|
|
|
|---|---|
|
Hej, skulle kolla kylarvätskenivån på bilen en stund e efter jag stängt av samtidigt som jag kollade oljan. När jag skruvar lite på locket så kommer det ut kylarvätska, kollar då motortempen i bilen med min felkodsläsare och ser att tempen ligger på ca 110 grader. Det som förvånar mig är att tempnålen i bilen står i mitten som vanligt. Som jag fått lära mig så är arbetstemp omkring 85-95 grader i en bil. Har inga felkoder på bilen, och undrar lite hur man ska börja felsöka. Bmw 318 - 2002 | |
|
Du har alltid ett övertryck i kylsystemet, det är därför vattnet inte kokar även om temperaturen skulle överstiga 100 grader Celsius. När du öppnar locket till expansionskärlet så släpper du på övertrycket, vätskan börjar koka/expandera och rinner över kanten på kärlet. Ang temperaturen så kan det ju bli en "hotspot" vid tempgivaren pga utebliven cirkulation på kylvattnet eftersom du kört med bilen och sedan stängt av den innan du läst av tempen. // Jonas |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis som JcN, allt verkar normalt. Såhär såg ECT (Engine Coolant Temperature) ut på min N46B20 när jag körde från Blekinge till Skåne Länk De två arbetslägena ~80 grader C och ~100 grader C är helt medvetet valt av motorstyrsystemet (på denna motor är termostaten delvis kontrollerad av motorstyrenheten på elektronisk väg). 102 grader är en helt normal arbetstemperatur på min N46B20 (och de flesta andra motorer också). För att öka effektiviteten (och kunna reducera bränsleförbrukningen ytterliggare) på motorn så vill du att motorn ska arbeta i dessa lite högre temperaturer. När jag felsökte min elfläkt så gick inte elfälkten in förräns motorn blev ca 105-106 grader C. När man stänger av en motor så stannar cirkulationen helt (om inte motorn har en hjälpcirkulationspump) och det är ganska vanligt att temperaturen hoppar upp några grader minuterna efter man stängt av bilen. Men för säkerhets skull, koppla in felkodsläsaren och logga motortemperaturen under en lite längre körning för att se om det trots att kan finnas ett problem med ditt kylsystem. Jag hade inget direkt problem med mitt kylsystem, men började misstänka att något var fel då kylfläkten aldrig gick på och började kolla motortemperaturen och sedan felkoder (och mycket riktigt fanns det en felkod på den elektriska kylfläkten). Du verkar ha i princip samma konstruktion av elfläkt, jag antar att den går på när den ska? |
|
Tack för svar, ringde bmw idag och frågade om det kunde anses normalt med en temp på 110grader och enligt mekanikern var det inget konstigt. Tycker ändå det känns högt, så kollade lite noggrannare idag efter jobbet. Kylfläkten börjar gå in och jobba omkring 60-65 grader och arbeter till och från upp till arbetstemp som var 107grader som högst efter en kortare tur och en del tomgång omkring 2000rpm. Var även inne och kollade några olika reservdelssidor där det stod att termostaten öppnar först vid 105grader, så det ska va riktigt verkar det som. |
|
Hubba! Termostaten verkar vara exakt samma som den som sitter i min E87 120i (N46-motor). Länk Tog artikelnummer från denna sprängskiss på en typisk E46 318i -02 (N42-motor) Länk Men då är din termostat också delvis elektriskt styrd. Men då kör din N42 med lite högre arbetstempetaur (107 grader C) än vad min N46 kör med (102 grader C). Men! Går kylfläkten igång vid 60-65 grader C!?! Nä? Varför i helskotta drar den igång kylfläkten vid 60-65 grader C när den *VILL* komma upp i typ runt 100 grader C. Det däremot låter inte normalt... |
|
Kan det vara så att det inte är för att kyla vattnet utan för att kondensorn till A/Cn behöver det och det är därför fläkten går igång? // Jonas |
|
Good point, JcN! Om du stänger av AC så borde ju fläkten inte gå igång förräns uppåt 105-110 grader C. Annars känns det som något är fel. |
|
Ska kolla om det kan ha att göra med att ac är på, ska byta glykol på den nu i helgen tänkte jag så kan ju kolla då. När fläkten går på så är det bara några sekunder åt gången till den kommer upp i arbetstemp, skulle gissa nånstans 5-8sek med kanske nån minut emellan. |
|
Min oro med fläkten var att om den kan få för sig att gå på lite närsomhelst kan den lika gärna få för sig att slå av lite närsomhelst (tex när man står stilla och verkligen behöver den). Då kan det resultera i lite ovanligt höga motortemperaturer. Men nu har ju du mätt upp att du verkar ha ungefär samma arbetstemperatur under färd (då fartvinden kyler och det inte finns något behov av en fläkt) vilket tyder på att det är en normal arbetstemperatur du ser. Men det är ändåså alltid bra att kolla att fläkten beter sig som man förväntar sig. Har du INPA kan du dessutom slå av/på den manuellt - använde det när jag felsökte. Men du vet ju att den snurrar iallafall, så det är nog inte intressant för dig. Och byta kylarvätska någon gång är också alltid bra! Slarvas en del med det. Jojo, BMW och alla andra biltillverkade säger att det är lifetime på kylvarvätskan - men vi alla vet vad det påståendet egentligen betyder... |
|
Din termostat öppnas vid 105 grader. 110 grader är normalt under sommaren. Kör du dessutom uppförsbacke kan din temp stiga ändå mer dvs till 115. Fläkten startar endast vid 60 grader om Acn är på. Det är inget fel på din bil med andra ord |
|
Håller med, allt är troligtvis helt normalt. Men! Vi ska ha i åtanke att vi har en helt ny variabel med i spelet som vi inte haft innan. Dessa termostater är numera delvis kontrollerade av motorstyrenheten. Man kan alltså ej längre gå efter öppningstemperaturen för att få en korrekt uppfattning om vad normal arbetstemperatur är. Jag har *EXAKT* samma termostat i min motor (N46) och den har en arbetstemperatur på 78 respektive 102 grader C. Den går aldrig över 102 grader C, detta trots att termostaten har en öppningstemperatur på 105 grader C! Förklaringen är att motorstyrsystemet ligger hela tiden och öppnar termostaten lite extra. Skulle denna elektromekaniska funktionen gå sönder finns alltid den "helmekaniska" som fallback och motorn kommer alltså inte att överhetta, bara gå lite varmare. Därför, om denna elektromekaniska funktionen går sönder, så är det möjligt att man kan observera en lite högre arbetstemperatur än vad som är normalt för just den motorn. Fast motorstyrenheten brukar ha koll på detta och får den inte in motorn i sitt önskade temperaturområde så kommer den att klaga i form av felkoder efter ett tag. |
|
Tack för alla svar. Skulle tömma kylsystemet idag men det var så bökigt med motorns frostplugg så tömde bara kylet på bilen. Fick ur strax över 4L, tänkte att jag skulle göra samma sak om nån månad igen och en gång nästa service så vet man att det mesta av vätskan är bytt iallafall och klarar av temperaturen utan problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.