|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Behöver tips och råd för reparation av fram och bakvagn. Bilen är en BMW 740 -99. Bilen är mycket spårkänslig, oprecis och man får hålla med händer och tänder när man kör på slitna motorvägar. För några veckor sen började komma klonkande ljud fram när man kör över guppar och farthinder. Jag tog beslut att ta tag i det och renovera/byta det som behövs. Jag har lyft upp bilen på en OK verkstad och konstaterad följande: FRAMVAGN: Enda felet jag hittade var att en bussningar sprack på bärarmen, både vänster och höger. Det är nummer 5 här: Länk Annars känns allt annat i framvagn riktigt bra, inga glapp inga vibrationer. Har någon testat att pressa nya bussningar själv? Vad tycker ni, ska jag köpa 2 bärarmar i BMW kvalitet och låta verkstaden byta eller om jag köper en "framvagn kit" med sämre kvalité från eBay och gör jobbet själv? Såg att för ca 3000kr kan man hitta en kit med det mesta till framvagnen. BAKVAGN: När man lyfter upp bilen så kan man lätt känna glapp på vänster bakhjul om man greppar kl 13 och kl 19. Det känns tydligt och det glappar flera millimeter. Vad bör man byta då i förstahand? Länk Även här funderar jag om det är värt att köpa en billig kit från eBay och byta allt förutom nr 8 och nr 1. Vad tycker ni? Kan även lägga till att camber vinkel på bakhjulen är negativ och det ser ut så här: /-------\ och det såg ut som att det är samma vinkel när man har lyft upp bilen. Däckslitage är däremot jämn över hela däckytan. Köpte nya sommardäck i april och det ser riktigt bra ut. Det blev lite väl mycket text men jag försökte vara förklara så gott jag kunde. | |
|
Betalar du 3000 för ett framvagnskit på ebay.de får du bra kvalitet. Helt klart värt om du skall behålla bilen ett tag. Kvalitetsgrejer: Lemförder, Meyle HD (eller "Verstärkt" som det kallas ibland i annonserna). Meyle standard och Mapco är också ganska bra. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag hade glapp i styrstaget alltså från ratten ner till styrväxeln sitter någon typ av knutkors som glappade. Jag insåg det genom att jag kunde vrida på ratten en del innan hjulen rörde sig, när bilen var avstängd kunde jag känna ett glapp och lyckades se tror det var underifrån utmed torpedväggen hur det glappade när en medhjälpare fick ruska på ratten. Kan vara värt att kolla upp :) |
|
Har beställt 2st Miele HD bussningar till bärarmen hos Schmiedmann, ska testa pressa dessa själv. Tack "Kane" för ditt svar. "d.fagersten" - allt annat med framvagn känns riktigt bra. Inga glapp som sagt och styrningen känns bra. Men jag testar det du beskrev ovan när jag lyfter upp bilen i samband med bussningsbyte. Någon som vet om vad som jag bör byta i förstahand vad det gäller bakvagn för att bli av med hjulglapp? Vilka delar ger upp först på bakvagn? Alla tips är välkomna! |
|
|
Nr 2 Länk brukar vara slut i bakvagnen efter ca 25 tusen mil. I framvagnen rekommenderar jag byte av nr 5 och 6 Länk samtidigt. |
|
|
Köpte en 740 häromåret av en stekare i sthlm, på väg hem till gbg kom naturligtvis årets första snöfall. Det satt på slitna, feta sulor på 19" fälgar, tro mig biljäveln levde ett eget liv på motorvägen! Jag var tvungen o stänga av radion, dra ner farten till 80 o hålla krampaktigt i ratten! Jag har kört bil i trettio år men aldrig upplevt en så otrevlig bilfärd! Väl hemma på torra vägar blev det uppenbart att den var kraftigt spårkänslig på slitna vägar. However, eftersom det ändå var vinter och jag fick med vinterhjul på originalfälgar så slängde jag på dem! Biljäveln blev en helt annan bil! Spårkänsligheten var som bortblåst. Så pröva med originalstorlek på däck o fälgar, om du inte har det :-) 12 cm kan vara skillnaden mellan succé eller fiasko! |
|
|
Tack för tipset "740Lange". Jag glömde nämna det i mitt första inlägg att jag kör med originalstorlek dvs 235/65/16 och bilen beter sig precis som du beskrev ovan. Jag har beställt och fått hem reservdelar. Bussningar till bärarmar fram och en komplett kit för bakvagnen. Återkommer med resultat om några dagar. |
|
|
Nu har jag bytt hela bakvagnen och visst blev det skillnad! Oj oj oj känns som en helt annan bil! Kulled nr 2 som var helt slut på höger sida och nr 17 på vänster sida var mjuk som en tvättsvamp Länk När jag tog loss nr 13 såg jag att den var stämplad med "-99" och jag antar att den har aldrig bytts. Verktyg som man måste ha om man ska byta bakvagn är följande: En domkraft, minst en pallbock. Ringnycklar: 7, 10, 16, 18, 21 Hylsor: 16, 18, 21, 24 En burk med WD-40/5-56 och stålborste underlättar arbetet och det kan även behövas en slägga och rörtång om det går riktigt illa. Rekommenderar att beställa nya excentriska bultar, iaf den korta för toe in/toe out. Kostade 48kr/st hos min BMW ÅF. Jag har bestämt mig att göra samma sak med framvagnen och byta alltihop, det är definitivt värt det om man tänker behålla bilen ett tag. På eBay finns färdiga kit mellan 1000-4000kr beroende på kvalité. Tack allihop för all hjälp i den här tråden! |
|
|
Rekommenderar varmt Länk. clausautoparts.se Claus Autoparts. Högsta kvalitet och smidigt levererat och prata svenska. Köpte ett komplett fram och bakvagnskit plus bakre dämpare till min 740 e32 och det gick på 5800kr och då är det vartenda stag och bussning. Fick tipset här på forumet. När du har bytt allt så se till att göra en ordentlig fyrhjulsinställning. Få inser hur mycket trottarkantsskrap påverkar bilens vägegenskaper och däckslitage. Lycka till Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.