AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
769

Andrahandsvärde Z3 coupe?

Andrahands värde Z3-coupe! Sen jag sålde M3:an i maj har jag kollat på lite olika Z3 coupeer på olika till salu sajter och min slutsats är att dom måste vara kalla på beg. marknaden. Vad jag har sett så är endast ett fåtal sålda/borttagna från sajterna. Så frågan är om man vågar att köpa en utan vara rädd att inte bli av med den om ett par år eller om man ska satsa på en 328 cab istället.
Vad har ni för erfarenheter?

Johan
Z3 Coupén är inte lättsåld. Jag sålde min i våras och det tog nästan 2 mån och jag anser att jag hade tur som fick min såld för det kom en kille med nytaget körkort och farsan slantade för bilen så det var inte mkt snack. Annars var det rätt dött i telefonen. Och ändå var det rätt säsong. Färgen var klassiskt silver med svart skinn.

Vill du ha lättsålda bilar så är nog E46 rätt väg att gå. 330 lär väl vara lättsåld om ett par år även om den lär ha tappat rätt mkt i värde.

/Per
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Z3-coupen må vara svårsåld, men snyggare bil får man leta efter (finns det?).
Vill man ha så VILL man ha....

Letade och spekularade en hel del själv i våras, mitt intryck jag fick av marknaden var att bilarna fanns kvar rätt så länge. Ingen rush alltså.. Men nog lär det gå att sälja dom, bara man väntar på rätt köpare.

Mitt val föll på E46 pga utrymmesskäl, inte med tanke på andrahandsvärde eller dyl. :(

--------------------------------------------
Länk
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag tycker att priset brukar ligga ganska högt på Z3 coupér. Eftersom dom är entusiastbilar verkar dom inte vara lika priskänsliga. Dom är ju oftast dyrare än motsvarande årsmodell av 328, även coupér. Tror att en 328 var något dyrare ny, eller?

Mr C
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Har inga erfarenheter av att sälja z3 coupe, men var spekulant rätt länge. Det är en entusiastbil och den lär aldrig bli "lättsåld" i meningen att telefonen går varm.

Däremot tror jag att e fin z3 coupe alltid har en marknad bland entusiaster. De är kanske inte så många men de är beredda att slanta om de hittar rätt bil. Tålamod således.

Mitt råd till dig som ex M3ägare är att titta på M coupé. z3 coupé är i mitt tycke lite för snäll i alla fall med 2,8-motorn. M coupé däremot är en elak rackare som går som tåget och lite till. Huga!

Klart att du ska köpa en om du verkligen vill ha en!

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johan L: Kan nämna att jag scoutat marknadne lite för Z3 Roadsters, som jag nog tror är lite mer lättsålda och därför lite dyrare. Men eftersom jag inte har kollat på coupen så kanske det inte stämmer.

Det slutade med att polaren köpte en fullsmetad -99 Z3 M för 225.000. Det fanns även en för 210.000 men den hade lite mer mer (5500 istället för 3000) och var i fel färg. Vanliga 1.8or börjar på runt 130.000 och upp.

Måste säga att jag blev förvånad över andrahansvärdet. Visserligen kan det vara lite höstpris just nu. Men man måste nog vara lite speciell för att köpe en coupe. Som många säger är det mycket utav en entusiastbil.

Jag tror nog att en e46 CAB kanske håller sig bättre än en Z3 Coupe.
Anders S: Jag håller med om att Z3 coupén är en av de fräckaste BMW har gjort men jag är inte beredd att ta en värdeminskning på kanske dubbelt upp mot en cab bara för att bli av med den. Du vet säkert själv att när man vill sälja sin bil så vill man göra det så snabbt så möjligt eftersom man oftast har en annan på G och en viss värdeminskning har man ju alltid.

Håller med om M coupen är en jäkligt kul och prisvärd bil men den är inte aktuell p.g.a att jag ska använda den som året runt bil.

Priserna ligger ungefär mellan 190 000-250 000 för en 2,8 coupe -98 –99. Det är en del som har sänkt sina bilar med en 10-15 000 nu till hösten.

Tack för Svaren

Johan
Sålde min -98 för 192´ maj/juni. 5.300 mil. 17" och allt annat förutom taklucka.

Tycker inte du ska betala mer än 190´ för en fin bil med mkt utrustning.

Kolla på 3.0 Coupén istället. De börjar komma ner i pris i tyskland. 240´ går att få en fin för där nere. Nästan så man blir lite sugen själv. Det är bra mkt mer motor än 2.8an är!

/Per
Vad tror ni om dom här bilarna:

Länk

Länk

Johan

Den svarta skulle jag har valt av de två bilarna.

Svårt att säga ngt om bilen rent generellt genom att titta på bilder.

Ser bättre ut av ngn anledning.

/Per
Jag tycker nog tvärtom. Den gröna är ju lite mer ovanlig i färgen. Svarta finns där ju en hel del av.

Men, men smaken är ju som baken, delad. ;)

Johan
eF
900
eFx
520d Touring -09
Johan L, jag har samma bakgrund som du, sålde min M3a här i sommras och köpte nyligen en M Coupé (ska tilläggas att det var efter mycket om och men..). Självklart funderade jag mycket över hur pass bra bilen kommer stå sig i pris tills jag tänkt sälja den, men numera funderar jag mer i banorna om hur jag någonsin ska kunna sälja den.. :). Vill man så går det, så är det väl bara.

/eFx
Johan L:

Den här typen av bil sjunker väldigt snabbt i pris, men vad gör det om du köper den begagnad och betalar rätt pris.

Själv tittade jag runt i Sverige ordentligt och hittade en del bilar för runt 200' (ex din bil, Zodiaken...) men många av dom var inte specade som jag ville ha dom (ex beige skinn, 16" fälg, gröna etc....).
Så jag åkte ned till Tyskland (som så många ggr förr....)och hämtade hem precis den bil som jag ville ha, till ett riktigt bra pris.

Har kört ca 1300 mil och jag har gillat bilen sen första metern, mycket roligare att köra än E36/E46:orna, men samtidigt billig i drift etc....
M-motorn var aldrig något alternativ för mig då jag har en annan leksak i garaget......

Den enda begränsningen är om man är tre (eller fler...) i familjen.

Mitt tips:
Ta ut 150' på banken, åk ned till Tyskland och köp en RIKTIGT fräsch bil, och du, pruta ordentligt......

Lycka till / Ingenjören
Tjena!

Nu har jag varit och tittat på båda bilarna och både två är i bra skick (lite små skönhetsfel men det får man ta på en begagnad bil) så nu är det bara att börja förhandla.
Ingenjören: Så du menar att man kan få tag i en fin bil i Tyskland för runt 150'. Har du några tips på tidningar/sajter med bilar till salu?
Mobile.de finns ju ingen under 160' och då vet man ju inte vad man får.

Johan
Johan L: Vilken av bilarna lägger du bud på?

Att man får en RIKTIGT fräsch för 150´ är bara svammel.

Jag har inte lagt bud på någon av dom än. Där är några lösa trådar att kolla upp först. Räcker det med reg.nr. för att BMW ska kunna kolla upp bilarna i datorn?
Chassie nr måste du ha. De 7 sista räcker tror jag.

/Per
Jag vill kolla upp den ene av dem. Den hade endast gått 900 mil när kom till Sverige och 200 mils service var inte gjord i Tyskland. Så med andra ord så fanns där ingen stämpel alls från tyskland. Blev lite misstänksam, kanske helt utan anledning. Bilen är importerad av "Tornspiran" eller något liknande. Någon som vet något om det företaget?

Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har sett och kört en skabbig A8 som tornspiran importerat och mätarställningen tyckte jag definitivt inte matchade mot skicket och blåröken vid acceleration. Detta måste givetvis undersökas noggrannare om man var seriös spekulant. Jag litar dock till fullo på min egenm instinkt när det gäller importerade bilar som kommer från firmor.
Mvh
Asken
Vad är din instinkt? Att man ska akta sig lite extra?

Johan
Johan L:

Förstår inte riktigt vad du menar med "Mobile.de finns ju ingen under 160' och då vet man ju inte vad man får"

Vad säger att du vet mer vad du får om du hittar en bil på annons i sverige....????
Som jag utryckt tidigare är det viktigt att man är väl insatt och att man noga kollar upp både bil och ägare innan man åker för att titta/handla i Tyskland (precis som i Sverige...)

Hittade exempelvis en Z3 Coupe på en Porsche handlare för ett utpris på 163', vem vet vad ett färdigprutat pris är på den...??? 155' eller 152'
Viktigast är att du själv sätter dig in i vad som är vanliga fel på bilmodellen osv, och inte lyssnar till alla redig-pellar som varnar hit och dit.
Det är dock dina pengar, glöm ej att det ALLTID ligger i andras intressen att snacka skit om bilar som har ett lågt pris, för att deras egna ska värderas högre.

Jag köpte min Z3 Coupe' -99 i Tyskland i våras, bilen var som ny, full dokumentation, ägt av ett tennisproffs mm. Dessutom så var bilen extrautrustad (M-utrustad...) då den stått som utställningsbil på BMW.
Prutade ned priset ordentligt (2000 Euro...) till en nivå som vi kan kalla, mycket trevlig......
Ville själv satsa på en -99, då jag vet att man ALDRIG ska köpa första årsmodellen av något modell, oavsett bilmärke.

Zodiaken:

Glad att jag inte köpte en bil i Sverige i våras, utan köpte en fullutrustad bil, i toppskick, i Tyskland, för långt under vad bilarna i Sverige såldes för.
Skönt att veta att man kan köra i minst ett år till och ändå få igen pengarna.........

Asken:

Kul att du suktar på Porsche........ (och inte bara letar krockskador och blårök......)

MVH Ingenjören

Lycka till

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.