AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.331

Felkod bmw e46 330ci

Sida 4 av 6
Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Skall provas :)

Adu Oancea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Passa på och njut av cigarren - köp en äkta kuban av bra sort, ingen sur stinkador i pressbyrån...! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Det skall jag göra. Men det tyder på läckage va ?
//

Adu Oancea
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har läst hela tråden men jag är inte lika teknisk som Slangen och CarTech så jag ska inte ytterligare tipsa avseende felkoderna/felsökningen, men jag skulle vilja bidra med ett par erfarenheter efter att ha jobbat mycket med vaccuum-läckage etc på min 316.

Startgastest gav mig ingenting.
BMW verkar väldigt känsliga för luftläckage och en spricka kan tydligen vara så pass fin att startgas inte indikerar något på tomgång, men när man kör, och bälgar flexar lite så kan den vara tillräcklig för att tjuvluft däremot smyger in.

Jag hade bra framgång med rökmaskin från Classe. Ger en bra "puff" som letar sig vidare om man har tätat anslutningspunkten ordentligt. Se (dålig) bild.
Länk

Tänkte om du vill slippa lukta cigarr liksom. :-)

/Anders
Min reagerade inte på stargas och hade ingen pendlade tomgång när pluggen var sprucken med det syntes på fuel trim värdena.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ok jo känsliga har jag hört att dom är. Och det verkar komma underifrån insuget för det hörs vid lätt gas på drag / i friläge.

Får se om ja kan hitta nått ikväll.

Adu Oancea
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hmm.. under insuget, kan det vara nåt med sprucken vevusventilation? Sitter inte "cyklonen" därunder + övriga anslutande vevhusven-slangar? Undrar om den är paj och det suger friskt där.
Nej jag vill inte spekulera men du får kolla att "röka" lite kanske som sagt.

Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Vevhuset sitter där ja och även två vacuum anslutningar vad jag vet. Nått är det säkert som gått där under.
Yepp ska undersöka senare :)

Adu Oancea
Hur går den på tomgång när du lyfter av oljepåfyllningslocket, viner det då?
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Viner ej men ändrar jättelite motorgången

Adu Oancea
Då bekräftar det nog ännu mer att det är en läcka.
Min plugg mot torpedväggen var sprucken, men du har ju redan kolal din så det är nog inte problemet.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ja dom är hela och fina. Säkert nått där under som tar Tjuvluft.

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Någon nära jkp. Värnamo. Halmstad som kan hjälpa mig med en felsökning av detta problem?

Rökfyööning av motor hjälpte ej....
P0171 &p0174 kommer varje 10-15 mil.

Adu Oancea
Hur rökfyllde du motorn?
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
med cigarr och blåste in i rören

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Hej! Tror ja hittat felet. ..vad säger ni om mina lean koder.... p0174 och p0171

Har nu idag kört en bra stund utan lmm inkopplad och bilen går typ bättre.. innan pendlade tomgång en lite 500-1000 rpm men inte nu längre.

Så min fråga är...är de lmm som håller på att ge sig?

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ofta brukar en "smutsig" MAF-sensor (beror såklart lite på typ av smuts och vilken typ av MAF-sensor det är) överestimera luftmassan vid tomgång och underestimera luftmassan vid höga varvtal.

Dvs ser man negativa fuel trims vid tomgång som sedan övergår till positiva fuel trims vid typ 2000 rpm och uppåt så är MAF-sensorn starkt misstänkt.

En MAF-sensor som ger felaktiga värden ska dock slå ganska jämnt mellan bankerna. Men det finns faktiskt inget som utesluter att vi har två problem, tex en smutsig MAF och ett vakuumläckage som slår mest på bank 2. Men med en metodisk och divide-and-conquer approach så hanterar man dessa situationer också.

P0171 har inte varit aktuell förut. Det har endast varit P0174 (dvs bank 2). Även med de senaste fuel trim siffrorna som redovisades så kommer inte en felkod att sättas (de brukar gå upp till 20-25% innan en felkod sätts).

Därför är än en gång systematisk felsökning kritisk. I det här fallet vill man gärna ha freeze frame datan, för att se när motorstyrsystemet ansåg att det gick lean. Det kanske inte är på tomgång den går lean, det kanske är vid höga varvtal som motorstyrsystem anser att den går lean. Det ändrar ju felsökningsfokus från vakuumläckor till andra orsaker!
Eller det kanske bara är när motorn är kall som motorstyrsystemet anser den går lean! Det ändrar ju såklart felsökningsfokus radikalt.
Än en gång, visar vikten av systematisk felsökning.

Som sagt, metodiskt felsökning med fuel trim parametrar i centrum och därefter applicera olika scenarios och tvinga den till olika scenarios är det normala förfarandet för att felsöka.

Rök är en otroligt bra felsökningsmetod om man har tillgång till det. Fast för bra resultat måste du ju trycksätta det lite mer än atmosfärstryck - för annars är det ju samma tryck inne i rören som utanför och då har ju röken inte sådär jättestor lust att tränga ut.
Dessutom är det högst lämpligt attt öppna gasspjället när man utför röktestet (så man inte riskerar att all rök stannar vid gasspjället). Hur man gör på elektroniska gasspjäll har jag inte en susning om - gissningvis kopplar man in INPA och tvingar upp gasspjället.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
p0171 har varit aktivt innan med.. bara det att jag inte sätt den då jag raderat felkoderna typ så fort dom kom upp.

går han snålt på bank 2 så går han snålt på ettan med bara att han inte märkt av det lika fort som på ettan... kör jag en stund efter att motorlampan tänds så finns det både bank 1 & 2 som felkodar....

Nu till rökning av motorn med el gasspjäll.... körde röken in genom en vacuum slang och det hände absolut inget. blåste in röken lite lätt med hjälp av en kompressor utan resultat. incet kom ut mer än vid gasspjället eller om jag lyfte på oljelocket så kom röken ut...

det spelar ingen roll om motorn är kall...om den står på tomgång om det är låga varv elelr höga varv... motorlampan tänds och felkoderna kommer upp under körning/tomgång,varm, kall motor osv osv...

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
ok kolla här.

SHRTFT1 (%) 27.3
LONGFT1 (%) 0,0
SHRTFT2 (%) 6,3
LONGFT2(%) 0,8
MAF (G/S) 3,57

VID CA 2000-2500 RPM MED VARM MOTOR
dessa med lmm inkopplad och med felkoderna p0171 & p0174 och motorlampa tänd.
---------------------------------------------------------------------------------------

SHRTFT1 (%) -23,4
LONGFT1 (%) 0,0
SHRTFT2 (%) -26,6
LONGFT (%) 0,0
MAF (G/S) 0,0
dessa värden utan LMM inkopplad och med varmmotor vid ca 2000-2500 rpm med felkoderna p0171 & p0174 och motorlampa tänd.

med lmm inkopllad kan bilen pendla mellan 500-1000 rpm

utan lmm inkopplad så ligger han strax över 500rpm stadigt och rör sig ej en millimeter...

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tjoflöjt!

Now we're talking... Ja, 27% på bank 1 är ju definitivt i området för att kunna sätta felkod.

Märkligt med endast bank 1 som behöver kraftig påfetning, och så mycket vid 2000-2500 rpm dessutom.

Men det är för tidigt att utesluta något ännu (inte ens LMM kan uteslutas fast det är kraftigt förskjutet mot bank 1). Det kan lika gärna vara problem med upstream syresensor på bank 1, kan också vara problem med en eller ett par spridare på bank 1. Så inget kan uteslutas i nuläget - eftersom vi faktiskt inte ens börjat felsöka ännu.

Eftersom vi inte vet hur systemet är programmerat att hantera situation med LMM urkopplad bör vi inte dra några slutsatser från dessa. Man kan med säkerhet utgå ifrån att systemet förlitar sig på andra sensorer, i första hand då syresensorerna, gasspjällvinkel, undertryck, varvtal, etc etc etc.

Eftersom vi inte riktigt vet heller hur systemet beter sig (om den går ut ur closed loop eller inte när väl motorlampan är tänd) så rekommenderar jag följande.

1) Kör motorn varm och stäng av.
2) Koppla loss batteriet en stund för att nollställa styrparametrar (och för säkerhets skull nollställ alla felkoder).
3) Koppla in diagnosutrustningen och när du har fuel trim parametrarna uppe och framför dig så starta motorn. Observera hur fuel trim parametrarna beter sig på tomgång. Observera endast tomgång, rör inte gas eller något - utan observera endast hur parametrarna rör sig.
4) De kommer alla att börja på 0% och sedan efter en tid stabilisera sig.

När du skrivit ned resultatet och dina observationer från ovanstående procedur gör du följande - du kan fortsätta direkt efter du gjort ovanstående

5) Håll varvtalet konstant på runt 2500 - ju stabilare desto bättre
6) Notera samma parametrar hur de rör sig.
Eftersom du inte varit på detta varvtal sen du nollställde parametrarna bör fuel trim parametrarna börja på 0% och sedan röra sig i olika riktningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.