AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.098

E36 trasig styrväxel?

Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Blir inte riktigt klok på det här. Min 323Ti har fått nya fräscha länkarmar och spindelleder, både inre och yttre styrleder, balanserade däck o fälgar och en korrekt framvagnsinställning.
Ändå drar hon lite lätt till höger och spårar utav bara helvete, och vid 90kmh börjar det vibrera i ratten o.O Kan en trasig styrväxel orsaka de här fenomenen, eller har jag missat något annat?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag utgår från att problemet inte fanns innan allt blev bytt?
Blev bussningarna till länkarmarna också bytta?
Alla skruvförband är montagekontrollerade med avseende på efterdagning?
Olika bredd på hjulen fram/bak och det av misstag monterats fel hjul på fel plats?

// Jonas

Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Jodå, problemet fanns där till en början. Spindellederna var sopslut och fladdrade all over the place. Därav bytet. Jag bytte till helt nya kompletta länkarmar med monterade bussningar och spindelleder. Det avhjälpte en hel del utav problemet, men inte helt.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Aha, ja då förstår jag bytet. Vill inte driva iväg alltför långt i spekulationer innan vi utrett framvagn men bakvagnen har ju också stor inverkan på hur rakt bilen vill rulla. Finns där som på e46 justering för toe/camber?

För att återgå till framvagnen så kan jag inte svara på mer just nu än att jag skulle ha kontrollerat alla skruvförband som fäster framvagn i kaross samt alla förband som du lossat när du bytte delarna.

Däcken, hur gamla är dom? Snedslitna?

// Jonas

Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Jag menade att skriva 4hjulsinställning ovan, inte framvagnsinställning, så det är inga galna toe eller cambervärden någonstans.
nya däck fram och yttern på högerdäcket är lite snedslitet. Misstänker att det är glapp i något i vänster del av framvagnen. Allt sitter dock ordentligt åtdraget och är fräscht (nåja, relativt...) och jag kan inte komma på något annat än styrleden, men vill helst slippa lämna in den för att byta styrleden om det kan vara något annat (ingenstans att skruva).
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Om du lyfter upp bilen fram så båda hjulen hänger i luften och därefter vickar på ett av hjulen som om du skulle styra, glappar det då om du förstår vart jag vill komma? Kan ju vara en indikation på att det är glapp i styrväxeln eller liknande.

// Jonas

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har du fått löst problemet? Om tex en styrled är sopslut och glappar såpass att bilen spårar duktigt så måste ju det gå att höra/känna om du pallar upp bilen fram och ruckar på hjulet i styrledens längsled.

Vad kör du med för kvalitet på däck? Olika däcksbredd fram och bak? Rätt ET på fälgar?

// Jonas

Bu
72
Bunz
323Cpt - 00
Halloj!
Drog på lite småsemester och glömde bort tråden. Jag tror mig lokaliserat bägge felen. Det var ett litet spel i ena hjulet i sidled, så troligen har ena styrleden haft ett väldigt kort liv bara. Och vibrationerna var ett resultat utav att mitt enta Toyo Proxes däck var lite ovalt till formen. Tack för hjälpen!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vibrationer som kommer vid en viss hastighet och försvinner vid en annan kan också bero på dåliga däck. Jag hade det fenomenet på mina gamla RFT-däck på 120:n och då bytte jag till vanliga och voilá - vibrationerna försvann.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag tror inte en glapp styrväxel skapar vibrationer, däremot kan det bli en glapp styrning. Jag köpte en komplett framvagnssats med spindelleder mm till min 323 e36 compact. Visst blev det bättre efter bytet men på dålig väg så skakade ratten väldigt mycket fortfarande. Bilen spårade dock inte speciellt mycket. Visade sig att jag hade glapp i min styrväxel som i bifogad

Visade sig att jag hade ett mindre hål på damasken som är till kuggstången som orsakade smutsinträngning och detta orsakade glapp på bussningen till styrväxeln.

Hittade begagnad styrväxel för 500 kr:) och jag behövde inte göra hjulinställning eftersom jag bara lossade de inre knutarna. Verkar vara bra tolleranser på kuggstången från BMW:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.