AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.509

Bältessträckare & airbaglampa E36 -98

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Köpte mig en E36 318ti häromveckan och airbaglampan lyser på den. Började gräva lite och såg att det var en gammal lagning precis vid kontakten till förarstolens bältessträckare (alltså där den klickar i vid bälteshållaren). Visade sig att en kabel var helt av där.

Istället för att laga detta så provade jag med en airbagsimulator och satte i den i kontakten dit den trasiga sladden leder (gul). Men lampan lyser ändå!

Följde även en annan sladd från bälteshållaren (fanns två, en för sträckaren och så denna) och tillslut tog det stopp och jag satt där med en kontakt i handen! Vart satt denna iklickad? Är en liten smal kontakt med fyra stift i från fyra tunna sladdar. Liknar den kontakt som är till innerbelysning osv.
Och har denna något med airbaglampan att göra?

(Har även satt i en simulator till sensormattan på pass.stolen men det gjorde ingen skillnad.)

Vad är nästa steg?!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har du raderat felkoden efter du monterat grejer? Vad har du för felkoder?
Felkod som sätts för sträckare är en fast kod som måste nollas medans fel på sensormattan oftast släcks vid montering av simulatorn men inte alltid.
Vad är det för simulator du monterat för bältesträckaren?
Den kontakt du "fick över" är troligen en bältesvarnarsladd som inte används på din bil. Den kan du troligen lämna därhän.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Ah! Tack för snabbt svar! Då behöver jag iaf inte oroa mig för kabeln till bältesvarning! Skönt.

Har faktiskt inte felsökt! Har bara en WiFi OBDII grej och det är ju en gammal klassisk rund stiftsak på denna E36a :)

Men får försöka hitta nån med en adapter så att vi kan nolla koder!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tror inte du kommer åt SRS-modulen på en e36 med en "WiFi OBDII grej" tyvärr, trots adapter. Däremot vet jag att du gör det med en Bmw-scanner.
Den är egentligen gjord för nästa generation typ e39, e46 men SRS, ABS och DME brukar man komma åt. Även kodning av SRS brukar gå bra. Jag har hjälpt några yngre förmågor som envisas med sportratt i e36 att koda bort airbag på förarsidan. Det går även att koda bort bältesspännaren om amn inte lyckas laga den, även om man kan diskutera om det är vettigt.
Jag har BMW-scanner och 20-pins adaptrar till salu om intresse finns.
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Nej, jag vet att den inte funkar med adaptrar :) Menade att jag ska hitta någon som har hela kittet, typ det du säljer.

Men att koda bort bältessträckaren känns helgalet, ja :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja precis. Annars är det nog svårt för att inte säga omöjligt. Börja med att försöka återställa kablaget och sen ta ut felkoder. Skriv upp dem. Försök sen nolla.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hur gick det med detta?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.