|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Filovirus, Kul att du är här och skriver lite om hur det verkligen ligger till, så man slipper kvalificerade gissningar. Arbetade du som just trafikpolis tidigare eller? |
|
Crusty |
Filovirus: Vet du om det e svårt o bli MC-polis?? Verkar vara ett skitbra yrke! Dom glassar mest omkring på sina hojar o njuter i solen! ;-) |
|
JN och Alexander. Dom hade varit efter mig en mil. Han sa nämligen var jag svängde ut någonstans. Genuin otur. Man ser en polis på dessa vägar max en gång varannan månad. Dom flesta kör för fort där. Men det händer heller inte så mycket olyckor konstigt nog. Om deras predikan stämmde med verkligheten så skulle ju dom flesta krocka varige dag. Har svårt att ta dom på allvar när de överdriver. Dom var två stycken. Kom och attackera mig med sina ficklampor från var sitt håll och lyste runt i bilen. Den ena förklarade med otrevlig ton att han skulle se på körkortet medan den andra körde fram alkomätaren i truten på mig. Kände mig som en knarklangare. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Det är rätt...vi ska ställa oss i leden och lyssna till överheten...det där med att lysa med ficklampor är ganska roligt. Jag tror det är någon form av psykiskt test de kör....är nästan säker på att detta finns med i polisens utbildning....mycket av det de gör är nog baserat på psykologi som skall markera och testa hur vi reagerar. |
|
|
ha en lampa i bilen och lys tillbaka... eller plocka fram solbryllorna..skulle vilja se deras min, hehe |
|
|
Hahahaha exakt ! sen börjar man rabbla på hebreiska eller nåt ;) men det är ju alltid lätt att säga att nästa gång ska jag säga imot och inte skriva under , jag blir alltid skitaskraj för polisen även om jag inte gjort nå fel kan ju iof bero på att jag bara har några månader kvar på prövotiden ____________________________________________ Länk |
|
|
Jag tycker att polisen får oförtjänt mycket kritik. Man ser ibland skribenter som ornekligen gjort sig skyldiga till ganska grova överträdelser och ändå anser sig felaktigt behandlade. För att polisen skall intressera sig för oss krävs ändå att vi gör något fel. Det finns andra myndigheter som mjölkar oss på pengar oavsett vad vi gör. Om jag inte minns fel betalar vi bilister >60 miljarder kronor i skatt (vägtrafikskatt, bensinskatt m.m.). Får vi verkligen valuta för de pengarna? Min poäng är att polisen är inte nödvändigtvis är bilismens fiende nummer ett. Jag håller med om att det känns löjligt om man blir stoppad för fortkörning när man kör 90 på en bra 70-väg. Har man dock varit med om en paniksituation i 90 så börjar man förstå varför hastighetsbegränsningar finns. Förvisso borde man tycka att en körkortsinnehavare borde kunna köra med insidan av huvudet, men bevisligen kan inte alla det. Jag skall villigt erkänna att min högerfot ibland också vilar tungt på gaspedalen, men jag anser inte att polisen som sätter fast mig för fortkörning (under förutsättning att jag är skyldig) gör fel. Avslutar med en liten solskenshistoria om polisen: Förra helgen körde jag genom Småland på kvällen på väg upp till Östergötland. Jag låg i 120 på en 90 väg (var faktiskt inte säker på om det var 90 eller 110). Börjar köra om ett koppel med bilar och, ve och fasa, bilen längst fram är en målad polisbil. Överväger att rätta mig i ledet och lägga mig längst bak, men jag är inte så överdrivet förtjust i ögontjänare själv så jag körde om dem. Sänkte hastigheten till 115 för att vara säker på att inte bli av med kortet i händelse av att det var en 90-väg. Efter ca. 10 minuter stoppar de mig. Jag stannar bilen, stänger tändningen, plockar fram mitt körkort, går ur bilen och möter dem. Jag inleder med att föklara att jag dessvärre verkar ha gjort bort mig, att jag inte var säker på om det var en 90 eller 110 väg och att jag förstår om jag nu får stå mitt kast. Han ber att få se mitt körkort och konstaterar att jag är ägare till bilen. Sedan säger han "Jag har inte för avsikt att sätta dit dig. Du pressar inte andra bilister och gör säkra omkörningar. Om du bara blåser i den här (alkometern) så är jag nöjd!". Jag körde om en målad polisbil i 120 km/h på en 90-väg och dom släpper mig utan åtgärd. (Historien är ngt nerkortad eftersom jag antar att många av Er har bättre saker för Er än att läsa om mina blygsamma äventyr). De fick önskat resultat, resten av färden gick lungt och fint. Visst finns det rötägg inom polisen också (precis som i alla andra yrkeskårer), men att säga att "en typisk Svensk polis" anstränger sig extra mycket för att sätta dit oss vanliga bilister tycker jag är orättvist. Jag har stött på en riktig buffel en gång, för mig är han undantaget som bekräftar regeln. Sorry för det långa inlägget! (men nu när jag skrivit allt det här kan jag ju inte låta bli att skicka det). /Kestrel. |
|
|
Va glada att vi inte har det som i Finland. Jag har blivit av med lappen 2 gånger där. Båda gångerna har dom klockat min hastighet i mötet med polisbilen!!! Tycker inte det är rent spel....haha....Och böterna är inte att leka med eftersom dom baseras på inkomst! |
|
|
Att bli stoppad för att man har gjort en överträdelse är helt OK, det är inte det debatten handlar om. Det det handlar om är att det skall gå rätt till oavsett om man nu har överträtt eller inte. Poliser är som folk i allmänhet, lata. Det får till konsekvens att man ej gör allt "by the book". Det är i och för sig inte hela världen oftast men konsekvenserna kan bli värre när man vill klättra inom kåren. Att vara lite sloppy när det gäller trafikförseelser är en sak men att vara det när det gäller tung kriminalitet är en helt annan och tyvärr så följer "latheten" med om man en gång har börjat. Det andra (följer med det första) är rättssäkerheten. Polisen skall ej agera domare/nämdeman. De är ett verktyg som samhället har för att se till att all kriminell/olovlig verksamhet fångas upp, sedan tar det övriga maskineriet över. För att avlasta (som jag skrev tidigare) maskineriet kan polisen på plats utdömma en påföljd till den aktuella förseelsen men med det följer det att det måste ske på ett korrekt sätt. Annars blir det fel. :) |
|
|
Junior, Inte kan väl finska polisen ta ditt svenska körkort? Har en vän vars Svenska körkort drogs in av Isländsk polis. Han fick det tillbaka med posten med ett brev där dem bad om ursäkt om att dem tog körkortet som dem inte hade rätt till. |
|
|
Jodå, mitt har dom allt tagit! |
|
Heuer |
Kommer ut på motorvägen mot Örebro nyligen (efter Laxå), drar på i 140-145. Efter en mil ser jag i backspegeln en bil som närmar sig. Rutinmässigt saktar jag ner till 115. Den efterföljande bilen kommer ikapp,men den kör inte om. Några kilometer före Örebro saktar jag ner till 95 (90-skylt). Efterföljande bil svänger av vid Örebro. Jag har åkt fast för traffipax en gång, men jag hoppas att det aldrig händer mer. Har en bekant som är polis. Han berättade att traffipax-bilen måste komma nära för att ta mig. Men det är 25 år sedan. Jag vet inte om närkingarna kunde fällt mig, men det gick bra denna gången. |
|
Med laser är det i princip hur långt som helst som gäller, så länge du kan urskilja bilen från omgivning. När det gäller annan utrustning så måste man komma såpass nära så att man kan se regskylten då det finns en teoretisk möjlighet vid frånåkning att den bil du stoppar kan vara en bil av samma märke och modell men fel förare. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.