|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har lite krångel med min BMW 120i -05 E87. Påväg hem från jobbet så började bilen kännas slö och lät konstigt (som den inte gick på alla cylindrar) Men ingen motorlampa var tänd. Dagen efter så starta jag bilen och då hade motorlampan tänds och bilen gick dåligt på tomgång så jag åkte direkt till närmaste verkstad som blev mekonomen. De fick fram en felkod Exhaust chamshaft sensor som de översatt till Kamaxelgivaren avgassidan. Jag beställde en sån av BMW och har nu bytt den men bilen vägrar starta. Kompen är kollad och ser bra ut har även bytt tändstift. Bilen vill starta med tänder inte. Vad kan felet vara? Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få Mvh Alex | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Finns det någon ny felkod lagrad? Du har kollat komp, men har du verifierat att den försöker ge bränsle (tex med noid light) och att den ger gnista (tex tändstift mot jord)? |
|
Jag ska kolla det ikväll och hör av mig om resultatet. Tack för tipset Bmw-slangen |
|
|
Låter som det kan vara startspärren som slagit till. Kan ske lite oförklarligt verkar det som. Dåligt batteri oftast boven men jag har hört om en del som även fått det när de arbetat med bilen. Då går startmotorn runt men bilen startar inte. Om jag har förstått det hela rätt så öppnar aldrig spridarna. Ta ut felkoder innan du river ner för mycket är mitt tips. Felkoden du får om startspärren slagit till är "4A63 EWS Manipulation" eller nåt liknande. Då måste DEM och EWS syncas igen men det görs på en minut med rätt diagnosverktyg exempelvis Inpa. Oklart om mekonomen har grejer som klarar detta. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Vi hittar ingen ny felkod och bilen gnista fint. Han hade provat med startgas istället för noid light men bilen starta inte ändå. Vad kan felet vara? Jag nog får krypa till korset och lämna in den på bmw. |
|
Nästa steg är fortfarande att verifiera om motorstyrsystemet försöker öppna spridarna. Om den inte gör det, så lutar det starkt startspärr. Men då borde du fått en felkod som olaO säger. Vilket program/hårdvara används för att läsa ut felkoder? Inte säkert att tex ett budget-OBD II felkodsläsare läser av interna BMW felkoder (EWS är BMW's egna beteckning på startspärr). Om spridarna inte öppnas, så kan det finnas en annan orsak som gör att motorstyrsystemet bestämt sig för att inte öppna dem. Tex att en kritisk signal saknas. Brukar dock sätta en felkod. Om man däremot har bekräftat att motorstyrsystemet försöker öppna spridarna så kommer ju felsökningsproceduren ändras radikalt. Behöver inte nödvändigtvis noid-light, när jag felsökta crank no start på min E30 323i så hade jag noid-light men körde med en vanlig 12V testlampa och fungerade lika bra. Går även att sätta stetoskop eller skruvmejsel och höra om spridarna klickar eller inte (dock lite svårare att höra vid crank än vid tex tomgång då varvtalet är lite lägre). |
|
Det luktar inget alls när jag försöker starta bilen och programmet vi använder är autocom. Vi får inte fram några nya felkoder utom kortslutning i vattenpump. Första koden vi fick fram var 2B63 - Exhaust chamshaft sensor. När vi bytte den så nolla vi felkoden och nu startar inte bilen alls. Lämnar nog in bilen på felsökning hos BMW så får jag se vad dom säger. |
|
|
Hej igen, Nu har bilen varit inne på felsökning hos BMW. De trodde att kamkedjan hade hoppat men lät väldigt osäkra. Skulle bilen fortfarande ha komp om kamkedjan hade hoppat och förstör inte kamkedjan hela motorn om den hoppar? Enligt BMW så går inte motorn sönder på den här modelen om den hoppar. De hade inte kollat om den har hoppat det är bara en slutsats de har. Offerten för kalaset var 15-18.000kr + felsökning och då har de inte räknat med kedjedpännaren som jag trodde man alltid byte i sånna här sammanhang. Jag hoppas fortfarande på att det är något annat, vad tror ni?? |
|
Jag hade också kamkedjeproblem (eller vevaxel-kamaxel helt ur synk) i tankarna, men eftersom du fick bra kompressionstrycksvärden så uteslöt jag det. Nä,om kedjan hoppat så borde du få dåliga kompvärden (jag är lite osäker men jag gissar på att ventilerna är stängda per default och snurrar inte kamaxeln så sugs inte någon ny luft in som kan komprimeras). Men du får eventuellt ett visst kompressionstryck på iallafall första/andra kompressionen (men sen borde det avta då det inte kommer in ny luft snabbt nog). De kan ha rätt att det är en icke-interference motor, är osäker. Ventillyften styrs ju av Valvetronic (som ersätter helt gasspjället). Men om Valvetronic fortsätter att lyfta maximalt och kolvarna åker upp/ner och sen går kedjan och Valvetronic fortsätter att hålla vissa ventiler med maximalt lyft när kamaxlarna slutar snurra så borde det ju bli kollisioner mot kolvarna. Eller så är det faktiskt så att det är en sann icke-interference motor dvs att även vid maximalt ventillyft och kolven i TDC så rör de aldrig varandra. Om det är något fjant med Valvetronic så kan det såklart ge problem. Men varför det skulle uppstå plötsligt är lite långsökt. Däremot kanske motorstyrsystemet saknar någon signal som behövs för att styra Valvetronic, men det borde dykt upp som felkod. Som sagt, nästa steg är fortfarande att ***verifiera*** om motorstyrsystemet försöker öppna spridarna. Eller lämna in den för felsökning på en verkstad som felsöker, inte bara ger ut godtyckliga offerter till höger och vänster. @Troctex: Vad fick du för kompvärden på de fyra cylindrarna? Vad är syftet att ge en offert innan man ens felsökt? Visst, som kul kuriosa kan det vara kul att veta vad en sådan reparation kostar. Men då kan man lika gärna fråga vad det kostar att byta framrutan, är ju lika relevant. En sådan offert är ju FULLSTÄNDIGT ointressant i nuläget. |
|
Jag ska påpeka om de kollat om motorsystemet öppnar spridarna. Och att jag vill veta vad felet är och inte vad dom "tror det är" Kompvärdet vi fick va 12,12,12,11. Japp jag tycker att personen jag pratat med inte har varit den mest hjälpsamma. första gången jag ringde och rådfråga å han sa att han inte lagar bilar över telefon och bad mig åka till ett bättre verkstad (deras) så tappa jag förtroendet direkt. Är riktigt dålig på bilar så kan inte argumentera för mig själv heller |
|
Ja, värdena såg jämna och bra ut. Jag är högst tveksam till om du fått så höga och jämna värden om kamkedjan hade hoppat (nu har jag ingen mekerfarenhet av dessa Valvetronic-motorer så det är en viss osäkerhet ändåså från min sida - en duktig BMW-mekaniker vet dock detta med säkerhet). Nu är troligtvis firman mycket kompoentent och duktig, säger ingenting om det. Däremot är jag extremt allergisk mot att man rapar upp dyra offerter baserat på i princip noll beslutsunderlag. Tyvärr verkar detta beteende bli vanligare och vanligare. Vänta nu, har du redan haft den inne på felsökning? Eller menar du "felsökning" dvs där de bara går in och läser av felkoder? Eller har de verkligen felsökt den, mätt kompvärden med mera? Och de är osäkra på om kedjan gått av eller inte? Snurrar inte kamaxlarna så har kedjan gått av - bingo. Koppla in diagnosverktyget, kolla om kamaxelgivarna ger signal vid crank. Om de gör det - bingo då sitter kamkedjan iallafall ihop. Om inte så kan det vara antingen fel på båda sensorer/kablage eller så är kedjan helt av. Hur svårt ska det vara? @Troctex: Hur mycket betalade du för felsökningen? |
|
Jag lämnade in bilen till mekonomen som läste av med en dator och de skickade mig vidare till BMW för de kunde inte fixa felet. Bilen står nu hos BMW där jag hade en tid 30 september kl 15.00 för felsökning. Idag ringer de och säger att de tror att kamkedjan har hoppat. Men han sa inget om att de har mät och kommit framtill det. Så jag tycker de ska ha felsökt ordentligt och inte bara dator. Men de hade iallafall inte skruvat av så de ser att den verkligen har hoppat. En felsökning kostar 1300kr. Han sa att kedjadpänaren troligtvis inte behöver bytas och då skulle de kosta från 15.000-18.000 + felsökning. Kompen har jag och en annan mekaniker kollat innan jag lämna in bilen till BMW Är lite svårt att flytta runt bilen till olika verkstäder också då den inte startar. Ringer dom imorgon igen. Det skulle ta upp till 2veckor att få tid och få kedjanbytt. Ska jag prata med andra verkstäder och kolla jämnföra priser eller vad ska jag göra? Känner mig ganska maktlös och behöver bilen så fort som möjligt helst idag men vill ändå komma hyffsad billigt undan. Bilen har gått ca 13900mil |
|
Ok, då hänger jag med bättre hur historien har gått. Det var lite fragmentariskt tidigare och svårt att förstå händelseförloppet. Just att den gick dåligt innan är ju lite oroväckande tecken, ibland brukar en kamkedja som är på väg att gå föregås av motorlampa och riktigt dålig motorgång (och ibland en del rassel och ljud). Men det kan ju faktiskt mycket väl vara som så att de mätt upp (i stil med vad jag skrev) eller observerat att kamaxlarna inte rör sig eller givarna inte visar någon rörelse på kamaxlarna - då kan jag också hålla med om att det lutar åt att kamkedjan kan ha gått av eller hoppat av. En visuell inspektion är såklart det bästa, de behöver ju bara lyfta på ventilkåpan för att få full insyn i hur skicket verkligen är på kamkedjan. Jag hade föredragit att Kedjespännaren skulle jag definitivt bytt till den nya designen med lite längre slag/räckvidd - det var det första jag gjorde när jag köpte min E87 120i. Och har kedjan rasat så hade jag definitivt velat byta styrskenorna (dels släpskenan och även spännskenan) för det finns fall där dessa gått sönder. Jag menar, om nu kedjan gått av, hur mycket har den slagit sönder av allla styrskenor i plast? Eller om nu kedjan blivit längre och längre och till slut gått av, hur mycket stryk har styrskenorna tagit av den slående kedjan? Känns som en riktigt gambling att inte byta dessa styrskenor, OM nu det visar sig att kedjan havererat. Problemet är ju att om man inte har insatt i hur motorer och alla interna prylar fungerar så är det svårt att ha en djupare dialog med en verkstad, och verkstaden vet även om detta (de brottas ju med uppgiften att försöka förklara tekniska problem till vilt skilda personligheter, vissa vill veta alla detaljer och har själv djup kunskap medans andra bara vill ha bilen fixad omedelbart). Och man ska inte behöva kunna speciellt mycket om en bil för att man tryggt ska kunna lämna in den på en verkstad. De kan ju mycket väl ha gjort en djupare teknisk felsökning och använt diagnosinstrumenten till fullo för att hålla nere den initial felsökningskostnaden. Men om vi säger såhär, en felkodsläsning kostar mellan 800-1000 SEK bara för att läsa ut felkoder. Då kan man ju räkna ut hur mycket mer felsökning man hunnit med för 1300 SEK. Om de känner sig säkra på (du kan ju fråga hur de kommit fram till detta och om verkligen kompmätningarna skulle ge så bra resultat om kamkedjan gått av) så borde ju nästa steg vara en visuell bekräftelse - dvs att lyfta på ventilkåpan. Att lyfta på ventilkåpan är inget jättejobb. BMW tog 1400 SEK för att byta ventilkåpspackning, och den BMW-verkstad jag använder mig av tog 1200 SEK förra året. Är det kedjan, så måste ändåså ventilkåpan av. Eller om de har något billigare sätt att visuellt inspektera kedjan. De lär ju ha en del tips på lager, lär ju inte vara första kedjan de vill inspektera... Men jag menar, är de 100% säkra det är kedjan? Jag menar, de kan väl inte börja riva loss kåpor och motor om de bara *tror* att det är kedjan? Tänk om det var något annat? Nästa logiska steg borde ju vara att fortsätta felsöka och få en visuell bekräftelse av vad man kommit fram hitintills. Ta sedan några foton på den eventuella missade kedjan och maila iväg till dig. Sen kan det vara att kedjan hoppat och kamaxlarna är helt ur synk. Men det borde satt felkoder och de bör även kunna se på sin diagnosutrustning hur timingen ser ut och om det är något fel med denna. |
|
Om jag fattat saken rätt så gick bilen dåligt och du kör den tills du byter kamaxelgivaren. Sen byter du och den startar inte. Kedjan kan ju inte gärna hoppa av när du står still? Kan du inte bara ha fått en defekt givare? Har du provat att sätta tillbaks den gamla. Borde ju återskapa ursprungsfelet. Eller är jag helt ute och cyklar? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Uppskattar verkligen hjälpen Bmw slangen Sorry om det har blivit rörigt men hoppas ni har förstått någorlunda iallafall. Kommer ringa BMW imorgon och tjata lite och säga att jag vill ha en bild eller en visuell bekräftelse, att de är säkra På att det är kamkedjan som är trasig. Ola sorry om jag har förklarat väldigt dåligt men har missat lite.. Jag fick en felkod på kamaxelgivaren. Vi bytte plats på avgassidans givare och insugssidans givare för att se om felet följde med. På så sätt få veta om det var givaren som var trasig. Efter det starta inte bilen så vi bytte plats på dom igen till så dom satt från början. Bilen starta inte då heller. Efter det beställde jag en ny från BMW som vi testa med och det funka inte det heller. Men kamaxelgivaren har kanske inget att göra med att den inte startar, men det var iallafall den enda felkod vi fick när bilen gick dåligt. |
|
Det varierar mellan motorstyrsystem huruvida den behöver vevaxelsensorn, en kamaxelsensor, två kamaxelsensorer eller en kombination av dessa för att anse sig kunna starta och styra motorn. Vissa klarar sig med vevaxelsensorn. Vissa kräver vevaxelsensorn och båda kamaxelsensorer, vissa klarar sig med en vevaxelsensor och en kamaxelsensor osv osv osv. Det beror dels på motorkonstruktion men även motorstyrsystem. Eller så kan det vara ett mellanting. Ta exempelvis Bosch Motronic 4.4 till B5254S-motorn. Den har en vevaxelgivare men bara en kamaxelsensor (mäter på avgaskamaxeln). För att starta så måste den ha signal från BÅDA sensorer. Men om kamaxelsensorn slutar fungera UNDER TIDEN motorn är igång så fortsätter motorn att gå. Stänger du av och försöker starta den igen så vägrar den däremot att starta - kamaxelsensorn anses således endast kritisk vid start av motorn. Exakt hur N46-motorn och dess motorstyrsystem fungerar är jag osäker på. Men detta ska en duktig BMW-tekniker veta, om inte så har han kapacitet att få tag på den informationen. Men olaO har en poäng, kedjor brukar inte hoppa av när de sitter stilla. Det är en sak som talar emot att det skulle vara kedjan. Om man inte råkar ha oturen att kedjan brister precis när man bytt sensor och drar igång motorn och kedjan brister efter bara några cranks. Men detta är bara gissningar, spekulationer och ideér. Vi kan hålla på såhär en hel vecka och bolla ideér, tankar och räkna ut sannolikheter för olika scenarios - men det är bara fullständigt slöseri med tid om det inte kombineras med hederlig felsökning. Let me put it real simple: - om man verifierar att motorn har gnista+bränsle => det är mekaniskt fel - om gnista eller bränsle saknas => det är ett elektriskt fel Beroende på vägval så går man vidare med felsökningen på helt olika sätt. Med BMW's diagnosutrustning tar det max 30 sekunder att plugga in det i OBD-uttaget och slänga upp och kolla om motorstyrsystemet får någon signal från ingen, en eller båda kamaxelsensorerna (och vevaxelsensorn) vid crank. Eller det är lika lätt att kolla om motorstyrsystemet överhuvudtaget försöker öppna spridarna. Se videoklipp nedan, injection time är 0.00 ms och sedan hoppar den till när personen startar motorn. Det är bara ett par exempel på vilka möjligheter som finns. Det finns "hundratals" olika sätt att gå tillväga. Men skulle någon signal fattas så brukar det alltid bli en felkod. Visst, det där kan ju gå fel det också - men det där brukar oftast fungera. Så att det inte finns någon felkod är ju en hint om att det kan röra sig om ett mekaniskt fel. Men verkstaden borde lätt kunna göra tex ett liknande statement: "Yes, vi har felsökt och den får alla signaler den behöver och vi har verifierat att den får både gnista+bränsle. Vi misstänker att det är något mekaniskt som gör att motorn inte startar. Vi behöver felsöka mer för att veta med säkerhet. Worst-case scenario är att kamkedjan hoppat flera kuggar eller gått av. Men låt oss göra en timing-analys och eventuell visuell inspektion så vet vi med säkerhet". Så hade jag försökt bemöta en kund iallafall. Men... Vi måste tänka på att det är en jäkla skillnad med att hobbymeka med hur mycket tid som helst och arbeta som flatrate-tekniker/reparatör. Det gör att man ibland använder lite andra diagnosmetoder och procedurer, samt troligtvis använder mer den påsamlade informationen om vad som är vanliga fel och antar i första hand att det är ett av dessa fel. Det är fullt möjligt att verkstaden redan gjort och diagnostiserat ungefär som jag berättat om innan - de kanske redan vet att motorstyrsystemet får alla signaler den behöver och att de redan verifierat med 100% säkerhet att det kommer både gnista+bränsle. Och det kanske är därför att de starkt misstänker kamkedjan (för de kanske har haft ett par av liknande fall innnan med precis samma symptom). Fast då tycker jag de gärna får berätta det för kunden, i de fall kunden är intresserad av att höra det. Jag tycker iallafall att verkstaden har en viss skyldighet att åtminstonde kunna avvara ett par minuter åt en kund och förklara hur de kom fram till varför man ska harpla upp 20 papp. |
|
Nu har jag fått ett säkert beslut av BMW. De har lyft på ventilkåpan och bekräftat att glidskenorna är trasiga och kedjan har kuggat över en kugg. Jag bad dem att byta allt som har med kamkedjan att göra dvs Kedja,spännare,glidskenor,packningar, olja m.m. Och att jag ville ha ett fastpris. Allt slutade på 13600kr + felsökning 1300kr så 14900kr totalt. Tack för all hjälp! |
|
Usch, det var i princip worst-case (är väl lite värre om kedjan går av helt). Mycket tråkigt att höra. Tror det är det andra bekräftade fallet här på forumet med kamkedja som går av / kuggar över på en N46-motorn. Stor tummen upp dock för att ge feedback tillbaka in i tråden om vad problemet faktiskt var! Dock något oroväckande att höra. Jag monterade ju den nya varianten av kedjespännare, mig veterligen enda förbättringen man själv kan göra. Men det känns ändå bara som tillfällig hjälp, då den bara har längre räckvidd och kan spänna även en riktigt utsträckt kedja. Men till slut så sträcks väl kedjan till den går av eller så mycket att inte ens den nya designen kan spänna den korrekt. Nåja, man får vara lite extra uppmärksam på detta helt enkelt. Lite intressant att motorn verkar vägra starta om kedjan hoppat en kugg (men om den bara hoppat en kugg så är det ju rimligt att man kan få vettiga kompvärden). Är timingen så pass helt fel och motorstyrsystemet detekterat det och vägrar starta pga detta? Borde inte felkoder ha lagrats då? Vill minnas (men är inte 100% säker) att andra fall jag läst om överkuggade kedjor så gick bilen dåligt och den klagade över problem att ställa in kamaxlarna etc etc etc. |
|
Hej igen, Kamkedjan är bytt och bilen går tyst och fint! När jag fick bilen tyckte jag den rök lite för mycket men trodde det var kondens och så börjar det bli kallt ute så tänkte inte mer på det. Nu har jag kört ca 35-40mil efter jag hämtat bilen på Bmw och bilen ryker fortfarande lika mycket. Det är vitrök och jag tycker röken kommer då och då. Har också märkt att bilen dragit väldigt mycket olja, ungefär 0,8L efter jag hämtat bilen på Bmw. Jag ska ringa Bmw imorgon och kolla vad dom säger men jag har ingen lust att lämna in bilen i 3 veckor till så därför kollar jag med er först. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.