AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.649

Missljud i kupén E61 - hjälp - hittelön! :-)

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej! Jag har ett irriterande missljud som hörs inne i kupén på min E61 LCI 2007. Ljudet har funnits sedan jag köpte bilen för 4 år sedan, men det har blivit något mer frekvent förekommande senaste året.

BMW har ägnat 1 timma åt att försöka hitta/åtgärda det - utan att lyckas. Min morbror som jobbat som bilmekaniker i 30 år (förvisso på Volvo) har åkt med och lyssnat men vet ej vad det är.

Ljudet uppstår enbart när jag kör och släpper upp gaspedalen, d.v.s. motorbromsar eller enbart rullar med växel i (har automat). Trycker jag på gasen försvinner ljudet direkt. Det hörs tydligast vid låga farter. Det är ett lågt surrande/vinande/gnisslande ljud som kommer i intervaller (2-3 per sek). Ungefär som att det skulle uppstå när något snurrar, typ en elmotor. Ljudet kan uppstå precis när jag stannat bilen också men bara under ett par sekunder. Detta gör det svårt att lokalisera ljudet eftersom bilen måste köras.

Öppnar jag fönstret så drunknar det i vind- och motorljud.

Börjar bli desperat att åtgärda detta eftersom jag funderar på att sälja bilen. Betalar gladeligen en "hittelön" på 500 kr (via Swish) för tips som innebär att jag eller verkstan kan få bort ljudet.

mvh
Fredrik
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Kollat alla luftbälgarna under huven..så att det inte suger in tjuvluft någonstans? Jag har även haft ett vinande ljud på min förra 523iA Touring -07 LCI som verkade komma från hastighetsmätaren. Hade även ett till ljud som jag letade länge efter innan jag hittade på som verkar vara vanligt på BMW och det var vibrationer i de små knapparna som sitter på blinkerspaken som du kan kolla färddatorn med..men då är det mer plastiga vibrationsljud än det du beskriver!

Kan även passa på att varna för problem med spridare på dessa modeller..min behövde repareras för ca 40000 kr när dessa satte igen..kunde ev undvikas genom att slå i en flaska RED LINE i tanken emellanåt.

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Fr
205
FredrikNacka
Hastighetsmätaren - intressant! Ska försöka lyssna extra noga vid kombiinstrumentet, även om jag tycker det kommer mer från golvet.

Är verkligen lekman. Luftbälgarna, vart sitter dom och vad används dessa till? Svårt att lyssna efter tjuvluft då bilen måste vara i rörelse för att problemet skall höras.

Tack för tipsen!
Fr
205
FredrikNacka
Har hittat ytterligare 2 inlägg som jag tror beskriver samma ljud... tyvärr inget svar på något av dessa och användarna verkar inte aktiva längre.

Länk

Länk
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Fläktmotorn till kupefläkten är en källa till märkliga ljud oxå. Förmodligen inte i detta fallet, men för att utesluta den så slå av den helt o se om ljuden kvarstår.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar sitta en liten fläkt i instrumentpanelen som skall dra in kupéluften till temp.givaren i klimatanläggningen - den kan låta ibland och som många andra elmotorer kan den vara lägeskänslig/belastningskänslig så den enbart låter om bilen inte "accelererar" och "slungar ut" fläktens blad lite från lagringen.

Sitter bakom ett litet "galler" vid klimatanläggningen och de tenderar att beka igen av damm etc. då den suger in en hel del luft över tiden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
205
FredrikNacka
Det finns inget litet galler vid klimatanläggningen, däremot i taket vid kupébelysningen, där finns 2 små galler, kanske används dessa av klimatanläggningen. Men inget ljud därifrån. Inte heller från hastighetsmätaren. Tycker helt klart det låter som det kommer golvet.

Missljud är svåra att beskriva, men det kan även låta litet som ett sörplande.
thekinglives

På denna videon ser du tydligt ventilationsgallret för tempsensorn.

Den i taket är för microfonen till telen.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vilken sida på golvet?
Kan det vara en vakuumslang vid ratt stången.. Hade liknande ljud för många år sen dock en e46..
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är en annan motor i denna tråden, men vill ändå hinta om den, även om det är en högoddsare:
Länk
Fr
205
FredrikNacka
Faktum är att det låter precis som i den Youtube-länk som finns i tråden Wiberg länkar till, det ljud som uppstår när personen gasar och sedan släpper gasen. Det verkar också komma från samma ställe, nere vid golvet under ratten typ.

Citerar ett inlägg i den tråden: "Tydligtvis nån bränsleslang samt klämmor som måste bytas...".

Att det skulle ha någonting med bränsletillförseln att göra känns logiskt, eftersom ljud påverkas av gaspedalen, uppstår som sagt när jag släpper upp denna.

Börjar få upp hoppet för en lösning på detta! :-) Skall prata med BMW verkstan.

Andra tips är fortsatt välkomna! Återkommer med resultat när jag haft bilen inne.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Upprepar mitt svar från annan tråd. Gäller dock 320d, men felet finns säkert för andra motorer. Felet gällde en bränsleslang med tillhörande elektronik koppling samt klämma.
Länk

"Har nått liknade med min bil och fått en diagnos på bränsleslang inkl kontaktkabel eller om du kan ha defekta motorlager?

(Gäller E90 320d och annat produktionsdatum)
Fordon med produktionsdatum 01.03.2010 till 17.01.2011 bullrande, brummande, vibrerande ljud.
Ljudet och vibrationerna förekommer i hela varvtalsområdet
Anmärkningarna gäller särskilt området 1800-2200 rpm
Anmärkningen är ungefär likadan som vid defekta motorlager (gummilager)

Byttes:13 53 8 514 451, 12 51 8 515 529, 61 13 1 367 599"
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
FredrikNacka>> Hade samma ljud på vår 325i som i den tråden och det försvann helt när de bytte delar. Blev inte riktigt klar över vilka delar, men det var BMW Group Göteborg som gjorde jobbet och bilen har regnr HTG533. De borde kunna rota fram exakt vad som gjordes.
Fr
205
FredrikNacka
Tack Wiberg. Har bokat tid på BMW Bilia Group Nacka, tyvärr hade dom inte tid förrän 27/10! :-( Hänvisade till ditt f.d. reg nr, även om hon just då inte kunde plocka upp den bilen på datorn.

Kommer du ihåg ungefär vad det kostade?

Och appropå det där ventilationgallret vid klimatanläggningen - visst fanns det ett sådant - jag måste boka tid hos optikern. :-)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag hade fortfarande garanti på bilen när det åtgärdades så kostnad har jag ingen koll på tyvärr.
Be
9
Bergengren
535dXA Touring -13
118dA -13
Även matningsspänningen påverkar fläktar och deras (o)ljud.
Vissa förbrukare har inte spänningsreglering och påverkas således om t.ex. systemspänningen sjunker något vid tomgång (vanligt att den går ner något vid tomgång, särskilt om dålig regulator på generatorn).

Kanske osannolikt men kan tipsa om två till fläktar med förbehållet att jag inte känner till LCI såvärst bra och att det kanske kan vara utrustningsberoende. En i Idrive (om Navi och CCC), nr 6:
Länk
och en som sitter i ECU-boxen i motorrummet. Denna fläkt kyler databoxarna som annars sitter väldigt inkappslade och isolerade, den ventilerar in mot kupén och jag tycker mig höra den vina från passagerarsidans fotutrymme ibland.
Nr 2:
Länk
Fr
205
FredrikNacka
Har nu haft bilen inne på BMW, de var ganska säkra på att det här missljudet har med bränsletillförseln att göra. Jag fick en utskrift på reparationsanvisningen för "impulsljud från högtryckspumpens mängdreglerventil". För att råda bot på detta måste tilloppsledning, bränsleslang och ett flertal clips bytas. Tyvärr betydligt dyrare än vad jag hade trott, delar 3780 kr + arbete 4080 kr, totalt 7860 kr!! Tveksamt om det är värt de pengarna för att bli av med ett missljud som hörs ibland när man lättar på gasen? Hade ju hoppats det var något som gick att fixa med silvertejp och tuggummi. :-) Kanske om man hade varit riktigt händig hade man kunna göra en eget försök att lokalisera ljudet och se om någon annan enkel åtgärd kunde råda bot på detta men det är inte aktuellt för mig. Hur som helst, orsaken till ljudet är identifierat och hittelönen tillfaller Wiberg som fick mig på rätt spår, du kan powerposta mig!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tråkigt att höra att det är så dyrt! Men det låter precis som felet som jag hade på vår bil, det var just bränsleledningar som byttes ut.

Kul ändå att tipset ledde dig rätt och tack för erbjudandet, men det behövs ingen hittelön. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.