|
|
|
|---|---|
|
Min 518E34 har precis börjat knacka i motorn då man håller ett varvtal under 2000 rpm ungefär och detta inträder efter att bilen har körts ett tag och blivit varm. Vid kallstart alltså inga problem när man börjar köra. Bilen är servad i juni med helsyntet olja + filter vilket den förövrigt haft under mina 7000mil, (visserligen ligger oljenivå på 1/3 av max nu efter 700mil, men lär inte påverka allt för mycket.) Oljetryckslampan lyser aldrig och kända fel är att jag haft ett läckage i topplockspackningen och då kom "gas" så att säga ut i kylarvätskan så att undertrycket byggdes upp och följde med avgaserna ut. Detta är nu åtgärdat med Omega "flytande korken" och bilen tar inget vatten, bara ett lite högre undertryck i expansionskärlet. Bilen går bra för övrigt och motorn har alltid gått mycket tyst, nu behöver man gasa till på tomgång för att knacket ska försvinna. | |
|
Vad menar du med "bara ett lite högre undertryck i expansionskärlet"? Mer exakt vilken olja användes vid service och vilket filter? Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Slarvigt uttryckt av mig, det finns lite undertryck i expansionskärlet och det är det enda som rent praktiskt märks av att toppackningen är lite trasig efter att Omega tätningsmedel tillsatts. Tidigare hade jag rök i avgaserna och kylarvattnet försvann i stadig takt samt att bilen kunde vara svår att starta ibland då den stått eftersom kylarvatten läckt tillbaka och störde tändningssekvensen/gnistan. Alltid servad med Mahle filter + helsyntetisk motorolja 5W-50 (API SL/CF, ACEA A3/B3). Kör max 1300mil med samma olja och byter minst varje år! Har själv en teori om att det är kamkedjespännaren som inte kan ge spänning och då bilen är varmkörd är ju kedjan lite längre och då klarar den inte av uppgiften och kuggar över (lite). Knacket följer varvtalet och är inte som ett traditionellt ventiltickande som är lite mer hysteriskt som en jämförelse, vilket M40 motorn lider av. |
|
|
Hur långt har bilen gått? 5W50-biltemaoljan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
30000mil, ja det stämmer. Vet inte vad som hänt men motorn knackar inte längre, jag passade på att toppfylla med ny olja och nu går bilen klart lugnare och mjukare också. Kanske kom det "slug" eller något liknande som tillfälligt hindrade oljeflödet, tänker på att motorn knackade bara mellan 800rpm och dryga 1500rpm dvs från tomgång och strax däröver. |
|
|
Faktum är att jag hade ett svagt tickande i bakkanten av toppen, som följde motorvarvet och bara hördes vid låga varv som tomgång och strax däröver i E39:an. Då använde jag Mobil1 5W50 för att se om oljeförbrukningen skulle minska. När jag nyligen bytte till Aral Supertronic 0W40 efter ca 1500 mil med Mobil-oljan är tickandet plötsligt borta... Så jag skulle nog råda dig att prova en lite tunnare olja och se om det gör skillnad. Det finns ju t ex. 0W40 eller 5W40 att välja på om man inte vill gå ända ner till 0W30 eller 5W30. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, ja tack för tipset får nog bli 5W40 som jag också tänkt på, svårt det där med oljor och speciellt vad man ska ha i lite äldre bilar med tanke på motorns slitage och att de byggdes innan dagens moderna oljor kom i bruk som marknadsförs. | |
| har bytt till 5W-40 och slammret mkt bättre, hörs bara ibland då motorn är varkörd och på tomgång efter att man bromsat till och börjat backa lite snabbt. Dock fortfarande lite märkligt, ingen oljelampa lyser bara generatorlampa några tillfällen efter att det kom glykol i genratorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.