|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver en ny uppsättning vinterhjul till min F11 535d som jag köpte i somras. Men jag kan inte riktigt bestämma mig ang. fälgdimension, fälgtyp och däckdimension. Kör på 20" Hartge på sommaren som referens. 18" eller 19" är väl den första frågan? Blir en F11 med m-chassi för stötig med 19" i vinterväglag (Skåne)? Blir det 18" så ligger nog begagnade originalfälgar högst på listan men typ... Länk Men väljer jag 19" så blir det nog tex. denna fälg i antracit... Länk Däcken jag tänkt och har god erfarenhet av är Nokian WR A3 så den biten har jag klart för mig. Men ska man köra på 245, 255 eller kanske tom 235? Hade 245/40-18 på min fd. E61 och det tyckte jag fungerade mycket bra. Är det stor skillnad att köra på 255 på F11 då? Har fastnat lite för ovan 19" fälg som är 9,5" bred och 245 ser nog lite fel ut på den bredden. Kommer 9,5" med ET37 funka både bak och fram? Har testat lite här men blir inte mycket klokare... Länk Frågorna är många så erfarenheter mottages hjärtligt :) Mvh Jimmy | |
Verdi |
Jag hade valt 19" M originalfälg i första läget. 18" original M som backup. (ja, jag gillar originalfälgar bäst, har själv 19" M original på sommaren och 18" M original på vintern) Däcken ska väl vara så smala som möjligt på vintern. Eller gäller det bara dubbdäck? |
| Det borde inte vara någon större skillnad då F11 har gått upp i profil jämfört med E61 för att öka komforten. Om du var nöjd med 245/40-18 så borde 245-255/40-19 ge samma känsla men bättre utseende! | |
|
Hej Jag kör på vintern med BMW´s 408M 9X19 ET 32 fram ET 25 bak med Pirelli 255/40X19 runt om och jag upplever det inte stötigt. 18" känns lite för smått på en F11 tycker jag iallafall... Länk Länk Mvh Christian |
|
|
Raschta Har tittat på lite begagnade f01 vinterfälgar till min 535i f10,dom flesta är 8,5 et 25 runt om med 245/45X19 gummin vilket påminner om dina vintersulor. Tog det i någonstans när du svängde etc eller har du haft några andra problem? |
|
|
"Däcken ska väl vara så smala som möjligt på vintern. Eller gäller det bara dubbdäck? " Det gäller alla slags däck i snömodd (eller lösgrus). Däcket ska vara smalt så det skär ner genom modden/lösgruset och hittar fast underlag. |
|
|
Godmorgon! De däck jag kör med har jag inte haft några problem med. Tog inte i någonstans på min F11 2011. Nu har jag en F11 2016 xDrive och får se hur de kommer sitta på den då jag märkte att sommardäcken satt lite annorlunda på den. (Dimensionen är den som är standard på M5) Har "alltid" haft breda vinterdäck utan problem, men hade nog tänkt annorlunda om jag kört rally på grus och snö nu kör jag mest på blöt asfalt på vintrarna 😉 |
|
| 245 fram och 275 bak är vad som kom från fabriken på min så 245 runt om är ju faktiskt smalare än vad jag har annars | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.