AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.914

Endast gnista en sida

sy
208
sysav
540iA Touring-98
skulle behöva hjälp med att lösa mitt problem . Bytade motor idag på min 850 -91 . Den "nya" motorn har jag bara använt block o toppar allt annat är flyttat från den gamla motorn . Bara lyft kabelstammen åt sidan . När jag skulle starta tänder den inte bränsle kommer fram samt endast gnista Cyl 1-6 . Har bytat vevaxelsonder Någon som vet var jag skall börja söka När tändningen är till lyser inte laddningslampan o oljetryckslampa

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det där kan väl bero på hur mkt som helst. Du har av misstag bytt plats på kamaxel- och vevaxelgivare eller så har du kopplat ur ena bensinpumpen och inte kopplat in den, eller så krånglar en tändspole och mer anledningar som jag inte ens kommer på.
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Efter dagens felsökning har jag kommit framtill att bränslepump 1 har ingen ström på säkringen har inte kopplat bort den medvetet . Hur får jag ström till pumpen något relä? När jag skiftade bränsleslangar ville den sida som har gnista tända. Om det finns ett bränslepumpsrelä var sitter det? Kan detta påverka att cyl 7-12 inte har gnista?

sy
208
sysav
540iA Touring-98
Dom givarna som sitter under vattenpumpen en kl. 2o5 de måste väl vara vevaxelgivare . Kamaxelgivare var sitter dom ?

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Kamaxelgivare finns inte på en M70. Det du har är (2) cylindergivare som sitter på tändkablarna (6) och (12). Prova med att skifta anslutningarna för vänster sida av motorn som sitter under oljekoppen på framsidan av motorn. Läs gärna slutet på min tråd om en BMW som stundtals bara går på halva motorn. Kontrollera också att anslutningarna från datorn till tändspolen på vänster sida är ordentligt

Bränslepumparna får ström via (2) reläer, K210 och K211, strömmen går via (2) säkringar (F23) och (F24). När tändningen står i läge 2 så skall det finnas spänning på säkringarnas anslutningar och då skall båda pumparna fungera. Om inte så kontrollera om det finns spänning i kontakterna till pumparmaturerna under baksätet!

K210 och K211 sitter i datorboxen till höger i motorrummet.

//Peter
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Dagens felsökning gav detta : satt på långa slangat på bränslerören från pumparna och flaskor får bara ström till en pump som fyller flaskan byglar jag ström från ena pumpen till den som inte har egen ström fyller den också flaskan . Skiftade relä till bränslepumparna i boxen . Fanns två vita och två blå skiftade de blå hände inget . Fortfarande ingen gnista på cyl 7-12 skiftade tändspolarna hände inget men har ström fram till både tändspolarnanas + kontakt. Kollade Tändkabel från spole till fördelare hade 1910 ohm. Imorgon skall kolla alla tändkablar . Varför finns där ingen ström till säkring 24 för pump?

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Har du ingen spänning på F24 så kan du inte ha någon gnista heller!
Har du ingen spänning på F24 så har relä K213 inte dragit.

Har du ETM-manualen? Om inte så PM mig en email adress så kan jag skicka en kopia (pdf)

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.