|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Igår kväll när jag var påväg till jobbet (nattskift) så hände följande. Jag körde lite för fort efter som jag var sen. Ingen ursäkt jag vet, men man är ju inte mer än människa. Efter ett par mil så blinkade det blått i backspegeln. Jag trodde att det var en ambulans som påkalla fri väg. Såg ut så i mörkret genom min immiga bakruta. Detta fick mig att gasa på ännu mer då det inte för "ambulansen" fanns plats att köra om. Vill ju inte hindra den. När det sedan var läge för omkörning så sänkte jag farten och höll till höger. Sen undrade jag vad det var för psykoambulans som inte tog chansen och drog om. Grunnade på detta några hundra meter till innan korkade jag insåg att det inte var någon ambulans utan en polisbil som ville ha stopp på mig. Det blev jobbigt att förklara för den arga konstapeln varför jag inte stannade när han blinkade. Sedan berättade han att han legat bakom mig och kollat hastigheten i en mil ungefär och att det vid ett tillfälle gått i hela 140 km/h. Kan nog stämma då det är lätt att bli fartblind i bumsen. Speciellt på en väg man kör varige dag. Men jag stod på mig och sa att det minsann inte gått fortare än 110 km/h. Då var han snäll och gick med på det och gav mig en ordningsbot på 1200 kr, pluss att jag fick höra på en lång moralpredikan om hur livsfarligt det var att köra för fort ( undrar just hur han vågade följa efter när det var så farligt?). Kom billigt undan då han först pratade om att dra kortet på plats. Men detta väckte en nyfiken fråga hos mig. Får polisen köra för fort med blåljusen avslagna? Han hade ju följt efter mig i en mil och kört i 140 km/h utan blåljus. Måste vara lika farligt eller? Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
|
Nix, utan ljud eller ljus signal måste farbror polisen oxå följa trafikreglerna. Vilket de nästan aldrig gör... Värsta grejen jag sett var en polisbil som inte orkade vänta på rött ljus som alla andra. 15 meter innan trafikluset slog han på sirener och blåljus, brände rakt över korsningen, och slog av alltihopa igen. Några meter senare svängde han in mot polisstationen. Hade väl brått till fikat, klockan var halv tre. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
Crusty |
Fredrik M: En typisk svensk polis då med andra ord! ;-) |
|
Tjena. Du skulle ha nekat totalt, om han var ensam i bilen och inte hade mätt upp din fart annat än med sin egen hastighetsmätare så hade du klarat dig undan böter. Jag brukar alltid neka vid sådana tillfällen även om det ofta leder till att polisen blir väldigt irriterad. Tänkte berätta om en grej som hände mig för ett par månader sedan. En mc polis råkade se mig accelera kraftigt upp till ca 100 km/h inne i stan, han stoppade mig och gav mig en moralpredikan samt klargjorde för mig att han minsann skulle hitta ngt att sätta dit mig för. Efter en stunds letande i en pärm kom han fram till att jag skulle få 600 kr i böter för "onödigt framkallande av buller med motordrivet fordon", då jag inte ville gå med på detta började han att undersöka min bil och upptäckte då att mina bakdäck var slitna vilket ledde till att han mer el. mindre utpressade mig att skriva under boten. Om jag inte hade skrivit under skulle det bli besiktning av bilen vilket skulle leda till att jag blev tvungen att köpa nya däck, ngt jag inte ansåg mig ha råd med just då. Så det vart till och skriva under och betala 600:- för en helt sjuk grej. Man undrar ju hur en del poliser är funtade, verkade som att han njöt av att sätta dit mig. Mvh Jens |
|
|
Polisen behöver inte alls slå på blåljusen om de skall "bryta" mot trafikreglerna. Blåljusen och sirenerna är bara till för att påkalla uppmärksamhet för att undvika olyckor och att folk skall lämna plats samt även för att användas om man vill få stopp på folk. Glöm aldrig att titta i backspegeln för guds skull. Det är inte alls säkert att han hade följt efter dig en mil utan han sa nog bara så. Dessutom låter det som om han var ensam i bilen vilket alltid är en nackdel särskilt nät det gäller att kunna bevisa vilken hastighet du höll som högst. Har råkat ut för det där flera gånger och då har jag alltid sett dom tidigt i backspegeln och bromsat in. De har då försökt att lura mig genom att säga att de följt efter länge men när jag nobbat snällt och påtalat att det inte var så och att jag inte kört för snabbt har dom efter lite predikan åkt iväg utan åtgärd. |
|
rsarits |
Polisen har att följa alla gällande trafikregler som andra bilister, med undantaget vid trängande behov, dvs utryckning. Nu är det ju så att trafikpolisen, särskillt de civila, nästan alltid kör lika fort som den de skall "sätta dit". Vad gäller böter är det bara att blåneka, då måste det dras till tingsrätten, det kommer bara att hända om du kört mycket, mycket fort. Skulle du hamna i tingsrätten och åka dit, så får du ingen hårdare påföljd. Micke |
|
"En mc polis råkade se mig accelera kraftigt upp till ca 100 km/h inne i stan" Vad gnäller du för? Kör minst 50 km/h för fort inne i stan, dessutom med olagliga däck. Tycker du skall vara glad över att du klarade dig så bra som du gjorde. |
|
|
JN - varför körde du 100 km/h inne i stan? Tycker nästan det är synd att dom inte mätte... ____________________________________________ The less you know, the more you believe. Bono |
|
|
Grabbar (och tjejjer). Om man blir stoppad av en polis så är det ALLTID han/hon/dem som har bevisbördan. En ensam polis utan pilot/laser är chanslös. Neka alltid i sådana situationer, men man kan ju undra vad det är för polis som ligger efter så länge utan att gå in tidigare och avbryta "vansinnet". När det gäller det andra dvs om polisen ej kan styrka sina påståenden och börjar leta efter andra fel än det man först blev stoppad för så är det bara att be den personen att tillkalla en kollega för att verifiera att det första gäller (vilket ät omöjligt då kollegan ej var närvarande). De har inte rätt att "trakassera" genom att försöka leta andra fel. Skulle de ej ge sig kräv att få åka till närmaste bilbesiktning då de är opartiska (din rättighet). Hur som helst ge inte upp vid tveksamheter då Ni oftast har rätt och skulle det gå så långt som till åklagare blir böterna desamma som du skulle ha fått från början. Men det bästa trots allt är att hålla sig inom lagen. :) |
|
|
Blanda in åklagare, advokater och domstolar kostar INTE lika lite som att betala böterna. Hålla sig inom lagen är dock ett mycket bra tips! :) ____________________________________________ The less you know, the more you believe. Bono |
|
|
liste. Om du nekar så avgör en åklagare om bevisen räcker till. Gör de det så gäller i SE sk obligatorisk åtalsplikt. Åklagaren måste då "åtala" dig men då "brott" av den här arten är av ringa betydelse så undantas den från gängse praxis och åklagaren kan agera åklagare/domare och utdela den påföljd som följer förseelsens art. Det innebär att finns det ett fastställt bötesbelopp för en förseelse så gäller det beloppet. Skulle det däremot finnas t. ex att åklagaren avgör storleken då hamnar man i ett annat läge. Då gäller det dagsböter, men de kan en polisman ej utömma på plats. Kontentan blir då följande: Finns det ett fastställt bötesbelopp vid rapportering så är det det beloppet du blir skyldig att betala om (om du "fälls") Det här förfarandet skiljer sig mot gängse praxis men för att spara tid, pengar och resurser så finns det här undantaget. :) |
|
|
Var ute för ungefär samma grej. Polisbil dyker upp med blåljus bakom mig och kan inte köra om pga vägavspärrning. Jag ger järnet förbi avspärrningen och saktar sedan in och håller till höger . Polisen kör om och tackar med en hällsning och försviner bort. Det är alltid svårt att avgöra om man skall hjälpa dom eller hålla laglig fart, man vet aldrig vilket syfte polisen har. Vad säger lagen ex om man står vid rött ljus och har ett utryknings fordon bokom sig, får man då köra mot rött för att hjälpa dom fram ?. |
|
|
Ja! Det får du men skulle det generera en olycka så kan du bli skyldig. Nu händer det i och för sig inte i verkligheten, men i teorin finns det en möjlighet. Däremot är du ej skyldig att "stiga" åt sidan om det skulle finnas risk för att det framkallas fara för dig eller andra. :) |
|
| Tänkte på bevisbördan. Om det var en trafikpolis har dom inte alltid kameran igång och spelar in? Är han själv men spelade in hela "jakten" så har man nog inte mycket att komma med. Men om så inte var fallet så skulle du inte accepterat boten. | |
|
Det behöver inte ha varit en trafikpolis som stoppade honom. Polis som polis, eller?? /Kristian ------------------------------ Länk |
|
|
Be alltid att få titta på filmen och be dem förklara vad det är du ser. Not: En trafipax får ej köra bakom i längre än 550 m (innan insatts) om du kör för fort under de 400 m som de mäter. Hur länge de har kört efter överträdelsen har skett kan du se på filmen, men ibland har de en tendens att glömma bort att förklara det. De får ej heller mäta flera gånger under samma "tur" dvs om du blir klockad för 125 km/h och strax efter ökar farten till 130 km/h så kan de ej ta dig för det, vilket de oftast gör. Syns också på filmen vilken mätning i ordningen det gäller för ett visst regnr. :) |
|
|
Kristian Larsson: Nej du har helt rätt men en vanlig polis så slipper du oftast undan helt eftersom han inte har en kamera i bilen. Vi blev stoppade av rikskrim en gång för fortkörning (ganska grov dock körde inte jag) han sa något i stil med att "jag egentligen borde jag rycka kortet för dig nu men det får gå för den här gången". Är det en trafikpolis så har dom alla bevis och då åker du dit HÅRT. Så polis som polis stämmer inte riktigt. Du ligger värre till om det är en TP :) |
|
|
Att neka är alltid rätt. Jag har blivit påverkad att erkänna vårdslöshet en gång och skrev på. Det var ju en olycka men eftersom de påstod att om jag inte hade varit vårdslös så hade det itne hänt.. hur argumenterar man mot det när man är lätt chockerad? Skriv ALDRIG på.. och det blir som de andra säger.. Boten blir inte större.. bara om det är Grov brott.. men det brukar inte heller spela så stor roll. |
|
|
Om de har bevis så brukar de inte hålla på att dalta med att man ska skriva på något, men du kan ändå neka.. Varför göra livet lätt för dem när de inte har tid att hjälpa till vid vandalism och inbrott i ens bil. |
|
|
Filovirus: det du säger få mig att spekulera om du har proffsexpertis? Nu låter det väldigt underbyggt det du säger och många som läser detta kommer säkert ( mig inclusive) göra som du säger.Men min fråga är då: vad bygger dina uppgifter på: är du advokat, polis eller jurist eller bara besservisser? I första fallet tycker jag att dina inlägg kommer att hjälpa många trängda BMW förare (det är ju inte så svårt att fortköra för oss som det kanske är för Toyota ägare, hehe). Men i andra fallet så vore det nog bra att du redovisade dina källor. |
|
|
Z3c 4 ever! Helt rättvis fråga. Jag har varit, hör och häpna, polis. Nu för tiden är jag en föredetting med en helt annan karriär, men har dock kvar väldigt många personer i min omgivning som sysslar med sådant här. Dessutom är jag en föredetta (igen) hojåkare så jag har en del praktisk erfarenhet från andra sidan också, (tror inte att mitt BMWägande kommer att utöka erfarenheten) :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.