|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag när jag skulle iväg i bilen så vägrade startmotorn att snurra - Hände inte ett piss förrens jag gick och hämtade reservnyckeln för att prova. Efter det så funkade båda nycklarna:S Jag använde senast min riktiga nyckel "som var död" igår kväll helt utan besvär. Då det vore väldigt, väldigt tråkigt om det skulle hända om man är långt hemifrån så tänkte jag höra om det finns någon som har haft liknande problem? Det vore ju väldigt tråkigt om man är långt hemifrån och inte får igång bilen. Det borde la vara antingen startspärren eller nyckeln - men varför funkade den efter att jag hade startat den med andra nyckeln? | |
| det kan vara så att det blev något knas med startmotor just vid det tillfälle. | |
|
Spontant tänker jag batterispänning - hur gammalt är bilbatteriet? Test att göra - kör fönsterhissar ned/upp utan att motorn är igång - och se om det är full stake, eller om de segar lite. Gör sedan samma sak med motorn igång och det laddar. Det är väl 5-6 år mellan byten som är lagom, som det varit för mig. Men inte entydigt i detta fallet, men kan vara en faktor att undersöka. Startspärr skall väl inte vara beroende av batteri i nyckeln, det skall fungera ändå - bara fjärrlås o larm som behöver batteri i nyckeln. |
|
|
Exakt samma sak hände min farsas E46. Byt batteri i nyckeln. |
|
|
Mät batterispänningen i bilen. Nu beror det lite på vilken typ av nyckel du har - har du den äldre med rundad överdel och gummiknappar, går det att byta batteri. Har du den nyare modellen, så har den ett batteri som "inte går" (det går med våld och lite tricksande) att byta och det batteriet skall laddas induktivt när nyckeln sitter i tändningslåset under färd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.