|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har kört en sommar med min x5 4.0d nu. Sitter på 315/35-20 bak och 275/40-20 fram. Rekommendationerna säger 2.4 bak och 2.2 fram, det gäller antagligen runflat däck eftersom bilen levererades med det. Bak har jag kört med 2.6-2.7 och slitaget är jämt och fint. fram har jag kört med 2.4 och ser nu att det slitit mer på både in och utsidan än i mitten. Beror detta då på för högt luftryck, det bör väl räknas som lågprofilsdäck? Jag kör inte med runflat däck. Vad kör ni med för luftryck? | |
|
Jag har samma dimensioner på min E53 Kör med 3 kilo på alla fyra hjul. Det känns bra när man kör. När jag bytte framdäck för nån månad sedan så sa Guson däck som bytte att det var bra. |
|
| Jag skulle säga att du har för lågt tryck fram, därav det sneda slitaget. Den regeln jag läst mig till (fanns också en förklaring varför) så sliter det mer i mitten vid för högt tryck och vice versa. | |
| Kan tillägga att mina slits inte ojämnt med 3 kilo | |
|
keiser: Det trodde jag också, men har läst någonstans att förhållandet är tvärtom vid lågprofilsdäck, dvs det slits i mitten vid för lågt tryck och utsidan vid för högt. Jag vet inte om det stämmer och om mina däck räknas som lågprofilsdäck. Det vore skönt att få bekräftat av någon kunnig så jag inte förstör däcken mer än jag redan gjort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.