|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Bra inlägg E. Även om det förstås inte på något sätt får försvara VW-s medvetna mygel. /Anders |
|
| Man gick väl rätt hårt åt Toyota när de hade problem i USA också. Nu är det VWs tur. Välförtjänt? Jajamen. Men jag kan stillsamt undra om man hade varit lika tuff mot GM, Chrysler eller Ford? Med tanke på att amerikanska staten hellre blev bilindustriägare när GM höll på att gå i konkurs för några år sedan vet ni nog svaret.. | |
|
Ingen fara! Vår BMW 530D 2010 10 drar 0,63 blandat senaste 4000 milen! Helt enligt spec. Ja vi kör laglig fart med farthållare för det mesta. Så några 30% överstiger de absolut inte! Bästa köp vi gjort! :D |
|
|
robotize Har själv kört min F31 330d nu i 3 år, därför byts den ut mot en 335d för det är den skönaste bil/motor jag haft! :) |
|
|
Jag vill inte på något sätt förringa VW:s fusk. Det är både onödigt och dumt, rent av korkat med tanke på hur rättssystemet i USA fungerar. Det man borde göra i USA är att köpa fler bensin/diselsnåla bilar från bland annat VW om det var miljön man värnade om. Det som händer nu är att en massa advokater kommer kärna storkovan. E |
|
| Jag tror att dieselbilar oavsett märke kommer minska i popularitet efter VW:s fuskavslöjande. Men folk har kort minne så det är nog bara under en begränsad tid. Den som beställt en dieselbil idag behöver nog inte oroa sig om man tänkt behålla den i minst ett år. | |
|
Först var etanolbilar miljöpolitikernas gullegrisar, nu har det varit diesel ett tag. Det kan nog gå hursomhelst vad de kommer att favorisera framöver. Själv tror jag mest på något nytt - som bränslecell-liknande princip mer än något annat. Du köper/byter in nya celler på ögonblicket. Tar inte längre än att tanka idag. El-bilar är för riktiga entusiaster, för ren pendling möjligen, man har inte den tid för att tanka som krävs inemellan, tror jag. Timme/timmar för att kunna fortsätta, det finns ingen framtid i det. Det skulle vara någon standard med utbytes batterier på plats som görs i en handvändning. Någon som vet om VW-modeller påverkas i miljöklass för vägskatt? |
|
| Jag har reagerat på att det luktar typ klor efter bussar och vissa dieselbilar? | |
|
Jag tycker att den här rubriken är helt fel (iaf än så länge) när det ännu iaf inte finns några som helst tecken eller ännu mindre bevis på att BMW har fuskat på något sätt. Om det är fel på mätmetoderna så är ju det en helt annan femma. Sen är det lite patetiskt att höra att helt plötsligt så har alla köpt VW på grund av att man trott att de har bara en viss siffra utsläpp. Det är endast marginalköpare och framförallt på offentlig sektor och företag som det kan gälla. BMW tror jag inte många, om ens någon, har köpt på grund av att man läst någonstans om en siffra Co utsläpp. På samma sätt så skulle man ju då behöva förbjuda alla gamla dieselbilar och andra gamla bilar med mycket högre utsläpp än dagens moderna bilar. /Anders |
|
| En fråga relaterat till detta; Är det bara nya Euro 6 klassade 335d som behöver AdBlue/Urea eller gäller det alla nya 3-serie som uppfyller Euro 6 ? | |
|
E du beskriver min daily :-) med den lilla skillnaden att det är en fullt påställd Diesel då förståss. |
|
|
Citing road tests by the International Council on Clean Transportation (ICCT), it said that a model of the BMW X3 was emitting more poisonous gases than the Volkswagen car that is currently at the center of the emissions scandal. "All measured data suggest that this is not a VW-specific issue," Peter Mock, the Europe Managing Director at the ICCT, told the publication. BMW svarar: "We are not familiar with the test mentioned by Auto Bild concerning the emissions of a BMW X3 during a road test. No specific details of the test have yet been provided and therefore we cannot explain these results." The company added that the ICCT had confirmed that the BMW X5 and 13 other BMW vehicles tested complied with the legal NOx requirements. Länk |
|
| läste precis att BMW inte har fuskat med någonting alls, aktien stiger 4-5% under dagen! | |
| fel formulerat, inte fuskat med diesel motorerna iaf :P | |
|
Svar till 'anders1000 13.33. Det får du fråga BMW för varje modell och kanske också tillverkningsserie. När vi fick vår nya X3 30d för 8 månader sen visade det sig inte finnas något Adblue-påfyllningshål. Datasökning gav att motorn var Euro6 och inte skulle ha Adblue. Men det ska ju finnas andra modeller med 30d-motor som ska ha Adblue!? |
|
|
Att bilarna nu förtiden drar mycket mer än i testerna är ju väl dokumenterat. Men utsläppen? CO2 utsläpp är ju i direkt relation till förbrukning, men HC,CO,Nox och partiklar är starkt beroende av avgasreningen. Och den fungerar tydligen dåligt på dieslar när det är kallt. Dvs i Sverige t.ex. Riktigt synd att detta inte testas. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Jag har forskat lite för att hitta svaret på min egen tidigare fråga; "Är det bara nya Euro 6 klassade 335d som behöver AdBlue/Urea eller gäller det alla nya 3-serie som uppfyller Euro 6 ?" Som jag förstår det så uppfyller de nya mindre motorerna B37 och B47 Euro 6 klassningen utan användning av SCR-katalysator med AdBlue. Genom en förbättrad konstruktion av förbränningsrummet och högre tryck i common rail (2000 bar) räcker det med en katalysator med NOx "fälla" (NOx lagras och eldas upp när det är gynnsamt läge). Däremot behöver de större dieslarna SCR-katalysator med AdBlue (men inte alla? - begell's behöver det uppenbarligen inte) tills vidare. |
|
|
Marin849: Det fungerar dåligt - ja - men det testas. Faktiskt hela tiden :) NEDC börjar testas vid ca 30°C. Men minusgrader osv. utförs dock ingen testning vid. |
|
|
Du menar att det testas av OBD? "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Marin849: Vet inte riktigt var du menar med OBD, men det utförs analyser av avgaserna vid motoroljetemp på ca 30°C. Då är katalysatorer och filter runt 20-25°C vilket anses vara kallstart. En katalysator (lite beroende av vilken typ) börjar inte fungera förrän vid runt 250-300°C. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.