|
|
|
|---|---|
|
är det samma koppling i 840 och 850? Priserna och tillgänglighet skiljer rätt mycket. Bör man byta svänghjul samtidigt? Någon som köpt kopplingskit nyligen till vettigt pris? BMW ta ca 9000kr för ett kit. | |
|
Vet inte om det är samma koppling, men det är väl bara att titta på t.ex etk.cc eller realoem.com och jämföra delnummer och kontrollera. 9 000 kr för en koppling låter högst rimligt. Tycker du det är dyrt min vän så är mitt råd att byta till en annan bil. Eller vad sägs om tändkablar, rotor och fördlarlock för 12 000 kr. Eller 7000 kr för fläktsvärdet, eller 19 000 kr för bussningarna där bak - utan montering. Eller 9000 kr för en inspektion 2? Eller 160 kr för den tyskspråkiga etiketten med säkringschema till säkringslocket? Locket kostade 349 kr till har jag för mig. :) |
|
|
Det är olika koppling, M70 har en annan 6växlad låda än M60/M62. Den heter S6S560G medan M60/M62/S62/S38 heter S6S420G. Svänghjul rekommenderar Getrag att man byter vid vartannat kopplingsbyte. Har det kommit ut något från svänghjulet bör du byta det och är det som S6S420G klarar inte svänghjulet minsta slirning utan att förstöras. Man bör alltså byta koppling innan det ens är risk för slirning om man vill slippa byta svänghjul. Är du med i BMWCS köper du med fördel delarna på 20 % dagen hos BMW Solna vilket är i mitten av oktober. Stephan |
|
|
Ännu ett "klassiskt" Alexander inlägg... Lite billigare här (knappa 8000 inkl frakt, original BMW): Länk Jag skulle dock råda dig att regga dig på Länk o kolla priset med den tyska "forumhandlaren", jag tror att du kan nog komma ner till runt 7000 inkl frakt. Svänghjulet skulle jag definitivt byta om det är det minsta suspekt, svarva är "big no-no"... |
|
|
Ja Dawwe, det är säkert ett klassiskt "Alexander-inlägg" i dina ögon men eftersom du aldrig ägt någon E31 så vet du inte vad du pratar om. Likaledes; eftersom jag ägnat de tre senaste åren åt att renovera en E31 så vet jag vad jag pratar om. Det är säkert en jättebra idé att montera E34 M5-grejer på en E31, men jag vet ingen av de ca 150 E31-ägare som jag har kontakt med som överhuvudtaget skulle tänka tanken... |
|
| Alexander: Jag citerar det jag anser vara "klassiskt" (HELT ovidkommande o tillför diskussionen ungefär lika mycket som "Jag har en gräsklippare hemma"):"Tycker du det är dyrt min vän så är mitt råd att byta till en annan bil". Var jag påstår att man skall montera E34 grejer på en E31 får du mer än gärna visa mig. O för att vara övertydlig: Forumhandlaren ger (bra!) rabatt på delar i princip till "alla BMW", jag har handlat av de både till E34, E36 samt E39. Och Alexander, även du kan nyttja rabatten om du blir medlem, kan blir rätt mycket pengar om man köper mycket... | |
|
Vilka svar från Alexander:). god dag yxskaft x2. Det oförskämt att svara "Tycker du det är dyrt min vän så är mitt råd att byta till en annan bil." BJG skriver ingenstans att det är dyrt. Att man vill se om det finns billigare än ordinarie pris på BMW Sverige är inte likhetstecken med att man inte har råd. Att du radar upp andra delar och vad du betalt för dem har ingenting som helst med frågan att göra och var i h**lvete kommer "Det är säkert en jättebra idé att montera E34 M5-grejer på en E31" ifrån??? Det är så märkligt svar att jag bara skakar på huvudet. Skriv INTE innan du har tänkt klart. |
|
| BJG: Hur gick det med kopplingsjakten? Eller lyckades du skruva dit en M5 E34 koppling trots allt :) ? | |
| Suck. Kan bara instämma med Stephan735i & Dawwe. Vilket otrevligt svar, helt oprovocerat. | |
|
AlexanderK: Då får vi hoppas för de andra 150 stackars E31ägarna du har kontakt med att du inte är lika dryg mot dem. Stephan735i: Tack för info :) Dawwe: Har mycket goda erfarenheter från m5portal, finns väldigt mycket kunskap där om M5 och BMW. Kopplingsletandet stannade av lite. Hittade ett billigt SACHS kit i USA. Skall även renovera EDC vilket jag sett att man kan göra i Polen. Har prioriterat en M5 E34 och en M3 E30 istället :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.