|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Okej, jag trodde det var LMM värdet. De är helt godkända värden du får där. Var det på tomgång? Har du provat på högra varv 2-3k? Vad låg Long Term på då? Som sagt så vore det bra att få veta vilket tillfälle koderna satts (Sk. freeze frame) |
|
|
Longterm ligger på ca 10. Oförändrat. Ibland 11 men den rör sig typ inget sen. Adu Oancea |
|
|
Kan kolla igen så jag ej ljuger! Men tomgång och 2500-3000 rpm va typ lika som på tomgång Adu Oancea |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>> jag menar om jag släcker ner felkoderna ( nollar dom ) och sedan >> gör som du säger kommer det synas? @Aduoan : Felkoderna och framförallt Check Engine lampan tar relativt lång tid på sig att sättas, styrsystemet vill vara "säker" på att det verkligen är ett fel innan den sätter det. Det finns en hel del tillstånd och körcykler som den vill gå igenom innan den sätter en felkod. Felkoderna är endast av sekundärt intresse nu. Felkoder används endast för att ge *RIKTNING* var man ska börja felsöka. Vi vet redan nu att fuel trim parametrarna slår i taket så vi har ingen nytta av felkoderna längre. Fuel trim parametrarna uppdateras väldigt snabbt, tar bara någon eller några minuter innan de mer eller mindre adapterat sig klart (beror såklart på typen av fel och huruvida felet är statiskt eller dynamiskt), förutsatt man håller den i samma driftscenario som tex tomgång. Samt förutsatt att syresensorerna är uppvärmda (vilket går på några sekunder om du nyligen haft motorn i driftstemperetur samt om förvärmningen fungerar som den ska). Vi kan ju dock inte utesluta felaktig syresensor, men det där tar vi i kommande steg i felsökningen. Nu gäller det att etablera en baseline för hur våra fuel trim värden beter sig under strikt kontrollerade testförhållanden, som dessutom ska kunna återupprepas. |
|
va ute och provade igen.. med varm motor och då ser det ut så här SHRTFT1 (%) -2,3 LONGFT1 (%) 10,9 SHRTFT2 (%) -1,6 LONGFT (%) 10,9 MAF (G/S) 3,43 detta på tomgång med felkoder nollade... ________________________________________________________________________ SHRTFT1 (%) 0,0 pendlar mot 2,3 LONGFT1 (%) 10,9 SHRTFT2 (%) 4,7 pendrar till 2,3 LONGFT (%) 10,9 MAF (G/S) 12,11 pendlar 11,97 dessa värden under ca 3000 rpm dessa värden med kompisens lmm inkopplad... Adu Oancea |
|
| Och vad får du för värden med varm motor på tomgång? | |
|
de som står uppe innan sträcket är värderna på tomgång med varm motor.... och under sträcket är de värderna på 3000 rpm med varm motor Adu Oancea |
|
|
Okej, bra då är jag med. När man kollar Fuel Trim(FT) så måste man kolla på både Long och Short för att få rätt bild. Eftersom man adderar värderna för att få total. Då kan vi konstatera att den nya LMM från din kompis inte gjorde någon skillnad. Du verkar ha ett ganska statiskt problem som påverkar båda bankerna. Men FT på 10-14% räcker troligen inte för att sätta p0171/4. Mitt förslag, Ta din felkodsläsare och Försök, förslagsvis med en kompis, att hålla koll på Short Term och Long Term värdena medans ni kör. Eftersom felläsaren troligen inte har log funktion. Prova med olika varvtal, belastningar och observera om FT-värderna sticker iväg upp mot 20. Notera om det var vid hög belastning, mycket gas, samt hur ofta det händer osv.. Ju mer specifikt desto bättre. |
|
|
Ok.. men vad menas med statisk problem då? Ok men som jag skrev igår med vad jag märkt så spelar de ej roll... altså o. Man kör eller om den står på tomgång... ex. Körde idag en bra runda utan att motorlampa tändes... Sedan kom jag hem och lät bilen stå på tomgång med Abs jag gick o öppna garage porten. När jag kom tillbaka så lös den! Adu Oancea |
|
|
Medans och inte med abs* Adu Oancea |
|
|
Hela iden med att titta på dessa värden är att försöka få en uppfattning om, hur, när och var tyckte bilens styrsystem att bilen går för snålt och inte vill kompensera mer. För det är kortfattat vad koderna P0171 och P0174 står för. Det som jag beskrev tidigare är ett sätt att följa och se under vilka förhållanden det sker innan en felkod sätts/ motorlampa tänds. Viktigt att poängtera är att bara för att motorlampan inte lyser, så betyder inte det att du inte har några problem. Det är styrsystemet som bestämmer när motorlampan tänds vilket kan vara efter upprepade fel, starter eller en kombination. |
|
| Mycket inlägg nu, hade du tagit loss inre luftbälgen och kollat om den är hel? | |
|
båda luftbälgar är helt nya! alltså både övre och inre Adu Oancea |
|
Ta dig även en funderare på om du anser din tid är värd detta. För att du ska kunna felsöka så måste du förstå vad du tittar på, vad som påverkar vad och när, vad som är viktigt och vad som inte är viktigt, vilka steg du ska ta och vilka steg du kan ta i felsökningen, samt såklart hur insprutningssystem i allmänhet fungerar. Vi hjälper såklart till härifrån, men det finns ändå en begränsning vad som klaras av över ett tangentbord på ett forum. Av naturliga anledningar brukar ju fotbollstränare inte träna fotbollslag via tangentbord :-) Det kan vara små detaljer som kan behöva snappas upp eller vara viktiga i felsökningen som kan missas och som är svårt/omöjligt att förklara över tangentbord. Felsökning är inte en punkt-för-punkt lista där man gör A, B och sen C och sen är det klart. Vill du gå vidare så är egentligen första steget att börja med att avsätta några kvällar och läsa in dig på insprutningssystem och vanliga felsökningsmetoder. Därefter finns det risk att du kan behöva köpa in lite dyrare diagnostikutrustning för att kunna felsöka effektivare (och ibland för att kunna felsöka överhuvudtaget). Känns detta lite för mycket, ta beslutet och lämna in på en bra verkstad (behöver verkligen inte vara BMW-auktorised, men gärna en verkstad som fokuserar på BMW). @Aduoan : Angående Check Engine lampan, se mitt inlägg från 17:50 idag (vilket även CarTech bekräftat i senare inlägg). |
@Aduoan : Vad blev lösningen på ditt problem? Hittade du felet eller blev det felsökning på verkstad? Vilka delar fick ni byta? |
|
Japp. Jag hittade felet själv.. bytte ut lmm mot en bättre begagnad nollade koderna sedan fick jag aldrig mer se dom :) Adu Oancea Jag kör för livet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.