|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har en 325i e90 06:a och undrar om man kan lita på att serviceintervallen enligt bilens dator stämmer. För enligt datorn är det 2000 mil till nästa service med bromsar osv. Bilens senaste bromsservice gjordes vid 11800 mil och nu har bilen gått 14800. Och ska alltså gå 2000 mil till innan nästa, vilket innebär att bilen har då gått 5000 mil i mellan bromsservicarna. Kan detta verkligen stämma? det låter sjukt mycket tycker jag. Dock gjordes senaste oljeservicen för 1000 mil sedan (har dock fått fylla på olja en gång sen dess). | |
|
De har väl 3000 mil/2 år på oljeservice. Ang bromsservice så är det med all sannorlikhet ett bromsvätskebyte det handlar om. Bromsbeläggen har ju slitagevarnare. // Jonas |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, när det gäller bromsserviceintervallen så får du ta det med en stor näve salt - eller två... Det är många variabler som systemet inte har en susning om som gör det mer till en gissning än ett estimat. Lys med ficklampa och ta en snabb titt och se hur mycket kött det är kvar på beläggen för en mycket snabb uppfattning. Vill du vara lite mer säker, in med en luftpuck Länk och en domkraft och lyft upp bilen och ta loss tex vänster fram. Då kan du enkelt se hur mycket kött det är kvar på inre och yttre belägg. Mät sedan bromsskivan med mikrometer. Då har du ALLA uppgifter du behöver (för det hjulet). Vill du vara ännu säkrare, gör om samma sak på tex höger fram. När det gäller övriga servicepunkter så är det bara att följa dem, med ett undantag! Gör ett oljebyte i halvlek! Här är serviceintervallen för min E87 Mikrofilter = 6 000 mil eller 2 år (vilket som kommer först) Servicebehov = 5 000 mil eller 4 år (vilket som kommer först) Tändstift = 10 000 mil Bromsvätska = 2 år Bromsar Fram = 6 000 mil Nej, det är även serviceintervall på fram- respektive bakbromsar. @simpan90 och JcN : I instruktionsboken (kapitel "Instrumentet" och avsnitt "Servicebehov") står det vad de olika servicebehovssymbolerna betyder. I er Servicebok står det dessutom i klartext exakt vad man gör vid varje servicepunkt (tex byts luftfilter - mot extra kostnad - vid var tredje motoroljebyte). Tändstift var 10 000:e mil lät lite väl långt för mig, men ibland lyckas de göra förbättringar även inom motorindustrin. Mina tändstfit såg faktiskt acceptabla ut med tanke på att det är 10 000 mil på dem (jag har sett långt mycket värre för oftantligt kortare körsträcka) Länk Motorolja tror jag sätts initialt till 3000 mil / 2 år som JcN nämner, men kan räknas ned snabbare (eller om det var att initialvärdet ändras till nästa gång) beroende på körschema, klimat och körstil. |
|
Just tändstiften är inga problem med 10.000 mil då de har platinaspetsar på elektroderna. När jag pratade med en representant på NGK, sa han att man i praktiken inte skulle behöva byta tändstift med platinaspetsar på alla elektroderna, åtminstone inte mht. slitaget, då slitaget är nästan obefintligt med platinaspetsar. Sedan bör man dock tänka på att det finns "platinatändstift" som "bara" har platinaspets på ena elektroden och då hamnar man i ett helt annat läge. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mina belägg har börjat skrapa fram när jag kör så de e helt slut. Dock är det en bra bit kvar enligt serviceintervallet. Har ingen slitagevarnare inkopplad då jag råkat knäcka den. Nya belägg och slitagevarnare påväg från bildelar24. | |
| Okej, hur är det med växellådsolja för automatare? för förra oljeservicen är det bara ikryssat motorolja. Men samtidigt finns det ju inget kryss för just växellådsolja. Hur ofta bör den bytas?. För jag vet inte om det är jag som nojjar eller om det ska vara så. Men jag tycker lite att ibland växlar den inte jättemjukt och det blir liksom ett litet hack eller vad man ska säga när man står stilla och lägger i backen från att ha parkeringsläge i. | |
|
Tja, det beror på vem du frågar: Tillverkaren ZF säger ca 12000 mil eller så har jag för mig. BMW säger "livstidsfylld" - inget byte nödvändigt... Men man kan vända på det och säga att båda har nog rätt - ZF ur ett hållbarhetsperspektiv och BMW så till vida att bilens "livstid" är slut när automatlådan rasar... ;) Jag lät byta olja i automaten i E39:an vid ca 21000 mil och efter bytet växlar den silkeslent - som den troligen gjorde en gång när den var ny. Den växlade helt ok innan oljebytet men det är dock en markant skillnad före och efter oljebytet. Enligt BMW skulle jag inte behövt byta oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@Paitor : Ingen fara, slitagevarnaren är bara ett hjälpmedel av den enklare sorten. Den sitter ju bara på två av totalt åtta belägg, vilket betyder endast 25% coverage (dvs 75% av dina belägg är oövervakade). Men jag brukar ändåså alltid montera en, men jag litar aldrig på den (utan gör mina egna bromsinspektioner eller ber en verkstad jag litar på att ta sig en titt). Om en sensor ger indikation så betyder det ju att något eller några belägg är nedslitna. Om en sensor inte ger någon indikation så kan ett eller flera belägg ändåså vara helt nedslitna. Så jag vet inte riktigt vilket mervärde detta ger... Falsk trygghet kanske? |
|
Vad händer med intervallet när man gör ett extra oljebyte vidbhalva sträckan? De nya modellerna har ju en sensor i oljan. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
Bra tanke, marin849. Tror frågan varit uppe tidigare och min slutsats är att den sensorn har en väldigt liten inverkan på estimaten/nedräkningen. Sensorn är ganska "grov" då den bara kan mäta kapacitansen i oljan, den kan omöjligtvis känna av hur de olika additiven slitits ned eller liknande. Sensorn sitter där troligtvis endast som ett extra komplement till den ordinarie formeln (dvs baserad på antal kallstarter, körstil, utetemperatur, varvtal, antal mil, last, etc etc etc). Dvs skulle sensorn känna av en förändring av kapacitansen, som tex ökad mängd vatten i oljan, så är det sannolikt att estimatet/nedräkningen räknas ned mycket snabbare än normalt. Det är det enda användningsområde jag ser för sensorn. |
|
Serviceintervall N55. Hade nyligen sista gratisservice på bilen. Skulle kostat ca 9000 kr. Verkarn förklarade hur de räknade: Tid räknas från bilens byggdatum. 2 år + 1 månad, eller CBS blir 3000-3500 mil. Sista gratisservice görs innan bilen varit registrerad tre år (fem år på 7-ser). Eftersom jag köpt en lagerbil som var ett år gammal vid köpet så låg jag väldigt nära slutdatum vid andra oljeservicen men om CBS visar mindre än 500 mil kvar till nästa service så tar BMW kostnaden. Kan vara bra att veta. När 500 mil återstår räknar bilen ner återstående körsträcka i 100 km intervall (5000-4900-4800... km) Hade dessförinnan bytt olja/filter vid 1200 och 4300 mil utan nollning av servicelampa. |
|
| Hur lyckades du få gratisservice innan bilen själv säger till att den vill ha service? Bmw brukar nämligen vara benhårda på de där. | |
En uppföljning kring serviceintervallen (då jag nyss gjord service) - såhär ser samtliga mina serviceintervall ut Bromsbelägg Fram = 6 000 mil Bromsbelägg Bak = 7 000 mil Tändstift = 10 000 mil Bromsvätska = 2 år Motorolja = 3 000 mil / 2 år Mikrofilter = 6 000 mil / 2 år Servicebehov = 5 000 mil / 4 år |
| Jag byter olja i motorn varje år, oavsett vad BMW säger , better safe than sorry (jo jag förlorar pengar) Tänkte byta aut. olja snart.. min har snart gått 14000 (BMW E91 325IA N53 -08) | |
|
Bmw slangen mikrofilter är väll samma sak som kupefilter ? Det lär man väl inte behöva byta förens man får problem med lukt tex ? Luftfilter är det 3000 mil som gäller ? |
|
Stämmer, mikrofilter och kupefilter är samma sak. Byta när man får problem med lukten? Det brukar väl vara AC-systemet som är den största boven med dålig lukt. Finns olika varianter, men mitt kupefilter har aktivt kol och det håller ju inte för evigt. Ett filter har dessutom som uppgift att filtrera (suprise!). Därför behöver det bytas efter en viss tid eftersom det blir mer och mer igensatt. Angående luftfilter så står det i serviceboken att det brukar göras vid vart tredje oljebyte, vilket borde bli en rekommendation på runt vart 9000 mil / 6 år. Passade på att byta mitt luftfilter samtidigt som jag bytte mikrofilter. Och precis som madfred säger, så byter jag också olja varje år (byter i halvlek så att säga). Det är en no-brainer. Dessa serviceintervall har jag bara uppgivit här i tråden som referens pgs trådens ämne. Jag gör mina egna bedömningar och det är sällan jag och CBS är överens (men jag vinner dock alltid). |
|
Som madfred skriver ovan, oljebyte varje år (eller max 1000 mil, vilket som än inträffar först) så behöver man inte tänka på intervaller osv. Förr sa jag till om att inte nolla "mellanbytena" för att följa bilens intervall så att säga. Men nu kör jag helt enkelt olja och vad som nu mer behöver åtgärdas varje gång och nollar som en vanlig service. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.