|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Har för mig att motorn kör i closed loop på tomgång, så lambdasonderna används inte till motorstyrningen då... Provade du att köra en sväng utan inkopplade sonder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
det gjorde jag dock inte! Adu Oancea |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är tvärtom Johan B, i closed lopp så används lambdasonderna :-) Men jag förstår vad du menade :-) Men alla motorstyrsystem jag känner till kör dock i closed loop på tomgång, kan möjligtvis vara annorlunda på direktinsprutade bensinmotorer - men det är inte denna motor. Däremot vid WOT (aka plattan i mattan) så går den ur closed loop och fetar på blandningen för maximal performance. @Aduoan : Men.... Varför kopplar du ur upstream syresensorerna när felet handlar om värmeelementet på Bank 2 downstream syresensorn? Den där felsökningsproceduren hängde jag inte med riktigt i, kan du förklara hur du tänkte här? Värmeelementet är alltså uppvärmningen av syresensorn, har alltså ingen koppling alls överhuvudtaget till själva funktionaliteten hos syresensorn. Eller var det P0174 du försökte felsöka? Nä, kopplar du ur syresensorerna så går den på senast inställda fuel trim parametrarna - dvs bilen kommer att fungera EXAKT som den fungerade innan du ryckte loss syresensorerna. På tal om fuel trim, vad låg dina fuel trims på för bank 1 och bank 2 (short term + long term) på tomgång och vad hände med dem när du höjde varvtalet? Hur såg spänningskurvan ut från de båda upstream syresensorerna vid tomgång och när du höjde varvtalet? Har du kollat om om motorstyrsystemet ens går i closed loop med P0174 felkoden satt? Hur reagerade de båda upstream syresensorer på påtvingat fet blandning och mager blandning? Reagerade båda som de skulle dvs slår i taket respektive slår i botten? |
|
Felkoden indikerar som sagt ett bankspecifikt problem. Som nämnt är det säkrast att läsa av realtidsvärden och försöka reda ut vad och när felkoden sätts. OT: bmw-slangen, Jag är ganska ny med BMWs styrsystem men har jobbat en hel del med VAGs. De använder sig av tre regleringar,LTFT Tomgång,LTFT Dellast och Short Term. BMWs tolkar jag på liknande sätt, så här: INT- Short Term, ADD- Long Term Tomgång - Ändras endast vid tomgång Multiplikative - Long Term - dellast Som jag ser så är de där för att problem ska kunna upptäckas lättare vid olika last. Men det är en gissning från min sida. Var intressant med dina värden där, de ser lite märkliga ut, vet du om du har en wideband sensor före katten? Hur ser det ut i EOBD-läget? Du kan PMa om du vill så tråden inte spårar ur ;) |
|
|
va på mekonomen nu och bad killarna koppla in datan i den och kolla DTC 12 avgaskamaxelgivare signalfel (helt nybytt för ca 5månader sedan, E3 bränslejustering bank 1 gränsvärde överskriden E4 bränslejustering bank 2 gränsvärde överskriden 3D förvärmning lambdasond efter katalysator bank 2 96 spänning lambdasond före katalysator bank 1 97 spänning lambdasond före katalysator bank 2 CB gränsvärde bränsleinställning bank 2 CA gränsvärde bränsleinställning bank 1 19 förvärmning lambdasond före katalysator bank 1 37 förvärmning lambdasond före katalysator bank 2 ja detta va vad som kom fram :/ någon som kan säga nått om de? Adu Oancea |
|
|
Du hade varit och kopplat ur syresensorna eller hur? Det kan vara förklaringen till spänning och förvärmnings-koderna du har. Men de här koderna tyder på att du har ett problem som påverkar båda "bankerna". Alltså, tjuvluft, bränsletryck är exempel som kan ge detta. Att kunna läsa av realtidvärden är en stor fördel.. |
|
|
Ja men jag nolla koderna efter jag drog dom och sen kom dom tillbaka under färd. Tjuvluft är det ej då jag sprutat startas runt hela insuget och vacum slangar osv utan resultat. Vad ska jag använda da för att läsa av real värdena då? Adu Oancea |
|
Nä, men vänta nu. Om du bara hade nedanstående två koder P0174 (System Too Lean - Bank 2) P1155 (O2 Sensor Heater Circuit Intermittent Bank 2 Sensor 2) Hur kan du då få fram hela den där långa listan över fel!?! Flera av dessa, som CarTech nämner, måste härstämma från när du drog ur syresensorer (som jag fortfarande inte förstår varför man gjorde). Du får göra ett stort omtag här. Vi vet inte vilka koder som är riktiga och vilka som är bogus. Back to basic! Men först måste du fundera om du anser att det är värt att lägga en hel del pengar på diagnosutrustning men framför allt om du anser det är värt den stora mängden tid du måste lägga på att läsa dig in och förstå motorstyrsystem och felsökning. Jag skulle vilja säga att 98% av tiden behövs till inläsning/förståelse av verktyg/program och allmäna studier och 2% till att faktiskt felsöka. Att lära sig felsöka är inte gjort över ett snapchat, det tar ganska lång tid och innan man ens kan *börja* felsöka så måste man läsa in sig på grundläggande motorstyrsystem och förstå de grundläggande begreppen. Mycket av detta kan vi såklart hjälpa till med, men det är ändåså du själv som måste reservera en hel del av din fritid till att läsa in och förstå hur det fungerar. Vi kommer alltid att kunna guida och hjälpa dig i rätt riktning och med bra material, men vi kan inte trolla in kunskap eller göra så att du förstår - det kommer endast från dig själv :-) Men om du anser det är värt det (vilket jag uppmuntrar till) då kan du gå vidare! För det är ett intressant ämne. Om inte, så bör du lämna in bilen till en verkstad (en riktig - inte bara en som läser av felkoder och byter de delar som omnämns i felkoder). Minimum vad du behöver är felkodsläsare (och felkodsraderare). Den som du har nu bör fungera, den kan hantera de officiella OBD II - felkoderna och det fungerar till dessa fel vi har framför oss just nu. Sen behöver du kunna se PID data live. Absolut bare minimum är tex appen Torque och en *BRA* Bluetooth adapter (det är kritiskt). Jag beställde min Bluetooth adapter från Carly BMW, eftersom jag har deras app också. Carly BMW är helt klart ett alternativ, jag kan prova och ge några skärmdumpar från min E87 (men då vill man nog ha betalversionen - tror det är runt 300-400 SEK). Det är *EXTREMT* begränsad felsökning du kan göra via denna appen Torque. Men det är en billig lösning. Du kan iallafall se tex fuel trim parametrarna ändra sig live (ingen graf, bara värden som uppdateras långsamt). Har använt denna till enklare felsökning på Volvo 850 -96. Nästa steg är INPA, vilket väl är det bästa. Då får du bra felkodsutläsning samt möjlighet att se livedata. Men refresh-rate är inte bra, samt du får inga grafer eller historik. Så den har en del begränsningar också på så sätt. Vad som är ännu bättre är verktyg som AutoEnginuity Länk (gissar på runt 5000-6000 SEK om du bara begränsar till BMW-paketet) eller SnapOn Vantage Pro (närmar oss 10 000 SEK). Men det är inte försvarbart att köpa dessa vektyg bara för en felsökning och om man inte är genuint intresserad och arbetar med denna typ av jobb till och från. Dessa verktyg kan presentera syresensorspänningsvärden i realtid på en graf (spänning vs tid), du kan tex även sätta upp och se alla fyra syresensorer ssamtidigt och se hur de reagerar på olika stimulis. Förhoppningsvis fungerar OBD II - verktyg fullt ut mot din bilmodell, men man vet aldrig eftersom det är en 2001. Men jag är 99.5% säker på att det inte är några problem. INPA däremot ska alltid fungera (med rätt kabel och mot rätt diagnosuttag). Sen kan man faktiskt koppla in ett oscilloscop och backproba på syresensorerna direkt (vill minnas de är ganska lätta att komma åt på denna typ av motor). Men oftast kan man bara se en syresensor i taget, vilket är ganska begränsade. Och ett fyrkanals oscilloscop är lite over-the-top för detta jobb. En kort kommentar om tjuvluft, du kan inte utesluta denna möjlighet redan endast pga att inget öronbedövande hände när du sprutade startgas. Du kan mycket enkelt ha missat ett ställe. Men sannolikheten för att det är tjuvluft har *minskat* eftersom du inte hittade något med startgas, men vi kan inte *utesluta* det ur vår felsökning ännu. Däremot om vi kan se fuel trim parametrarna kan vi (om vi har tur) utesluta det med säkerhet. Om fuel trim parametrarna desperat försöker dra bort bränsle, då kan vi vara mycket säkra på att det inte rör sig om någon tjuvluft. Har bara tittat lite slarvligt på de där felkoderna, men det verkar som att både bankers fuel trims, båda long och short term är peggade, dvs maximalt utslag. Om det är maximalt negativt utslag (den tar bort bränsle) eller maximalt positivt utslag (den lägger till bränsle) ser man med säkerhet först när man ser fuel trim parametrarna. |
Vill du prova lite, men ändå inte slå på stort så kan du prova appen Torque och denna Bluetooth adapter. Länk För 300 SEK kan du iallafall få en viss (men fortfarande rejält *BEGRÄNSAD*) insyn i hur motorstyrsystemet arbetar. Steget är dock inte så långt till INPA (lägg till några hundralappar). Men! Då har du bara verktygen, sen gäller det sig att lära sig att använda dem och förstå dem (speciellt INPA). Man kan säga att du har köpt ditt tennisracket, men du blir inte en Björn Borg bara för det :-) Tyvärr har hetsmedia ändå sen digital motorstyrning kom på 80-talet gett bilden att "datorn berättar vad som är fel". Det är inte riktigt sant. Dessa felkoder ger bara *DIRECTIONS* var du ska börja din felsökning. Hela felsökningsproceduren finns fortfarande kvar, den har inte försvunnit bara för att felkoder introducerats (detta är en vanlig missuppfattning där ute bland hemmen). Medans du väntar/bestämmer dig för verktyg så börja med att radera alla felkoder med din felkodsläsare. Dubbelkolla direkt efter (innan du startar motorn) att det verkligen inte är några felkoder. Kör nu som vanligt och läs sedan av vilka felkoder som faktiskt dyker upp. Det är dessa vi sedan ska börja att fokusera på. |
|
Jag raderade alla koder igår. Rengjorde lmm (maf) rengjorde kontakten till kamaxelgivaren på avgassidan . Bytte främre lamdasensorna då jag hade två bättre beg hemma. Körde en bra runda 6mil. Den ända kod som kom tillbaka va 1155 förvärmning lambdasond och inget annat. Kan även se real tid på lambdorna. Maf sensorn osv osv och vad jag kan se så verkar det ok. Biltemas stora frlsöknings modul fungerar ok faktiskt. De är min uppfattning! Adu Oancea |
|
Finfint! Då börjar du felsöka lugnt och metodiskt mot P1155! Inget annat! |
|
Dom gamla lambda fram va typ vita/ men märkte även efter bytet att gången blev finare när han uppnått arbetstemperatur. Vad kan de va för fel med förvärmning då? Eller är det nått att ej bry sig om? För den tänder ej motorlampa längre utan bara ligger i systemet om man säger så! Adu Oancea |
|
|
Dom gamla lambda fram va typ vita/ men märkte även efter bytet att gången blev finare när han uppnått arbetstemperatur. Vad kan de va för fel med förvärmning då? Eller är det nått att ej bry sig om? För den tänder ej motorlampa längre utan bara ligger i systemet om man säger så! Adu Oancea |
|
|
Bmw-slangen, ok "dubbelfel" av mig! Vita sonder tyder på glykolkontaminering via läckage in i cylindrarna. Glykol dödar lambdasonder effektivt och snabbt! Har du problem med försvinnande kylarvätska? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej verkligen inte. Sprillans ny kylare för 2 år sedan och nivån är hela tiden oförändrad. Adu Oancea |
|
@Johan B : Tänkte också på kylarvätska när jag hörde vita syresensorer :-) @Aduoan : Angående felsöka förvärmningen, se mina tidigare inlägg tex från "I förrgår 15:05". Du måste börja felsöka. Börja med komplett signalintegritetsverifiering. Har du spänning? Har du god jord (jorden brukar gå genom motorstyrenheten)? Har du kabelbrott mellan sensor och motorstyrenhet? Eftersom det verkar vara intermittent så räcker det troligtvis inte bara att göra en enda verifiering, du måste göra en mer konsekvent och metodisk felsökning. Visuell inspektion är dock alltid en billig, snabb och enkel början. Har man riktig tur så kan hitta felet direkt. Du måste börja felsöka metodiskt och systematiskt. |
|
Då ska jag börja söka där tusen tack så länge :) Adu Oancea |
|
@CarTech : Sorry, kom massor av annat emellan! Kul med kunskap från VAG, när det gäller denna del av motorstyrning så är det mesta likt mellan olika märken - finns lite variationer här och där men man känner igen sig oavsett. Jag är på precis samma linje som du när det gäller tolkningen av BMW's integrator, additiv och multiplikativ. När jag snokade kring detta så sneglade jag faktiskt på beskrivningar som gällde VAG-motorer :-) I en annan tråd (ca 1 år gammal) så beskrev jag hur jag trodde det låg till - se mitt inlägg från 2014-10-31 15:00 Länk Dvs detta är vad jag tror >> Integrator är det som många andra kallar Short Term Fuel Trim (STFT). >> Additive kan även gå under namnet Idle Fuel Trim. >> Multiplicative kan även gå under namnet Load Fuel Trim. >> Dessa två är det som tillsammans bildar Long Term Fuel Trim (LTFT). Motorstyrsystem kombinerar gissningsvis ihop additive och multplikative för att endast rapportera ett enda LTFT-värde till de lagstadgade OBD II PID'arna. OBD II har ju bara två PID's (LTFT och STFT), så BMW's interna motorstyrsystem måste kombinera ihop sina tre interna variabler och rapportera endast två variabler ut till OBD II - gränssnittet. Yes, reglersonderna är av typen Bosch LSU-4.23 bredbandslambdasond på min N46-motor (och monitorsonderna är av typen NTK FLO hopplambdasond). Provade appen Carly men dess benämningar är totalt förvirrande, verkar som en person gjort översättningarna för Bank 1 parametrar och en helt annan person gjort översättningarna för Bank 2. Ibland står det 1, ibland Bank 1. Ibland står det Kat, ibland står det catalytic converter Länk Länk Ska ta upp det med Parvis, samtidigt följa upp eftersom det fortfarande inte går att läsa ut felkoder från min N46-motor (alla andra program kan läsa ut felkoder men inte Carly av någon anledning). Iallafall så kollade jag på de officiella OBD II PID'arna via Torque-appen, bara för att se hur LTFT och STFT såg ut. Nu är det väldigt långsam refresh-rate, jag lekte bara för att se att jag fick några som helst vettiga värden och någon vettig respons. Fuel trims vid idle Länk Fuel trims när jag pumpar gasen (dvs varvar upp snabbt om och om igen - det brukar orsaka en fet blandning på de flesta motorstyrsystem) Länk Och precis som det ska vara, STFT pinnade upp och LTFT låg kvar där den skulle. BTW lite kuriosa (som visar att det alltid är bra att ha kunskap om systemet man felsöker) - lärde mig nyss att min N46-motor tydligen inte har någon luftmassamätare! Lite roligt då jag precis bytte luftfilter och försiktigt kopplade bort kontakten till där luftmassamätaren normalt sitter, men där sitter tydligen bara en lufttemperatursensor. Istället så finns en modell inprogrammerad som räknar ut hur mycket luft som sugs baserat på följande parametrar - insugsventillyft (vi har ju Valvetronic) - VANOS-läge (vi har ju VANOS) - gasspjällets läge (gasspjället används normalt sett inte men när det gör det så måste det tas med i modellen) - insugsluftstemperatur - varvtal - insugsrörets vakuum - omgivningslufttryck |
|
Jo, det ser ut som de använder sig av liknande system. OBD2 läget är en standard som alla måste följa, vilket kan vara bra om man inte riktigt vet hur tillverkarens värden ska tolkas. ;) Det här med värdet på bredbandslambdan är också lite lurigt. Har tidigare gjort lite tester på en Mazda med "bredlambda" men den visade värdet i mA, 0mA= Lambda 1. Värde över 0 = Mager. Värde under 0 = Fet. Vilket är hur en Bredbandslambda jobbar, med ström och inte spänning som de äldre. Så ganska logiskt. Men jag har märkt att olika tillverkare sätter sina egna "värden", I det här fallet 1.50v som kan vara deras värde för Lambda 1. Har du någon PID för AFR (blandningsförhållandet) värdet? Där ska du se hur 1.50v tolkas av styrenheten. MAP-styrda motorer har funnits bra länge men med Vanos och Valvetronic så är det mer komplext, en ny nivå. BMW har länge haft förbrukningsmätaren kopplad till insugstrycket. Får läsa på hur det här nya systemet funkar. ;) Ha en trevlig söndag. |
|
| Är vaccumpluggarna hela? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.