|
|
|
|---|---|
cdabox |
kan jag plocka ur 150hk ur en 316i E46 ? Tänker plocka bort katt, byt avgas, chippa och så har jag en CDA box. Vad kan det ge ? Funderar på lustgas, men är rädd för att de skadar mer än det hjälper. Vad finns det mer att göra utan att riva hela motorn ? |
|
Utan att riva motorn finns det nog inte så mycket mer du kan göra, tyvärr. Vill ändå råda dig till att fundera på om det är värt alla pengar du lägger ner för att få en högt trimmad 316, som kan bli svår att sälja, risk för orolig motorgång och definitivt utan garantier, mot att införskaffa en 320 med 150 (eller 170) pållar? Tänk dig för innan du trimmar sönder den stackars bilen... Det är en Bmw du har :) -------------------------------------------- Länk |
|
cdabox |
helt sant, men en chippning och avgas system är väl inte farligt ? Då har jag ju inte rört motorn. |
|
Chippning och avgas är inte så farligt, men det beror till stor del att det inte gör så mycket på effekten så att säga. Ett bättre ljud och max 5% effektökning kanske du kan räkna med. -------------------------------------------- Länk |
|
cdabox |
jo men det är väl det jag planerar att göra, just för att jag inte vill riva i motorn. Men du som har en ny 328, påverkar chippning garantier ? Kan det väl inte göra, det ända man egentligen gör är ju att förändra tändningen. |
|
Rekommenderar absolut inte den trimning du funderar på. För det första så ger den praktiskt taget ingenting, jag tror inte ens att 5 % är en realistisk siffra, för det andra medför det en massa nackdelar enligt tidigare inlägg. Skulle du dessutom nån gång vilja "göra nåt ordentligt" tex bulta på en kompressor så bör du ju mappa om och då har du definitivt kastat pengarna för chippningen i sjön. Gör som jag istället, kör lugnt i förvissningen om att alla Saab- och Volvoägare tror att bilen du kör är ett riktigt spjut. Vem behöver bevisa nåt? Inte jag iallafall, framförallt inte när bensinräkningen kommer. (Kungsbacka-Stenungsund på ett snitt på 0,59...) |
|
cdabox |
enligt qvarnis så ger chippningen ca 10% ökning. Men det som är intressant är om sådan trimmning påverkar garantier, gör den det så ger jag f-n i det =). Annars kör jag på. 1500:- för chippning kan man leva med. |
cdabox |
att röra motorn är för mig helt ointressant, det tänker jag inte göra det vet jag förstör garantier. Men som sagt. Chippning är ju bara en förändring av tändningen i stort sätt, det kan ju inte påverka motorgarantier. |
|
Motorgarantin påverkas utan tvekan, i vilken grad vågar jag inte påstå dock. Att vissa biltillverkare har vägrat garantier på andra delar av bilen pga chippning har ju iof visat sig ohållbart i en rättslig process. Tilläggas skall väl att en chippning sällan ger några "större" biverkningar på motorns hållbarhet (beror ju helt på). Dock skulle jag personligen aldrig göra en sån grej utan att rådfrågra garantifrågan med Bmw först. P.s Har ingen ny 328, det är en -98 med 8500 mil så några "vanliga" garantier är historia för mig..... -------------------------------------------- Länk |
|
|
Chippning går definitivt inte att göra med bibehållen garanti från BMW. Det finns kanske något piggt litet trimföretag som kan ge dig motorgaranti, men det torde vara ett ytterst fåtal. Vi pratar ju nästan ny bil här, så jag fattar inte varför du ska rycka bort katalysator och sånt. Du verkar ha köpt "fel" bil, faktiskt. ____________________________________________ The less you know, the more you believe. Bono |
|
cdabox |
kollade med BMW och om det blir problem som de kan härröra till chippning eller någon form av trimmning så faller alla garantier |
cdabox |
jag kommer nog inte röra sådana saker, det var mest funderingar som jag haft. Och med tanke på att garantierna faller så kommer jag inte chippa heller. Fel bil o fel bil....jag hade direkt inte en guldklimp i bakficken när jag skulle köpa bil. |
| Är nog inte helt enkelt å chippa en sån... Är nog inget vanligt eprom i så nya modeller utan ett "flashminne" som troligtvis programmeras om via bilens diagnotikuttag /OBDuttag. Tror qwarnis/jwr/de flesta har svårt med så nya modeller. | |
|
Inga problem chipa en 316i -01. Men det blir inga jätteeffekter, kanske 7-8hk men det är ju extrapållar det oxå? BMW upptäcker inte att bilen är chipad. MVH/Qvarnis |
|
cdabox |
Hur kommer det sig att BMW inte upptäcker sånt ? Om det är ett t.ex motorhaveri undersöker de inte allt då ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.