|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte mig en e32 häromdagen med diagnosen att den inte gick på alla cyl, fick den väldigt billigt då han som ägde den inte orkade ta hand om den. Fint utrustad med taklucka/helskinn med elstolar. Kom fram till att en av alla 8 tändspolar hade fel nummer: "1 703 359 BREMI 11 856" Hade alla 7 tändspolar, medans en hade: 1 730 765 BREMI 11 852" Kan detta va boven? Kollade på skruvat och deras artikelnummer och båda versionerna fanns med när jag sökte upp på regnumret, skulle passa både 6/8 cyl. Tänkte kolla upp om tändstiften är blött snart, men ville bara höra med er om det skulle kunna vara så enkelt. Tack på förhand! Bilen i fråga är en 1992 med lilla 3.0 v8an | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det har bytts artikelnummer på tändspolarna säkert 6-7 ggr så det ska man inte haka upp sig på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tändspolen fungerar, blir gnista till tändstiftet men går ändå inte som den ska. Startar jag utan tändspole går den likadant som med, även provat med nytt tändstift men blir inte någon skillnad alls. Vart ska jag fortsätta felsökning? |
|
| Komptesta den icke fungerande cylindern | |
|
Spolarna blir relativt ofta dåliga - flytta spolen till en annan cylinder - om felet följer med är spolen dålig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min bedömning ä ratt TS säkerställt att han har gnista (dvs gnista om han testar spolen utanför cylindern vilket borde betyda att spole och styrbox är OK). Kvarstår dålig/otillräcklig "komp" eller att det saknas bränsle till just den cylindern... Men för all del flytta om spolarna, man borde väl till o med kunna rycka (lågspännings!?) kablarna till spolarna under drift utan att ta alltför stor risk att få en "kyss av spolarna"? |
|
|
Dawwe, problemet med dåliga/halvtaskiga spolar är att de kan fungera på lågvarv men ge upp på högre varv eller vice versa. Stiftens kondition är också intressant att kolla - både skick och att det är RÄTT stift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Var och bytte alla stiften och nu går den på alla cylindrar utan problem. Dock är gasresponsen riktigt dålig, samt att den blöddrar och låter inte alls som en v8a ska. Ringde förra ägaren och han sa att han hade bytt ut luftmassemätaren, dock hade det suttit på en 6 cyl innan, spelar det någon roll? Provade utan luftmassemätaren inkopplad och då gick den ännu värre, gick inte att varva mer än 2 tusen varv. Imorgon ska jag prova med startgas samt koppla ur lambasonden och se om det blir någon skillnad, men skulle tro det är luftmassemätaren som strular. |
|
|
Johan: Jag har en "hel del personlig erfarenhet av stift" så att säg. Stift är liiiite-liiite som olja. Funktionen är enkel, "antänd bränsle/luftblandningen". Det som skiljer olika stift är främst värmetalet (det finns inte två stift från olika tillverkare vilka har exakt samma värmeområde, men kompatibla stift ligger oftast väääldigt nära). BMW har överlag rätt "varma stift". Min E34 o mina E36 kör jag med icke original stift, stift vilka är en aning kallare än original (safe!). Dessa stift ställer mycket-mycket högre krav på tändsystem/spolar än original då elektrodgapet är ca 3mm. En person som köpte dess stift fick just sådant problem du beskriver, bilen ryckte o hade sig, klara tändmissar. Självklart stiftens fel... Nu visade det sig att hans "dåliga stift" fungerande klockrent i min bil, så det var en halvkass spole. Det skall dock tilläggas att hans bil gick rent med den halvkassa spolen och originalstiften. Jag förespråkar inte byte av stiftfabrikat bara för sakens skull, men tex stenålderstiften vilka sitter i S38 samt S50 har jag huttat:). S62 har normala stift så där kommer jag nog fortsätta med original då de där andra stiften är satans dyra... Bertman; Skönt fel:)! Kolla artikelnr på LMM för att se om det är samma till 6-cylindriga? Kan göras via Länk |
|
|
Kikade på LMM och de skulle funka till både 6 och 8 cyl. Känns som bilen inte har någon kraft alls och blir märkbart sämre när jag kopplar ur LMM, även provat att koppla ur lamba och den gick sämre då med. Inte låter den riktigt som en v8a heller tycker jag, komptest gjort och den går fint på alla cylindrar. Känns inte värt att lägga beställning på ny LMM om man inte fastställt att det är problemet, koppla upp bilen till INPA idag men märkte att det inte stödje e32 så kunde inte läsa några felkoder! Alla idéer är välkomna, har hela vintern på mig att fixa upp den :) |
|
|
Hej! Insugnings membranet,är det tätt o bra? Bara Min Wagn! |
|
|
TNK; de är något jag får kolla upp! Har iallafall beställt en ny luftmassemätare då de verkar vara den som strular ändå, matchande nummer och allt så jag vet att de är helt rätt. Min luftmassemätare stämde inte ihop för 5 öre med den som fanns på realoem. Gjorde rent luftmassemätaren igår och vet ej om de var inbillning eller ej men tyckte den blev lite piggare på gasen men är inte helt okej ändå. Bilen har gått 31 tusen mil men inredningen är som ny i den "diamant svart metallic" döljer sig under alla tusen lager med damm och smuts. |
|
| Kollat bränslepumpen o bränslefilter? | |
|
Ny LMM kommer till veckan! Så fort vinterbilen försvinner ut ur garaget så ska det dras igång ett stort projekt under vintern på E32an. Har några småfel som skulle vara till stor hjälp om man fick lite hjälp med! Elhissar/taklucka fungerar ej, kollat säkringar. Någon GM/RM Modul? Centrallås fungerar ej, går inte att låsa bilen på något sätt. Elstolarna fungerar klockrent förutom nackstödet, man hör motorn gå men inget händer,fungerar lite när dom vill. Edit: Dom elstyrda nackstöden slutade fungera på både passagerar samt förarsidan. Alla idéer och tankar är välkomna! |
|
| Modulerna sitter under baksätet, lyft dem och se så de inte har ärgat av vatten eller fukt som trängt in. | |
| Jag har för mig att det finns säkringar under baksätet som styr bla centrallås och några andra funktioner. | |
| Jo det finns en del säkringar där, känn även att det inte blött under mattorna bak. | |
|
Hej igen! Glömt att uppdatera här, har bytt LMM och visst går väl bilen något bättre, men är riktigt slö på gasen och de händer nästintill ingenting innan bilen går upp lite i temp. Är nästa steg att byta ut tändspolarna? |
|
|
Om du har den modellen som har traditionell rotor och fördelarlock så kolla på det, skrapa rent rotor med kniv /slipa upp med sandpapper. Den är rätt dyr original och väldigt vanligt att det inte byts eller underhålls. Min bil startade inte var bara å göra rent och den gick igång direkt, kan ju vara värt att kolla även för att slippa framtida problem. |
|
|
Nu äntligen har bilen börjat gå som den ska göra, fick ett sug idag att prova och plockade ur varenda tändstift rengjorde samt slipade dom lite. Ungefär 6 av 8 tändstift hade sotat igen totalt. Får bli en beställning på 8 nya då det sitter lite blandade stift i den just nu, men problemet är hittat iallafall. Tycker den är väldigt fint utrustad för sin årstid, taklucka/skinnstolar som är fullt elstyrda som man kan ställa hårdheten på i sittdynan och ryggen, solgardin, trädetaljer överallt samt en riktigt fin färddator. Detta kanske var normalt på dessa lyxkryssarna dock? Dock fungerar varken elhissar eller taklucka, hör att det klickar från boxarna som det står "RM" på när jag trycker på knapparna, alla relä verkar vara ok. Kanske är ett normalt fel på dessa bilarna? |
|
|
Elhissar och taklucka brukar inte strula, inte på det sätt du beskriver iaf såvitt jag känner till. Det låter som någon form av glappkontakt mer kan jag inte hjälpa dig med då jag är kass på allt vad gäller elektronik. Kul att du fick fart på motorn men märk väl att 3 litersåttan är en tämligen trött motor rent generellt, åtminstone för att vara en V8 vill säga, då är den större V8:an i 740 mycket vassare. Å andra sidan så är en stor lyxbil ingen sportbil och ska köras mer som en glidare. Lugnt, tyst, mjukt och värdigt ska man skrida fram i en övrigt bullrig omvärld fri från vardagens besvär och bekymmer halvslumrandes i baksätet med klassisk musik lågt susande från högtalarna och ett glas kall champagne i den ena handen och en utsökt kubansk cigarr i den andra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.