AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.333

Felkod bmw e46 330ci

Sida 1 av 6
Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
Hej!!

P0174 får jag fram nu hela tiden.... kollat vacum läckage och allt verkar ok ( har sprayat med startgas överallt)
Nya bakre lambdasonder bosch oroginal.

vad kan orsaka denna kod? motorlampan tänds men bilen går precis som den ska och har bra drag osv,

tacksam för tips

Adu Oancea
Kolla gummipluggarna vid torpedväggen på förarsidan. Svårt att komma åt och se...
Kan låta sjukt men hade samma problem.

Jag hade börjat tanka på preem för det låg så bra påvägen hem... aldrig tankat där förr och sen efter ca 100-150mil dök felkoden upp. Jag sluta tanka på preem och felkoden är borta.

Fick det dock efter jag bytt vevhusventilationen och ventilkåpspackningen, men gjorde inte något mer än att tanka på ett annat ställe och sen kom aldrig koderna tillbaka.

Bara en tanke... om du nu börjat tanka på något nytt ställe.
mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
Kolla gummibälgen som går ner till vevhusventilationen, finns en liten förgrening på den och det e inte ovanligt att det blir en liten spricka där. Är som en y- förgrening. Inte lätt att komma åt men min gissning är att det är felet.
Hoppas att det löser sig.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
ok.. tankade iför sig 98 miles i går på statoil och sedan kom den upp efter ca 10 km :/ kanske kan ha med det att göra då? har släckt koden nu så får se om den kommer tillbaka..

Jag ska kolla det du säger Moose69, tackar för tipsen!

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Officiellt betyder felkod P0174 följande (taget från SAE J2012 specen)
System Too Lean - Bank 2

Det som är intressant är att felkoden gäller endast Bank 2, en svag indikation på att felet kanske är begränsat till de delar som är specika för Bank 2 (cylinder 4-5-6).

Dessutom finns (ännu) ingen felkod om att fuel trim parametrarna slagit i taket. Eller att den klagar på någon av sensorerna (syresensor, MAF, temperatur, etc etc etc).

De bakre (downstream) syresensorerna är endast övervakningssensorer, de är endast till för att övervaka att katalysatorernas effektivitet (att de fungerar som de ska).

Dessa felkoder (P0170 till P0175) bör syfta på själva luft/bränsleblandningen, och detta övervakas av reglersensorerena, dvs upstream syresensorerna.

Så byte av bakre (downstream) syresensorer ska således inte ha något med detta fel att göra, eller hjälpa till att lösa problemet (vilket du precis har noterat själv).

Ahhhhh, nu förstår jag varför de bakre syresensorerna byttes
Länk

Hur gick det med dina P0160, P0161? Jag hade för mig att även efter ett byte (Bosch original) så kvarstod dessa två felkoder?

Har du P0161, P0161 kvar? Om inte, hur blev du av med dem?

Dessa felkoder kan vara relaterade till problemet, men gissningvis är det mer en effect (mer än cause) av problemet. Kanske bank 2 har gått riktigt dåligt en längre tid och sensorer och katalysator har fått sig en smäll.

Det finns hundratals olika anledningar till varför denna felkod kan dyka upp. Det är helt enkelt för många för att chansa sig igenom, man måste börja felsöka.

Hur mycket felsökning har du hunnit göra?

Det absolut första man ska göra innan (nästan innan man öppnar huven) är att kolla följande
- hur är samtliga fuel trim parametrar på tomgång / 3000 rpm
- hur är signalerna från samtliga fyra syresensorer på tomgång / 3000 rpm
- vilka värden ger MAF vid tomgång / 3000 rpm
- hur snabbt reagerar syresensorerna
- finns det contradictions mellan olika syresensorer (tex upstream säger snålt och downstream säger fett)
- etc etc etc

Baserat på vad man hittar i ovanstående tar man helt olika vägar för vidare felsökning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Lambdasonder slits med tiden och skall bytas med ca 15000 milsintervall enligt tillverkarna.

Du skulle kunna skifta plats på främre sonderna och se om felet sätter felkod på andra banken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
22400 bakre lambdasonde är helt nya från bosch!

Adu Oancea
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Alla andra koder har försvunnit för fick den ena bakre sonden bytt igen för de va nått fel på den förra nya.. så nu är bara p0174 som kommer!

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, skönt att höra angående de bakre! Lite ovanligt att nya inte fungerar, men det kan ju hända. Det bara förtydligar vikten av en lugn och 100% metodisk felsökning där man inte kan utesluta något helt tills man motbevisat det.

Fast du glömde uppdatera din tråd ;-)

Ok, då är det bara P0174 kvar!

@Aduoan : Hur mycket felsökning har du hunnit göra på denna kod?
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Ja de är skönt. Tyvärr inte.mycket alls mer en spray startas utan resultat.

Idag har jag varit i Malmö och vänt för hämta min svåger. Då har den ej kommit tillbaka. Så den verkar komma till och från som den vill eller hur man ska säga.
:/

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok!

Ja, då är första steget att börja browsa igenom ett antal PID's för att göra en sanity check av hur systemet arbetar - se mitt inlägg från 13:21 idag för de absolut viktigaste att ta sig en första titt på (finns flera som kan vara intressanta).

Utan att se hur dessa ser ut famlar man helt i mörkret. Så där måste man börja.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Aduoan : Vilket felkodsläsningsverktyg används?

Eftersom det spottar ut generella OBD II koder verkar det bara läsa dessa koder. Har man tur så kan det finnas mer detaljerade felkoder blands BMW's egna felkoder.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
jag använder biltemas felkodsläsare och den fungerar ju. men kan åka till mekonomen och se om vi får andra felkoder då den tänds igen.

Men kanske ska köpa impa eller vad den heter för att koppla in datan istället för bättre avläsning :)

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, den "fungerar" men den visar bara de felkoder som biltillverkarna enligt lag måste visa.

Det är de så kallade OBD II - felkoderna (dvs samma som man får ut vid besiktningen) och de är väldigt generiska för att de ska passa alla typer av motorsystem, biltillverkare och modeller från typ 2002 och framåt. Då förstår du hur generella dessa felkoder kan vara :-)

Sen är det helt fritt för varje biltillverkare att ha så många egna felkoder som de själva vill. Som du förstår så kan BMW ha mycket mer precisa och mer exaktare felkoder då dessa felkoder kan skräddarsys till varje motortyp och motorstyrsystem och alla sensorer som de vet att de använder (och inte använder).

Sen är det inte bara felkoder du vill ha ut. Du MÅSTE kunna se realtidsdata för att kunna göra någon djupare och mer exakt felsökning. Problemet med att köra realtid över OBD och gränssnittet som motorstyrsystemet erbjuder är att refresh-raten är otroligt långsam - så du kan inte se några detaljer i händelseförloppet. Du kan i princip endast se om sensorer rör på sig eller är helt livlösa. Vill du se hur de verkligen arbetar så måste du piggybacka på sensorerna och koppla in det till ett verktyg som kan visa spänning vs tid (alltifrån lite nyare felsökningsverktyg ned till ett old fashioned oscilloscop).

Jag själv har omväxlande använt INPA, Torque (generisk OBD II app) och BMW Carly (BMW specifik app) för lite olika ändamål.
Men till exempel så är många motorparametrar ologiska och doesn't make sense när jag kolla på min E87 - det saknas värden och de värden som visas stämmer inte vad som borde stå.
Så även om man har programmet så är det inte säkert att man kan använda som det var tänkt. Och BMW Carly vägrar kommunicera med min motorstyenhet (har fortfarande diskussion med Parvis om problemet).

När du väl fått tag i dessa prylar ska du sedan lära dig dem, koppla in dem och sen ska du lära dig hur du felsöker med dessa nya verktyg.

Jag vill inte skrämma dig, men om kostnaden och framförallt tidsinvesteringen du måste bidra med i ovanstående delar börjar kännas, då är det läge att bara lämna in bilen för felsökning.

Egentligen borde man skilja mellan felsöknig och reparation (eller att felsökning är ett stort subset av reparation).

Felsökning kräver sin uppsättning av verktyg och kunnande. Reparationen kräver en helt annan uppsättning av verktyg och kunnande.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Exempel på min E87 vid tomgång

Notera hur långsam refresh-raten är (den svarta punkten).

Men ju mindre datapunkter man har desto snabbare går det, jämför vid 1:52 där endast bank 1 visas.

Har inte kommit på hur man kan konfigurera och välja vilka PID's man vill se, om det ens går i INPA.

Fast man kan iallafall se spänningen på båda upstreams och båda downstreams syresensorer (men deras response time kan man inte dra något slutsats för).

Sen får jag inte ihop upstream spänningen, som jag tolkar det ligger den lean hela tiden. Det stämmer inte med jag vill se...

Sen har de integration, additive och multiplicate faktorerna för fuel trim. De ser knasiga ut, men det beror nog på att BMW verkar använda både integration, addititive och multiplicative - medans man till OBD II gränssnittet rapporterar endast additive och multiplicate (genom att kombinera integration, multiplicate och additive). Ska bara komma på hur det FAKTISKT är...

Vid 1:25 kan de se lite intressant status.
Man kan se att båda upstreams är på och att de används i air/fuel reguleringsloopen dvs vi bör vara i closed loop.
Sen verkar downstream vara av, gissningsvis har de inte kommit upp i temperatur ännu (vilket tycker jag är lite märkligt för motorn är i arbetestemperatur).
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
Vafaan.... nu kom P1155 koden fram på bank 2 sensor 2 intermitted voltage eller vad de heter......O den är ju helt ny för andra gången....BOSCH original lambda sond.

Vad är de som är felet tror ni? fabrikationsfel igen?

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man brukar alltid vilja verifiera signalintegriteten till en komponent innan man byter den (just för att motorstyrsystemet har extremt begränsad möjliget att avgöra om det komponenten eller signalintegriteten det är fel på). På så sätt undviker man dyra byten av fullt fungerande komponenter.

Så jag skulle börja där.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
signalementet är ok. för innan jag fick sensorn bytt igen så va den inne på felsökning och allt verkade ok då dom mätte osv på allt.

har katalysatorn gett sig kanske ?

Adu Oancea
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
P1155 !?!

Det är ju en helt ny felkod, den har aldrig nämnts i denna tråden eller den gamla Länk tråden.

P11xx området är reserverat för "manufacturer controlled fuel and air metering" dvs det är BMW som bestämmer vad P1155 ska betyda.

Nu har inte jag info om vad BMW säger att P1155 ska betyda (kan ju dessutom variera från motortyp till motortyp), men det mesta pekar på det du skriver dvs "O2 Sensor Heater Circuit Intermittent Bank 2 Sensor 2"

Nej, om ovanstående översättning av P1155 stämmer (vilket du måste få verifierat) så handlar det om värmeelementet så det har inget med katalysatorns funktionalitet att göra.

Intermittent ger ju en felsökningsvägledning i form av glapp, dålig kontakt, jord, spänningsmatning eller avskavda kablar. Kan ju vara allt ifrån ett relä som förser syresensorernas värmeelement med spänning glappar till en kabel som ligger emot en värmeplåt.

Så en totalverifiering av signalintegriteten är fortfarande alltså första steget.
Visa användare
253
Aduoan

120d 2007
ok vad skönt att det ej har nått med katten att göra. Men börjar bli trött... haft inne den på felsökning osv och bytt dom bakre lambdarna men utan resultat :/

men provade nu att koppla ur don främre lambdana en och en när motorn gick men inget hände.. han ändrade ej varvtal eller nått.
Kan det vara nått?

Adu Oancea
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.