|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Motorn (M52, 528i -97) har lite vibrationer vid lätt belastning och går aningen ojämnt på tomgång. Den drar rätt mycket soppa, runt 1,4 l/mil blandat, ryker lite mer än andra bilar och avgaserna luktar lite för mycket. På besiktning är det svårt att få igenom den på avgasprov. Så här har det varit några år och det blir långsamt sämre. Har gått drygt 34000 mil. Inga felkoder finns. Provade att uppdatera mjukvaran för motorstyrningen med DIS (inte den nyaste versionen av DIS) men det misslyckades. Så här ser mina tändstift ut efter uppskattningsvis 2-3000 mil. Går det att dra några slutsatser från bilderna? Länk Länk ___ Min bil: Länk | |
|
Om jag lägger dem i den här ordningen verkar det som att de bara nått olika stadier i ett och samma sätt att förfalla: Länk ___ Min bil: Länk |
|
|
Spontant känns det som att du har lite mycket avlagringar på elektroderna - kan tyda på att motorn drar olja och/eller att du använder någon bränsletillsats som inte fungerar så bra. Vad tankar du för bensin? Fabrikat och oktantal? Hur ser din körprofil ut? Vilken olja använder du? Fabrikat, namn och viskositet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tankar enbart Statoil, oftast 98 men ibland 95. Använder inga egna tillsatser i bränslet om det var det du menade. Jag tankar ofta och mycket olja som läcker ut genom trågpackningen. För det har jag blandat i Omega 917 enligt tillverkarens instruktioner. Nu är det nog ett år och 5-6 liter olja sedan. Om motorn också drar olja vet jag ju inte... Men de problem jag har startade långt innan jag använde Omega första gången. Fram till för 2 år sedan körde jag sällan kortare än 3 mil åt gången, senaste året sällan längre än 2-3 km och däremellan 2-10 km. Jag kör just nu på Shell Helix ULTRA 5W-40. ___ Min bil: Länk |
|
|
Hur mycket olja läcker ut? (hur mycket olja får du fylla mellan oljebytena?) 98 oktan är bra - brukar ge renare förbränning mht. högre oktantal/verkningsgrad. Mycket kortkörningar är ju inte positivt - det bästa är om du kan blåsa ur motorn ibland mht. kortkörningarna. Prova en tjockare olja, 5W50 eller kanske t om 10W60, det borde minska läckaget in i cylindrarna i alla fall. Hur gammal är oljan i motorn nu, dvs. när byttes den senast? En bra injection cleaner som även renar förbränningsrummet kan nog vara på sin plats, t ex. en stor flaska RedLine SI-1 eller STP Complete fuel system cleaner (stor silverfärgad flaska). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...vart tog det sjätte stiftet vägen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det satt bara fem stift i. Hehe, närå en kompis fick det då han skulle kika på det lite närmare när han har tid. Det är ca ett år sedan jag bytte olja och det är absolut hög tid nu. Jag gissar att jag får fylla på 0,5-1 liter i månaden. Nu har jag äntligen hittat en kunnig som byter oljetrågspackningen till humant pris (~800 kr) så det blir byte snart. BMW skulle ju ha 7-8000 nånting. ___ Min bil: Länk |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kan tyvärr inte ge någon förklaring, utan jag kan bara haka på och meddela att jag hade liknande symptom på en av mina motorer. På min relativt nyrenoverade M30B35 så började sjätte tändstiftet utveckla denna typ av avlagringrar. Jag kunde aldrig riktigt förklara det (och nu står motorn i väntan på att plockas ur). Motorn hade fått alla sina spridare renoverade, alla packningar var nya, toppen renoverade, cylinderloppen honade, nya kolvringar, etc etc etc Cylinder 1-5 såg ut såhär Länk Cylinder 6 såg däremot ut såhär Länk |
|
Det där var ju faktiskt rätt likt mina. ___ Min bil: Länk |
|
|
Hur långt kör du på en månad då? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Omkring 100 mil, kanske lite mindre. ___ Min bil: Länk |
|
|
En liter olja på hundra mil i runda slängar då!? Frågan är som sagt hur mycket som läcker ut och hur mycket som förbränns... Jag bedömer det som att motorn bränner olja: Länk Kolvringar och/eller ventiltätningar kan man misstänka. Endera är relativt kostsamt att åtgärda, så jag skulle göra en nödlösning och använda tjockare olja (5W50 eller 10W60). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ungefär så. Det blir i alla fall mycket söl runt tråget så det läcker en del där. Inga problem med tjockare olja om det kryper ner mot 35-40 minusgrader i vinter? ___ Min bil: Länk |
|
|
Tja, Castrol 10W60 och Shell 10W60 ligger runt -35 grader C som lägsta flytbarhetstemperatur, så även Mobil 1 5W50. Så det är ju inga optimala vinteroljor, men hur ofta är det så kallt? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kom att tänka på: Hur mår vevhusventilationen? Om den är igensatt blir det ett övertryck som kan trycka ut olja och även in i cylindrarna. Är du säker på att det är trågpackningen som läcker? Packningen mellan oljefilterhuset och tråget är ett klassiskt ställe där olja kan börja läcka - packningen hårdnar och spricker. En del jobb att byta men billig packning... Läcker oljefilterhuspackingen, rinner oljan nedåt/bakåt - kika med ficklampa under/bakom oljefilterhuset. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vissa vintrar är det ju så kallt ett antal dagar medan förra vintern var rätt mild. Men oavsett temperatur måste man ju ta sig till jobb. ___ Min bil: Länk |
|
| Hur kör du? Stiften ser rimliga ut, om än inte "superbra". Kör bilen hårt i minst 30 min, varva konstant över 4000 varv. Låt svalna o skruva ur stiften, de lär se annorlunda ut...Så här såg mina "Racing-stift" ut efter 1500 mil, mestadels körning under 5000 varv, väl avstämda till bilen i fråga o så långt ifrån original man kan komma. Stift tillverkaren underströk att stiften i fråga är i första hand avsedda att gå "hårt", men uppenbarligen funkar de utmärkt även under mer normala driftförhållanden Länk . Samma fabrikat i samma modell av stift i min bruxis efter ca 4000 mil "normal körning" (1000 mil över rek bytesintervall om följer rek från tillverkaren) Länk . Jag har dock inte fortsatt med dessa stift i bruxisen pga priset 120 kr/stift, man får ju original för knappa 50 kr/st :), men i mina M så är det "Racing-stiften" som används. | |
|
Dawwe, tycker nog att dina stift var mycket renare och framförallt inte igenslaggade vid centrumelektroden och mellan sido och centrumelektrod. Jag är övertygad om att pbengtss har problem med att motorn bränner en del olja. Om de dåliga avgasvärdena är ett resultat av förbränning av olja eller om det är ett resultat av dålig förbränning pga. igenslagna stift är väl iofs inte så lätt att veta om man inte gör mätningarna direkt efter byte av stift. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det blir ju mest bara fiskörning med ungarna i baksätet. Det är inte direkt ofta den varvar över 4000... ___ Min bil: Länk |
|
| Får jag dra till med en helvild gissning så skulle det vara att "kolvringarna kärvar en aning", dvs det är en anledning till den högre oljeförbrukningen. Problemet är rätt lätt att åtgärda men tar lång tid, receptet är varva motorn ordentligt "under några månaders körning". Ringarna bör "lossna" o återigen röra sig fritt så de kan täta bättre? Lambdasonden skulle jag byta oavsett i detta fall, den bör ha sett sina bättre dagar. En annan grej att testa kan vara att skifta plats på tändspolarna, spolen närmaste torpeden är ju den som får minst kylning o lever således ett tuffare liv? Om det då visar sig att det sämsta stiftet helt plötsligt sitter framme vid kylaren så har vi en stark kandidat... | |
| PB: Lägg den i manuellt läge o kör "lugnt o fint" på 2-3:an i 90-100 km/h i 3-4mil, eller ännu hellre att du kör lite "ryckigt" dvs saktar ner till 75-80 o matar sedan på ordentligt till 100-110...Ställ sedan bilen o skruva ut det stiftet som sett sämst ut, du borde se en markant skillnad? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.