|
|
|
|---|---|
|
Har funderingar på att köpa en beg 1-serie med bensinmotor, en 116i eller 118i (möjligen 120i). Då det rör sig om en andrabil så är det inte akruellt med någon nyare utan handlar om en bil från 06-07 ungefär. MEN av erfarenhet (inte egen men bekantas) vet jag att den motorgeneration av bensin-6-or som fanns från 2005 till ca 2010 inte var speciellt pålitliga. I jakten på låg bränsleförbrukning fick man istället andra fenomen som väldigt hög oljeförbrukning och också andra fel. Hur är det med 4-orna från samma tidsperiod -har dom liknande problem? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
N46-motorn brukar anses som pålitlig, den har väldigt få rapporter om kamkedjeproblem och har inte det dyra direktinsprutningssystemet som ofta måste lagas för egna dyra pengar. Ej heller några extra fördyrande NoX-katalysatorer och sensorer. Och det var väl runt facelift som den extra komplicerade start/stop teknologi kom med dyrare AGM-batterier - så undvik detta också. Vissa kan lida av vibrationer vid dragläge (som min tex) men inte alls lika utbrett som på dieselmodellerna. Vanligt är vakuumpumpen behöver bytas och läcker olja, samt att o-ringarna vid kamaxelpositionssensorerna börjar läcka olja. Men allt detta är tokbilligt att lämna in och få åtgärdat. Passa även på att få fjädern till kamkedjespännaren att få utbytt till den uppgraderade - också billigt. N45-motorn är ju ännu enklare då den varken har Valvetronic eller direkinsprutning - men anses av många att den inte är den roligaste motorn att köra med. N43-motorn kom väl runt 2007 och är den mest komplicerade med både Valvetronic och det ofta krånglande direktinsprutningssystemet som även drar med sig NoX-kattar, NoX-sensorer och allt däromking. Så den vill du isåfall undvika baserat på dina önskemål. Fram till 2006 så var det inga problem. Då satt N45 i 116i och N46 i 118i/120i. Det var väl vid faceliften runt 2007 problemen började komma. Det var då 116i, 118i och 120i fick N43. |
|
Tack för utförligt svar. Vi har idag en 118d som företagsbil i familjen men den ska bort och alltså ersättas av en annan 1-serie fast äldre. Jag trivs egentligen inte speciellt bra med 118-dieselns motorkaraktär, men tror den fungerar bättre med automatvxl än vår manuella. Förresten en fråga till- rostar dom (som är tidiga)? |
|
| Enda som har bytts på min ( 15 tusen mil ) är tändspolar ( Garanti jobb) och Nox sensor ( ca 8000 kr ) och orden från service teknikern var att det är ett vanligt problem , och dom kan hålla länge eller typ runt hörnet :( | |
| Jag tror inte rost är något generellt problem längre, det var nog många år sedan. Dock är väl hatchbackarnas bagagelucka med vindrutetorkare ett känsligt område. | |
|
@BMW-slangen "Vanligt är vakuumpumpen behöver bytas och läcker olja, samt att o-ringarna vid kamaxelpositionssensorerna börjar läcka olja. Men allt detta är tokbilligt att lämna in och få åtgärdat. Passa även på att få fjädern till kamkedjespännaren att få utbytt till den uppgraderade - också billigt." Har du någon estimering vad detta skulle kunna tänkas kosta? Har tyvärr en 120i som just har dessa problem med läckage vid vakuumpumpen och även tyvärr vad det verkar ventilkåpspackningen (bytt sedan tidigare samt rengjort vevhusventilationen). Frågade en lokal verkmästare vad dem skulle ha för arbetet och det gjorde iaf mig förvånad.. Tacksam för svar! |
|
Byte av ventilkåpspackning (endast arbetet) kostade förra året ca 1400 hos BMW och 1200 SEK hos den BMW-verkstad jag använder mig av. Själva ventilkåpspackningen kostar ca 1200 hos BMW. Det är billigt mätt i dagens standard med motorer dränkta i plastkåpor som måste rivas loss innan man ens ser motorn och ett motorutrymme packat till bristningsgränsen (var hittar de all skit att fylla ett motorutrymme med förresten). Det är dyrt jämfört med hur det var att byta ventilkåpspackning på M20/M30 som vem som helst kunde göra på en kafferast och kostnaden för en ventilkåpspackning är 1/6. Jag fick min vakuumpump fixad som garantireparation vid mitt bilköp, så jag betalade aldrig detta själv (och såg inte kostnaden). Men om vi säger så här, den verkstaden som gjorde det bytte troligtvis inte vakuumpumpen utan bara fixade tätningen (oftast är det den yttre och inre packningsringarna som gett upp - själva vakuumpumpen är oftast ok). Och hitintills har det hållt och även bett den BMW-verkstad jag litar på att dubbelkolla och hitintillls ser det bra ut (över 2 år nu). Men i samband med denna affären fick jag ett kostnadsförslag från BMW kring detta. BMW tog för två år sedan - 1245 SEK för att byta vakuumpumpen, dvs endast arbetet (demontering+montering). - 71 SEK för den yttre o-ringen (detalj #3 i skiss nedan) - 3720 SEK för själva vakuumpumpen Länk Som nämndes ovan, oftast är vakuumpumpen helt ok och det räcker att byta packningarna (detalj #3 som är yttre o-ring och detalj #21 bör vara de inre). Sen skadar det nog inte att applicera ett tunt lager flänstätning mellan topp och vakuumpump vid montering. |
| bmw-slangen: Lite OT, jag skall byta mina två packningar på vakuumpumpen i morgon på 550'n. Vad menar du med flänstätning, någon gucka av något slag eller? | |
|
@bmw-slangen Vad gäller prisbilden på ventilkåpspackningen kan man inte säga så mycket. Det var ungefär vad den lokala verkmästaren angav också. Håller gott med dig att dagens motorer är fyllda med plast sedan så är väl packningen kanske i dyraste laget men det får man allt ta! Däremot vad gäller byte av vakuumpumpen så fick jag en annan prisbild av verkstaden som jag pratade med så det var absolut bra att du kunde indikera här vad du har fått förklarat för prisbild. Det var ett antal tusen mer som man begärde här. Dock det som var det bästa var tipset om packningarna, tack för länken samt för beskrivning av bifogad bild. |
|
@Kane: Ja, gissar på att vanliga flytande anaeroba- och silikontätningsprodukter går i folkmin under samlingsnamnet gucka :-) Loctite summerar skillnaden bra mellan de två vanliga packningstyperna (kompressionspackning och flytande packning) Länk Ta gärna en titt i Loctite's produktguide där de förklarar på ett bra sätt skillnaderna mellan olika type av "gucka" (börja att läsa från typ sid 18) Länk Du har ju tex anaeroba flänstätningar (som härdar i avsaknad av luft och kontakt med metall) som är gjorda för styva flänsar, vilket är fallet vi har här. Sen har vi silikonprodukter för flänsar som kanske rör på sig lite och flexar en del (som härdar mha fukt). Det viktigaste är ju att tätningsprodukten man väljer är oljebeständig (men det är de flesta vanliga tätningsprodukter) :-) Sen finns det massor av andra märken som erbjuder precis samma typ av produkter. Loctite använde jag bara här eftersom de har en bra produktguide där man kan läsa om de olika typerna. |
| Jag tycker inte man skall blanda den typen av packning med o-ringarna. Det skall vara antingen eller. | |
Njaaa, man ska alltså inte doppa o-ringarna i "guckan" :-) Men jag håller med, det ska inte behövas dubbla typer av packningar. Fast av någon anledning har o-ringen problem att täta bra över en längre tid. Om det beror på feldesignade o-ringar eller en felkonstruktion där o-ringen är monterad vill jag vara osagt, men vad jag läst så har många av de o-ringar som demonterats varit hårda och tillplattade - dvs de har mycket svårt att täta. Därför kan det vara på sin plats att lägga ett MYCKET tunt lager (lika tunt eller tunnare som eltejp) på den maskinbearbetade ytan utanför o-ringen. Länk Man ska alltså inte göra som vissa och trycka ut enorma tandkrämstubsliknande strängar som sedan skvätter åt alla håll när de smäller ihop delarna :-) |
| Bytte o-ringarna idag (utan extra flänstätning). Skall se om det slutar fukta olja nu. | |
|
tjäna Kane jag har samma problem på 550i e60. fick reda idag att det var läckage samma som din problem hur gick det vet du hur jag kan komma undan billigast. solid bil sa nej till att laga den täcker inte sa dem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.