|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Ja dom är hela! Men min disa ventil va inte hel. Den rörde sig fritt i ventilen. Inget motstånd. Adu Oancea |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis som CarTech konkluderat i denna Länk tråden om just DISA-ventilen så är den med största sannolikhet inte källan till lean condition koden. DISA påverkar som sagt mest fyllnadsgraden och en trasig sådan kommer ju att påverka tex LTFT och gissningsvis främst vid vissa specifika varvtalsområden. Men den kommer inte att orsaka sådana ändringar i fuel trim parametrarna att de går över sina gränser (vilket orsakar att en felkod sätts). Dessutom har vi bara en felkod på Bank 2, en DISA ventil påverkar båda bankerna lika mycket. Än en gång så hade det varit bättre om man hade observerat tex fuel trim parametrarna. Nu är det mer gissning än felsökning! Vet vi ens vad fuel trim parametrarna är? Har vi tagit fram freeze frame datan för felkoden? Dvs gick den lean vid tomgång eller vid högre varvtal? Det kan ge oss värdefulla directions, om den tex sattes vid högre varvtal så är tjuvluft mindre sannolikt. Vilken felsökning har vi egentligen gjort hitintills? @CarTech : Precis, det är inte helt trivialt att tolka de interna parametrarna hos olika tillverkade (då de skiljer sig åt något - men bakomvarande koncept är det samma). Det belyser vad jag sagt innan, även om man köper "värsta" prylarna för felsökning så är det inte säkert att det hjälper om man inte vet hur man ska använda och tolka informationen! Därför kan det vara bra att börja på den enklare "OBD II" - nivån med lite mer standardiserade parametrar. Behöver själv läsa på :-) I all teknisk dokumentation jag sett så har BMW alltid bara beskrivit additiva och multiplikativa parametrar, även INPA visar dessa två värden på dessa motorer (och INPA visar BMW's interna PID'ar). Men det verkar ha ändrats och runt 2000-2005 verkade det som att fuel trim parametrarna började utökas. Sen har vi de nya GDI-motorerna (gasoline direct injection) som fungerar på ett ganska annorlunda sätt än vad man är van vid. Dessa är ju by design gjorda för stratified (skiktad) blandning dvs dess förbränning ska vara en aningens lean (att jämföra med de vanliga insprutningsmotorerna vi är vana vid som kör med homogen blandning och vars mål är att uppnå stökionmetrisk blandning). Det vänder lite upp-och-ner på ordinarie felsökningsprocedurer. En fördel till med OBD II - det är förbjudet att visa substitutvärden! Vad betyder det då? Det är inte helt ovanligt att biltillverkare ersätter ett värde på en sensor med värdet från en annan sensor. Antag att monitorsyresensorn från bank 1 slutar fungera, då kan biltillverkaren välja att kopiera värdet från monitorsyresensorn från bank 2 och sätta in det i bank 1. Så om du tittar på dessa PID'ar så kommer det att se ut att båda syresensorer fungerar finfint, men i själva verket är den ena syresensorn helt död! Detta är förbjudet för OBD II PID's, så kommer inget värde så får de INTE ersätta det med något. O ja, MAP är tokgammalt. Men detta är första BMW-motorn jag sett det på! BMW har tradionellt alltid använt sig av luftmängdsmätare och luftmassamätare. Och det är endast för just N46B20-motorn i E87 & E90 som de tagit bort LMM. Den är kvar i alla N46B16-motorer (E46 316i/316ti). Och den finns även kvar i de N46-motorer som är avsedda för Kina-marknande, blyad bensin och lågeffektvarianten. |
|
Det görs ett sug ljud från torpedväggen ( om man delar insuget i två så kommer ljudet från 456 cyl hållet. De hörs vid tomgång och vid lätt gaspådrag på tomgång. Vad finns där förutom dom 2 små gummipluggarna? Som kan orsaka detta sugljud? Adu Oancea |
|
Intressant! Just cylinder 4-5-6 är ju Bank 2, dvs det som felkoden anger. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med tips om vad som kan vara där. Har denna motor ett sekundärt air pump system? Ibland kan de där luftpumparna låta lite. Nu är jag ute och gissar faktiskt, har ingen aning om denna motor har detta system eller ens var det sitter. Bara en tanke som dök upp... EDIT : Glöm secondary air pump system, den verkar sitta längst fram till höger om cylinder 1-2-3. Länk |
|
Har ej en sån på min iaf inte på den sidan. Men verkar vara någon svart behållare under insuget mot växellådan som har någon liten vakuum slang i sig. Men nu felar han endast på bank 2 och inte som innan på bank 1 och 2 Har bytt följande hittills Lambda fram och bak. Disa ventil, luft slangarna från maf till spjällhus (främre och bakre) pluggarna bakom insuget mot torpedväggen. Kollat vevhus ventilationen. Verkar ok. Ändrar lite motor gå g när man lyfter av olje locket men ej mycket. Adu Oancea |
|
Den har alltid bara felat på Bank 2. Dessa är de felkoder du har eller har haft P0174 = System Too Lean - Bank 2 P1155 = O2 Sensor Heater Circuit Intermittent Bank 2 Sensor 2 Ok, det är vad som bytts. Men vilken felsökning har gjorts? |
|
felsökning endast med min egna dator.. men jag komemr in och kan se live data... verkar som att bränslet hamnar på minus ibland vid gaspådrag eller om det va vid gassläpp.... komer ej i håg riktigt.. måste ut och plugga in datan igen för att sedan köra en runda för at se vad som händer...men lambdasonderna fungerar som dom ska vad jag kan se på livedatan... Adu Oancea |
|
|
den felade på bank 1 med för fick fram system too lean bank 1 och bank 2 altså P0171 & P0174 Men nu får jag bara fram P1155 och P0174 Adu Oancea |
|
|
har även märkt att varmätaren pendlar mellan 500-1000 RPM vid frikoppling men bara ibland gör den det Adu Oancea |
|
|
Kör bilen varm och titta på fueltrimvärdena för båda bankerna på tomgång att den hamnar på minus vid gaspådrag är helt normalt. Som sagt har du en luftläcka så syns det på tomgång. |
|
|
okey skall göra det nu!! Adu Oancea |
|
Bara en intressant reflektion... I mitt första inlägg från 2015-09-27 13:21 nämner jag följande >> Hur mycket felsökning har du hunnit göra? >> >> Det absolut första man ska göra innan (nästan innan man öppnar huven) >> är att kolla följande >> - hur är samtliga fuel trim parametrar på tomgång / 3000 rpm |
|
på tomgång får jag följande värde enligt min felkodsläsare shortft1 (%) 2,3 longft1 (%) 7,0 shrtft2 (%) -0,8 ibland -1,6 longft2 (%) 4,7 Säger det något? Adu Oancea |
|
| Om den är på minst + 7% så har du nog en luftläcka och den försöker kompensera med mer bränsle. | |
|
longft1 låt nästan hela tiden på +7 så då är det en läcka ? ska bara hitta den läckan med :( Adu Oancea |
|
@Aduoan : Vad får du för värden om du håller motorns varvtal konstant runt typ 3000 rpm? EDIT : Det glömde jag fråga, har du någon felkod satt nu? Bara dubbelkolla att systemet verkligen arbetar i closed-loop mode (så det inte är värden som inte uppdaterats som du kollar på). Om du kan, skriv gärna freeze frame datan från senaste gången som P0174 sattes (om du sparade den). Om inte, kom ihåg att kolla på den nästa gång. 7% är inget som sätter felkoder (allt under typ 10% är inte skrämmande alarmerande, men det är å andra sidan inte helt normalt att ha uppåt 7-10% heller). Det brukar vara uppåt 25% som det sätts en felkod. |
|
har raderat koderna och nu på 3000 rpm får jag följande shrtft1 (%) 4,7 5,5 2,3 0,0 pendlar där mellan longft1 (5) 9,4 oförändrad shrtft2 (%) 6,3 8,6 5,5 7,8 pendlar där mellan longft2 (%) 7,8oförändrad allt detta testades vid 3000 rpm med släckta felkoder. Adu Oancea |
|
|
på tomgång står den konstant runt 7 eller pendlar den? Den brukar pendla när det är en luftläcka, har du svajande tomgång så är det ytterligare en indikation. |
|
|
Ja den pendlar på tomgång med. Svajande tomgång bara ibland inte alltid. Får väl rökfyllt motorn för och se vart det kommer ifrån. Ska bara få tag i en rökmaskin först! Adu Oancea |
|
|
Prova med en cigarr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.