|
|
|
|---|---|
|
Hej, är det någon här som har provat de kompletta hjulagren med nav till BMW e39 som säls på eBay.de? Som dessa ex: Länk | |
| Jag köpte "NK" hjullager fram till min M5 E39 från reservdelar24.se. En "liten" detalj var att de 4 medföljande bultarna vilka man bultar fast lagret med, passade INTE i lagrets gängor, fel dimension på bultarna typ 10mm istället för 12mm. Passande bultar kunde de inte skicka ut, o det var ett jäkla mejlande innan de kom fram till att lagrena måste returneras. Lagrena som sådan kändes helt OK, priset var runt 1100kr/st, kom ihåg att lagrena till M5 är annorlunda. Istället för att chansa en gång till på "NK" så köpte jag FAG lager, passade som de skulle. Jag tror att de billigaste lagrena på ebay är helt OK, jag skulle inte tveka o chansa på de på en bruxis, iaf inte fram då bytet är enkelt. Bak där lagrena sitter pressade skulle jag endast satsa på FAG, SKF eller motsvarande välkänt märke. | |
| Jag hittade fag med, de låg på 80 euro ungefär. Går de bakre inte byta ut som en komponent? Måste de pressas? | |
| Såg nu att priset var ungefär de samma på reservdelar24. Någon som lämnat in för byte bak och kan skvallra lite om prisnivån? | |
|
Jag chansade och köpte med några månaders mellanrum hjullager av två olika fabrikat. Jag chansade och fick byta igen på ena sidan efter 1000 mil, det var köpt på ATP. Sen blev det SKF. Finns också på nätet för vettiga priser. Däremot håller det andra billiga lagret fortfarande efter 5000 mil. Så har man massor med tid o lust att skruva så kan chansningen vara värd det men ska man behålla bilen ett längre tag så köp riktiga grejer. Typ härifrån: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
De bakre har pressade "hjulnav". Det går att byta de hemma, min bror gjorde det på ca 3 timmar med helt vanliga verktyg utan press eller annat "drag verktyg". Arbetet är relativt enkelt, finns två svårigheter. 1: Drivaxeln kan sitta ordentligt hårt 2: Pressa ut/i hjulnavet i själva lagret kan vara kinkigt. Har för mig att min bror använde nån form av större hammare eller mindre slägga, inte helt optimalt men det funkade uppenbarligen... Kostnad på verkstad så gissar jag på typ 1.5-2 timmars jobb som mest, mer troligt en knapp timme... |
|
| Jag monterade FAG runt om på min bil. I mitt fall har jag god kontakt med en verkstad vilka hjälpte mig att blästra diverse hjulupphängningsdelar, bromsok samt även pressa hjulnaven, allt för en löjligt låg summa. Min gissning är att om man hittar nån mindre verkstad är att de kan pressa de två hjulnaven för 300 kr typ, vilket är att föredra då man inte vill fresta på lagret mer än nödvändigt vid montering av hjulnaven. När man slår ut naven ur de gamla lagrena så går lagret sönder, den inre lagerbanan fastnar på själva navet, o att få bort denna del kan orsaka lite huvudvärk... | |
|
Trodde det var fram det var frågan om ;-) Länken i första inlägget var ju ett sånt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Kan bara hålla med, det är inga jättepengar i sammanhanget. Har sett en video på nån sida där de använder elektrisk slagmejsel eller vad de nu heter, så har sett att det går men det är ett jäkla tråkigt arbete så kommer nog välja verkstad för en gångs skull. Men fram byter jag själv om det behövs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.