AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.036

Bmw e61 530D swirl flaps borttagning?

Sida 1 av 2
Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Har läst en hel del om de så kallade swirl flapsen som sitter i insuget på många av bmw's motorer och förstått att dessa även sitter i min. Utefter vad jag läst så verkar det inte göra speciellt mycket varken från eller till om man tar bort dem så jag beställde täckbrickor att ersätta dem med för att slippa oroa mig för ett framtida haveri.

Av allt att dömma så verkar ju proceduren väldigt enkel att genomföra men många skriver att man skall koppla från pluspolen på batteriet innan man börjar.
Varför då?
Blir inte hela bilen knas om man bryter strömmen från batteriet?
Jag har läst här på autopower tex att man måste "koda" in ett nytt batteri hos verkstad om man byter.
Händer inte samma sak om man kopplar från/till det som sitter i?

Sen så undrar jag om det finns någon som genomfört bytet själv och har några allmänna tips eller saker man bör tänka på innan/under borttagningen av själva flapsen?

Jag beställde från tyskland i båda storlekarna så den uppsättning som inte passar åker la ut på blocket sen.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Förstår inte varför batteriet behöver kopplas bort. Men men, om du gör det koppla bort minuspolen istället. Du behöver inte koda om bilen efteråt.
Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Nej det fattar inte jag heller. Men vad skulle det spela för roll vilken pol jag tar bort? Bruten ström som bruten ström?

Sitter förövrigt och kollar på Realoem men kan inte hitta swirl flapsen när jag söker på mitt reg nummer. Finns det ingen sprängskiss på dem?

Länk

Zi
120
Zip
BMW E60 M5 - 07
BMW E39 520 - 02
Istället för att skapa en ny tråd, hoppas jag det går bra att jag lånar din tråd.

Jag blir helt bäng av dessa flaps! Har läst & läst, googlat & googlat och det står olika överallt. Realoem, engelska/svenska forum.

Jag skulle vilja veta om just min bil har swirl flaps.
BMW e60 530D Typgodkännandedatum: 2008-08-18, dem sista i chn: CS67348
Länk
bara 525d som saknar flaps

Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Din bil har flaps! De är svåra att se men det går att få en skymt om du lyfter av plastkåpan och kikar från sidan!

Vad gör dessa swirl flaps för nytta? BMW har väl knappast satt dit de för skojs skull? Vad påverkas om man tar bort dessa?
thekinglives
520iA: Hjälper till att uppnå rätt driftförhållande vid regenerering med avseende på
temp och emmusioner.

Det ända negativa bilen eller bilägaren riskerar är något högre/annurlunda ljud under vissa driftförhållanden.

Fördelarna är betydligt fler.

PTF, swirlflaps och EGR är alla exempel på saker som bilen inte har någon vinning av, dock sitter det ju där av miljöskäl.
Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Nu har brickorna kommit från tyskland! Så tänkte försöka riva isär till helgen och slänga på dem.

Finns det inte någon här som utfört en borttagning och som kan förklara varför man skall rycka batterikabeln?

Är fortfarande tacksam för alla tips!

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kolla På youtube först. Där finns massor
av inslag hur du ska gå tillväga.

Mvh Jonas B
Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Tack. Men jag har redan kollat youtube och läst en massa guider. Jag är inte speciellt tveksam över tillvägagångssättet men skulle vilja ha input från någon här som faktiskt gjort ingreppet. :)

Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Måste man dra åt bultarna/muttrarna sen med momentnyckel eller räcker det att man drar åt dem för kung och fosterland med spärrskaftet?

Dieselmotorn vibbrerar ju ganska duktigt så borde väll sitta rättså hårt?
Loctite på alltvid montering?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har gjort det på min 535d i Maj inga konstigheter passa på ta bort EGRn sitter fast på insuget när du demonterar den och gör rent. Förstår inte varför du hakar upp dig på batteriet det enda som händer är att du nollar tid/datum och färd datorn.
Lycka till

BMWCS medlem nr. 08105
Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Okej kanon. Nej jag läste att om man kopplar från batteriet så tappar bilen allt minne pch går ej att starta utan omkodning av dator samt nycklar.

När du satte tillbaka allt deog du åt med moment eller med vanligt spärrskaft och isåfall hur hårt?

Göra rent egr?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nej bara med spärrskaft gjorde samma jobb två gånger pga byte av glödstift.. jag gick på känsla inte alls super hårt inte heller för lätt lagom liksom...
Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Sådär. Nu är Flapsen ur och pluggen i. Riktigt skönt att få det gjort! Den enda skillnaden från tidigare som jag märker är att den dieselsurrar lite mer på tomgång. Till skillnad från de flesta andra (jag läst) så tog jag även bort vakumklockan och styrarmen. Klippte bara slangen rakt av, skruvade i en maskinskruv i änden och tog sedan bort allt som hade med flapsen att göra.

Bilder:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Kan passa på att ge några tips ifall någon som läser tänker göra samma sak!
1: Du måste ta bort fjäderbensstaget/stabilisatorn, annars får du inte loss den bakre delen av plastkåpan som sitter ovanpå motorn.
2: Ha en stark magnet till hands när du skruvar loss de nedre muttrarna som håller insuget, de vill gärna trilla ner!
3: insuget är lätt att lyfta av! Tyckte det var trögt som fan tills jag hittade en gömd mutter längst bak under en kontakt. Så känns det det minsta trögt så är det inte helt loss!
4: Insugets övre bultar är storlek 10 medan de nedre muttrarna är 11.
5: En av insugets övre bultar håller fast det vänstra fästet till den bakre plastkåpan (en liten metallbit som är lätt att missa och som faller rakt ur när du tagit loss bulten).
6: Det som sitter fast i insuget är följande:
12st övre bultar M10
7st nedre muttrar M11
1st luftslang in i Egrventilhus (dra klämma rakt uppåt)
1st egr-rör in i egrventil (insex 7mm)
1st vakumslang på undersidan av egrventilhus (3-5mm)
1st elektrisk koppling/sladd på ovansidan av egrhus
1st elektrisk koppling i bakre änden av insuget (ovansidan)
1st vakumslang på insugets undersida (denna går till swirlklockan)
1st klämma långt ner på höger sida av insug (denna håller en sladd med ett klips som går att återförsluta).

Det där var allt jag kunde komma på nu.

Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Ja jävlar ett fästa som håller oljestickans rör sitter också fast på insuget (1st M10 bult).

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bra jobbat, hur såg det ut i EGRn?

BMWCS medlem nr. 08105
Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Den såg bra ut faktiskt!

Lu
38
Lundberg89
530D LCI E61 -07
Nu börjar dock problemen! Körde bilen ca 5mil igår direkt efter borttagningen av flapsen. Inga konstigheter whatsoever. Bilen har sedan stått sedan igårkväll.
Startade bilen nu för att åka och handla och då piper den och varnar för "increased battery discharge". Bilen startar och går bra men fick ställa tid/datum på nytt.

Vad nu?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
De där jäkla Ibs systemet som spökar jämt. Jag bytte batteri det varnade veckan efter igen... Nu har den inte varnat på ett tag varnar det igen kommer jag plocka bort skiten.. Prova ladda batteriet ska du se att det löser sig..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.