|
|
|
|---|---|
Verdi |
Har skaffat Volvo XC70 som familjebil nu och när F31:an blivit "andrabil" som mest kommer rulla till och från jobbet (ca 1000 mil per år) så känns det lite overkill med diesel och kombi... Var kan man provköra en M135i? Solna? Här på Novation lär de ju inte ha någon. Hur mycket roligare är den att köra? Jag "måste" dessutom ha adaptivt chassi och helst xDrive. Vägrar strutta runt på nåt sportchassi 100% av tiden. Eller det kanske inte är så hårt som jag föreställer mig? Det som talar mot bytet är att jag är väldigt nöjd med 330:n. Har specat den själv, bytt bort RFT-däcken, har fräscha vinterhjul, PPK installerat, motorvärmare osv. Den är ju även mer praktiskt och bekväm än en M135i. Plus att jag nog inte gör nån strålande affär om jag säljer nu. Har bland annat sett den blå hos Shiftgear som har xDrive, ok utrustad och så. Är de ok att ha att göra med? Kanske kan de sälja min bil också? Länk Helst vill jag gå plus på bytet också men det är inget krav så budgeten är satt till åtminstone 350'. Finns en privatperson som säljer en snikutrustad för 250'. Men den saknar adaptivt chassi, xDrive, skinn, navi och lite annat. Och så har den gått 9000 mil. Men kanske prisvärt alternativ ändå? |
|
Jag såg att dom hade en M235 cab för provkörning på Novation... så inte helt omöjligt att dom har en M135 också... var nån vecka sen iofs. /Jonas |
|
|
Jag har bara kört M135i en gång och det var i Solna. Riktigt rolig bil att köra tycker jag. Så visst, det är väl en dröm att ha som andrabil. Den Estorilblå du länkar till är skitsnygg. Jag är svag för blåa bilar med beige inredning. Å andra sidan är väl din F31 inte så illa heller:-) När köpte du F31:an och hur många mil har den gått? Antar att den närmar sig 3 år och då kanske det inte längre är samma "issue" att den är köpt via England eftersom de obligatoriska 3 första årens fria service ändå har löpt ut. Så vad jag menar är att försöker du sälja efter tre år så är det nog lättare än det var tidigare då du lade ut den till försäljning (om jag nu minns dina tidigare inlägg rätt). |
|
|
Jag har köpt bil av Stefan på Shiftgear, seriös och noggrann med fina bilar (detta var en av få lagerbilar han hade). Vet inte hur effektiv han är på att sälja då bilen inte finns på plats, det finns ingen lokal osv. Så den biten har jag ingen koll på. Verdis bil har fri service från England om jag inte missminner mig, men det är klart att jag tror folk är något mindre misstänksamma nu när bilen funnits i Sverige i ett par år, samt att det inte går att göra samma resa själv längre från England. Det är ingen kampanj på 1-serien nu? Faceliften är ju så pass mycket snyggare att det kanske är värt att lägga lite pengar till och köpa en ny? |
|
Verdi |
azkikr, En M235 cab hade ju varit nåt annars. :) Hade ju en SLK i augusti och det hade sin charm att kunna cabba ner när det var varmt. Joofa, Jag köpte min 330d för drygt 2 år sen. Körde hem den i slutet av juli och reggade in den i slutet av augusti. Och jag tycker faktiskt fortfarande att den är skitsnygg. I alla fall när den är nytvättad. :-) Har kört 4900 mil och det är ca 1000 mil till sista gratis servicen. Ja, kanske är lika bra att behålla den ett eller två år till så spelar det inte så stor roll att det är en import sen när jag ska sälja? Fast jag hade faktiskt två bra bud på den i våras. Det bästa var på 380'. Kanske borde tagit det? Lätt att vara efterklok. Men jag fick helt blackout på vad jag skulle köpa istället. acey, Ok, ja. Han hade ju inte funnits kvar om han inte varit duktig för han ligger ju ofta rätt högt i pris. Blev lite bränd på det här med förmedling förra året så jag tror jag försöker sälja själv. Och sälja innan jag köper så det inte blir nån stress. Köpa nytt ja... Gärna. Det som talar mot M135i är att jag inte riktigt kommer överens med utseendet på pre-LCI:n och det skulle jag ju slippa med en ny. Men det är inte riktigt läge. Har köpt hus och en massa som följer med det i sommar. Känns som det är dags att snåla lite. Hämtade ju ut en ny XC70 för bara några veckor sen också. Skulle faktiskt kunna tänka mig en lite äldre bil också. Kanske en E92 335i eller liknande? Länk (Thomas Sund har väl bra rykte va?) Eller varför inte en cab? Länk |
|
Thomas Sund har bra rykte här på forumet, har ingen erfarenhet själv. Fördelen (och även nackdelen) med Stefans typ av förmedling är att du typ tar några bra bilder, han lägger upp och får sköta alla jobbiga samtal / mail och kan fixa finans osv. Han var också betydligt billigare än 7H. Men jag tror att bilen gått ner så pass mycket i pris nu att du bör kunna sälja den själv relativt enkelt! Finns ju också ganska många trevliga icke-BMWs om man vill gå den vägen för runt 300-350 000. |
|
| Jag har också positiva intryck av Shiftgear. Har dock för mig att han endast förmedlar svensksålda bilar men det är möjligt att han breddat sig sedan jag hade kontakt med honom för några år sedan. | |
Verdi |
acey, Nej BMW är inget måste, det är det faktiskt inte. Har du några tips? Ska funka i vardagen någorlunda och inte ha för dyra försäkringskostnader o dyl. |
|
Varför inte en Boxster från 2010 och framåt? Har du villa och bor i ett lugnt område har Porsche ofta lägre försäkringspremier än BMW. Iofs är servicen dyrare än till BMW men jag kan tänka mig att en M135 inte heller är billig efter att den fria servicen har gått ut. Andrahandsvärdet på Porschen är inte heller fy skam vilket hjälper kalkylen. Köper du en på PC med Approved garanti har stor service gjorts samt 1 års nybilsgaranti ingår. Det hade varit mitt val framför ek 135:a. |
|
Verdi |
Ja det vore väl inte dumt med en Porsche cab heller. Typ denna menar du? Länk! Eller en ny M2. :) Fast nu har det tornat upp lite mörka moln på jobbhimlen. Risken finns att jag måste börja långpendla (15+ mil om dagen) varje dag igen efter nyår. Eller i värsta fall, gå utan uppdrag ett tag. Får veta mer nästa vecka. Inget alternativ inbjuder till köp av törstig och dyr sportbil. |
| Med stundande långpendling har du nog redan en utmärkt bil för ändamålet :-) | |
Verdi |
Den dagen den sorgen. Synd att jag inte har aktiv farthållare och att däckljudet är aningen för högt i 3-serien. Kanske måste ta Volvon som pendlarbil också. Har den som leasingbil på firman och blir det över 3000 mil per år så får man ju nedsatt förmånsvärde. Smidigt med körjournal i den också. Blir det så måste jag nästan sälja 330:n för då får jag nästan aldrig köra den. Blir antagligen en begagnad Volvo till frugan då. Vi gillar ju stolsminne, rattvärme och sånt. Mycket lättare att hitta på Volvo. Bara leta efter summum-utrustade. Jag håller dock alla tummar för att det ska rulla på som vanligt. Finns nog en rätt stor chans att det blir så också. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.