|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen gick bra en stund men började den strula igen, klämmer man gasen i botten tar det evigheter innan den ens når 3 tusen varv! Såg inte ut att vara så bra ventilkåpspackning, stiften var även dränkta med olja, rengjorde allt igår och den gick ju bra då. Idag när ja starta den var den exakt likadan! Hade i lite kontaktspray vid RM boxen igår och alla kablar samt relän så nu fungerar centrallås, taklucka och elhissar igen iallafall! Vilka tändstift skulle ni rekommendera till m60n, och vart är det smidigast och billigast att få tag på ny ventilkåpspackning? Skulle vara kul att få ut bilen på vägen igen. |
|
|
NGK får ju idel lovord men exakt vilken modell det är du ska ha det känner jag inte till. Smidigast är väl hos BMW men billigast tror jag reservdelar24.se är vad gäller ventilkåpspackning.. |
|
|
Tur att motorn fått sig en rejäl genomgång med nya tändstift, ventilkåpspackning, ny LMM samt ny olja och filter. Mindre otur att fanskapet fortfarande inte vill gå som den ska, fick tips av en bekant som är duktig på dessa motorer att prova göra en sköljning av motorn ifall någon lyftare har hängt sig, lättare sagt än gjort. Har även kollat efter felkoder ifall det vore kamaxelgivaren som sagt upp sig men inget som gör utslag att det vore det. Om det vore en lyftare borde det väl märkts på komptestet? |
|
|
Har tagit upp projektet igen nu när man fått lite plats i garaget. När ja starta upp bilen så gick den hur klockrent som helst, direkt jag stängde av den och starta den igen så var den lik sig. Mina sista chansningar är en sköljning av motorn ifall nån lyftare hängt sig, eller katalysatorn/Lamba/kamaxelgivare, kan någon av dessa tre skapa dessa symptom? Symptomen är som så att : Väldig seg gasrespons som inte spelar någon större roll alls längre om den är varm/kall, ett tickande ljud som hörs vid 3000varv, känns som bilen tappat 90% av sina hästkrafter. Får den stå några dagar så kan den gå klockrent tills man startar om den som nämnt ovan! |
|
|
Jag skulle kollat kalysatorerna iallafall. kostar nästan ingenting förutom tid. Börjar de sätta igen kan ju mycket bli konstigt. Är väl dessutom inte ett helt ovanligt problem på många äldre katalysatorbilar. |
|
|
Man kan kolla det på lite olika sätta antingen lossa så det flödar fritt innan. Ett annat sätt är att mäta med ir tempmätare, mäta temperatur innan och efter på katten. Är det tilltäppt så blir det inte varmt på utgående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.