behövt byta däck än men nästa säsong behöver bakdäcken bytas ut.

I mitt fall så har den varit sanslöst billig att äga om man ser till service och delar om man jämför med annat jag ägt med hälften av potentialen. V10:an är ett mästerverk och jag är tveksam till att jag kommer att hitta en bil som är så komplett som M5 E60 är. Nästa år kan det bli dyrare till vinterservicen då ska om jag minns rätt tändstiften bytas + olja och bakdäcken byts under sommaren. Försäkringen är i mitt fall det som kostat mest ca 8 000 kr/år och skatten dryga 5 000 kr/år.

Nu får den vila över vintern då det blivit dags att plocka ut Volvo V8:an på vägarna när jag arbetar. Alltid bra med awd när det börjar bli halkigt ute. Själv tycker jag att M5:an varit en fantastiskt fin bruksbil men visst, kör inte på grusvägar om det går att undvika, då finns det andra fordon man kan köra.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Skrämma och skrämma,jag skrev vad JAG la ut under mitt ägande sen om fakta är att skrämmas då vet jag inte vad ja ska säga,
Michelin ps3 klostade exakt dom kronorna jag skrev för mig att få pålagt hos bavaria.
Om man gör som mig lämnar in allt så fort det är ngt till aukt verkstad så är de inga problem alls att få höga räknigar men om man av ngn anledning tycker det är kul att meka hemma i garaget ja då får man väl göra det.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Vad är det för speciellt att lägga 5-10k på årlig rekond av bilen? man vill väl att den ska va fräsch?
Mr cap kostar mig normalt 7k+ första gången man kommer med en bil och sen brukar det landa på 4-5.5k uppföljande besök beroende på behandlingar.

Och som du skrev Pula vem gör det...
Kolla på eniro hur många rekondfirmor som finns så kan du nog lista ut att dom förmodligen har en kundkrets som håller deras rörelse flytande,så jag vill nog påstå att rätt många i vårat avlånga land rekondar bilen regelbundet,vad tror du?

-BMW-Motorsport-
Summa kardemumma köp en m5a om du hittar en som verkar vettig,allt jag säger är att om du åker på kostnader över dom självklara så är de bra att ha en buffert de va mer det jag ville påtala.
Dom här trådarna har en förmåga att alla säger att deras m5a kostade inte mer än xc70'n grannen har att äga...vilket är komplett BS,använder du bilen och kör den som det är tänkt då kommer det att kosta en del pengar så enkelt är det.

Lycka till nu med letandet.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Största problemet är väl när de dyra sakerna pajar på en sån, spjällägesmotorer x2, SMG/koppling, högtryckspump vanos t.ex. Då gäller det att ha en buffert eller en rejäl lön. Förbrukningen och det övriga går ju att leva med.
ZORG:

Du ville förstås bara förmedla vad en "normal" M5 ägare kan tänkas att få för omkostnader, lr?
Det finns ju omkostnader och så finns det ju andra omkostnader.

Jag tänker att om man ska lägga 7k första året och sedan 5k nästföljande 2 år =10k totalt 17k på rekond av en beg bil så vill man med det:
1. behålla bilens värde i absurdum
2. visa hur mycket pengar man kan spendera på ingenting

Skulle vara kul att se statistik på hur många i detta land som lägger dessa pengar på recond av sin bil.. Promille antar jag.

Om man tycker att det är värt att byta däck på Bavaria (som måste vara det absolut dyraste alt) så får man väl göra det med tanke på hur få däckfirmor det finns i det här landet;)

Det blir lätt pajkastning på forum som detta, och jag vill egentligen inte medverka till detta. Jag kan bara säga att om jag besökt detta forum innan jag köpte min M6 så hade det nog inte blivit nått köp pga av folk som tycker en massa negativt hit och dit. Lyckligtvis var det inte så och jag har haft en helt underbar sommar bilen::))

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.