|
|
|
|---|---|
|
Min vattenpump rasade fullständigt idag. Hittar ingen som har den hemma på lager i Jönköping. Någon som kan tipsa? Har inte kollat hos Holmgrens. Tror inte man kan se vad de har i lager på nätet iallafall? Kollade på Mekonomen och BDS. Biltema verkar inte ens sälja delen. Vore som sagt tacksam om någon kan hjälpa mig. | |
|
Kolla med Rinaldos Bilservice, han servar bara BMW och kan kanske tipsa dig. Holmgrens brukar få hem det mesta dagen efter om de inte har hemma. /Stefan |
|
|
Jo rinaldo har jag koll på. På freddah så slutar rinaldon efter meddah. =D Men jag söker som sagt någon som har delen på lager... Annars så får jag börja med att slita loss den gamla. Den sitter som berget så mecktips mottages. Avdragsskruvarna hjälpte inte skiten satt så hårt att godset gav sig. Får la försöka slå bort skiten eller bända med träbit emellan. |
|
|
Fick tag i en pump på MECA. Nu har brorsan rivit loss den gamla pumpen och det har lossnat delar från den. Han försöker ju såklart få bort så mycket skit som möjligt. Nu är min fråga hur det hela är konstruerat?! Är det farligt för motorn om man inte får väck allt? Eller kommer kanske den nya vattenpumpen haverera också? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Bilen går varm lätt nu. Så frågan är om det satt sig skit i termostaten? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Kopierar et svar som Johan B gav i en tråd om samma problem med en likadan bil! Låter helt klart som att luftningen är dåligt gjord! Så här gör jag när jag luftar: 1. Fronten i "högläge", dvs. i brant uppförsbacke. 2. Kupévärmen på max värme och läge två på fläkten (för att ventilerna skall öppna). 3. Lossa (du behöver inte ta bort) luftningsskruven vid exp.kärlet - tänk på att den kan flyga iväg av vätskeflödet om du gängar ut den för långt! 4. Fyll på färdigblandad kylarvätska (50%-60 % glykol och resten vatten) i expansionskärlet och låt det sjunka undan - fortsätt med detta tills det inte sjunker mer på några minuter. 5. Stäng luftningsskruven. 6. Starta motorn och låt pumpen suga i sig kylarvätskan - efterfyll successivt i exp.kärlet vartefter det sjunker. 7. Öppna luftningsskruven (ta inte bort den utan bara lossa den lite så den börjar släppa ut luft). 8. Varva upp motorn några gånger. 9. När det bara kommer kylarvätska utan luftbubblor genom luftningsskruven - stäng den. 10. Stoppa motorn. 11. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 12. Stäng exp.kärlet. 13. Låt bilen stå kvar i brant uppförsbacke under någon timme om möjligt. 14. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 15. Kör en runda så allt blir varmt - håll ett öga på temp.mätaren så den inte sticker iväg! 16. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 17. Låt bilen stå över natten med fronten högt om möljligt. 18. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 19. Håll ett öga på nivån den kommande veckan och efterfyll om det behövs. De är som sagt lite kinkiga att lufta... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! // Jonas |
|
|
Satt det skräp och blockerade? Fick du ordning på kylvattentemperaturen? // Jonas |
|
|
Generellt har BMWs återförsäljare grejor till arbetsdagen efter om du beställer för viss tid på dagen, typ före lunch och givet att delen finns i Svenska centrallagret och här finsn en hel del. Ska det hämtas från Tysklandslagret så tar det 2-3 arbetsdagar. För att slippa hålla dyra lager hos varje verkstad kostar man på sig en effektiv logistik och det är i mina ögon helt rätt tänkt av BMW. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Fick ordning på det sen behövde som det tipsades om luftas mer ordentligt. Tack för hjälpen. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.