AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.380

Hjälp att läsa tändstift

Sida 2 av 2
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag får väl börja varva lite mer då :)

___

Min bil: Länk
Och testa att skifta plats på spolarna med, tex sätt sämsta stiftets spole på bästa stiftets plats...
Väldigt OT men att köra hårt kan göra massor. Hade tex en 323i E30 som jag "finkörde", min bror tog över bilen efter ett tag. Han var besviken "Bilen gör ju typ 175 bara", detta trots helt silkes len motorgång, ingen oljeförbrukning eller sliten kam. Han började köra hårt. 6-7 månade senare så gör billskrället knappa 220 på mätaren, snacka om förvandling. Förmodligen rätt igensotad av tidigare ägare, o säkerligen att kolvringarna "satt fast".
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Vilken lambdasensor menar du?

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Johan: Jag missade ett av dina inlägg men här är svaren.
Jag bytte och isolerade vevhusventilationen förra vintern. Samtidigt bytte jag packningen till oljefilterhuset.

___

Reglersonden
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog vänta lite med att byta sonden/-erna, tills du fått en förbättring i oljeförbränningsproblematiken.

Risken är stor att du har ihjäl den nya sonden om motorn bränner mycket olja...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Är det någon vits att försöka rengöra dem?

___

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tveksamt, man kan prova att bränna med gasolbrännare, men det handlar om en sensorkropp av poröst porslin, så om den är igenkläggad brukar det vara svårt att få rent den.

En lambdasond har ett normalt serviceintervall (bytesintervall) på ca 15 000 mil.
De blir gradvis allt långsammare i sin reaktion.

Man kan voltmäta sonderna (OBS! Ohm-mät eller "pip" ALDRIG en lambdasond - då förstör du den!) för att se hur bra skick de är i/hur snabba de är i reaktionerna - det finns bra instruktionsfilmer på t ex. Youtube.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Så här jobbar de i alla fall (livedata INPA): Länk
Jag vet inte om det ser "normalt" ut?

___

Svårt att avgöra, kan vara filmen (min dator?) som laggar liiite, men jag tycker den är lite seg. De gånger jag mätt upp en sond (voltmeter) så har värdet pendlat snabbt mellan 0.1 - 0,9 V, typ 2-3 gånger/sekund. Du verkar dock ha en "Titanium 5V lambda" (sonden lär ha en gul och en röd kabel, totalt 4 kablar), men jag tycker ändå den verkar lite seg. En ny lambda (nåja det lär finnas två reglersonder) är ingen dyr historia (ca 1500 för båda), är dock osäker om de sitter i grenröret eller betydligt längre bort/närmre katalysatorn...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Här visar han var de sitter:

Fler åsikter om hur de verkar fungera?

___

Tänk på¨att Euro modeller kan ha sonderna annorlunda kontra US....
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Fast jag kollade idag och de sitter som på filmen :)

___

Ok, då är bytet lätt. Du skulle ju kunna lossa sonderna o kika på hur de ser ut? Är de "kletiga av olja" så är det katastrof. Svarta av sot är ingen höjdare det heller...Är de brun/gråaktiga så är de OK. Jag skulle vilja gå så långt att säg så länge sonderna är torra utan massivt med avlagringar så är det ingen fara att sätta i nya. Dina nuvarande sonder lär vara de från fabrik så de har nog sett sina piggaste dagar. Med tanke på att din bil är rätt törstig så skall man komma ihåg att även (överskott!) av bensin gör livet tuffare för sonden, dessutom späs oljan ut i värsta fall med bensin mm. Jag skulle iaf försöka få ordning på ryckigheten samt förbrukningen. Lite småryckig gång kan vara kamgivarna, om motorn "dör" nån sekund emellanåt så ligger vevgivaren bra till...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilka stift har suttit var?
Om M52 är som M52TU och M54 går vevhusventilationen in på cyl 1 och 6 samt bank 1 lambda är 1-3 resp 4-6.

Dvs är 1 o 6 med olja= kommer från vevhusvent
Bara en bank fel = reglersensorn till den banken etc.
En enstaka stackare, kanske läcker olja vianventilstyrningar där?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag lade upp dem snyggt och prydligt när jag tog ur dem. Sedan lyckades jag riva ner dem innan jag hann ta kort >:/

___

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Martin: Går inte inte vevhusvent in på alla cylindrar genon nummer 5 i Länk ?

/Jonas
Här ser man hur vevhusventilationen är "konstruerad" Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vevhusventilationen är i HELA ventilkåpan, det är bara "utloppet" som sitter längst fram.

Att tilltäppt vevhusventilation bara skulle påverka en eller två cylindrar stämmer således inte, utan då blir trycket lika högt under hela ventilkåpan...

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Har kollat lite. Det är nog så att vevhusventilationen är ansluten vid cyl 1/2 och 5/6 på distribueringsplastbit nr5 som sedan fördelar till alla cylindrar?

Jag har gått runt o trott att den är från tomgångspjället (som har egna kanaler till bara en ventil per cylinder, men detta är integrerat i själva stora insuget)!

Fel av mig alltså!

Johan, jag syftade alltså på inloppet, inte utloppet.

Sen om det kommer oljedroppar in i den fördelaren nr 5 kan man ju filosofera över om den fördelas lika på alla cylindrar eller mer till de som är närmast?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.