|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har under en tid fått ställa in klockan och datum. Det senaste är att comfort access är inaktiverat när jag kommer till bilen, när bilen stått ett par dagar. Idag undersökte jag saken lite närmare. När bilen är avstängd anger voltmätaren 12.2v. När jag slår på tändningen 11.8v. När jag startar bilen går den ner till 8.5v. Inget att diskutera, nytt batteri. Eller? Ser på batteriet att det är bytt, men hittar ingen info om att det är bytt eller för den delen inkodat. Det är ett tudor 95ah så inget Biltema. Bilen är en 535d -07. Mvh Brännwik | |
|
Jag bytte direkt vid köp ( bilen då 3,5 år) till ett gelbatteri. Ofta när det blir konstiga fel som inte hör ihop på teknikstinna bilar är det dags för nytt batteri. Förr kunde det hålla lätt 7-8 år. Dagens bilar med finelektronik tål inte spänningsdippar på samma sätt. Bara att hälla i ett nytt så slipper du problem i vinter. Mvh Jonas B |
|
|
Jag fick samma problem I vintras att klockan och datum nollställde sig när bilen stått över natten (plus att bensinvärmaren inte ville köra). Köpte ett sånt här: Länk Köpte också en INPA-sladd av OlaO här på forumet. Ut med gamla batteriet, in med det nya, och registrera batteribytet i INPA. Funkar klockrent nu. Satt ett OEM-batteri i bilen och inget batteribyte var reggat som syntes i INPA så jag utgår från att batteriet var det som sattes i ursprungligen på min 08a. |
|
|
Om du ska mäta SoC (State-of Charge) måste batteriet vara obelastat och fått vila ett dygn. En variant är: 1. Ladda upp batteriet 2. Låt batteriet vara obelastat och vänta helst 24h (minst låta det vila under natten) 3. Mät SoC. Bör vara ca 12,8V (gäller AGM batteri) men beror även på vilket batteri, temperatur etc (om det fortfarande har perfekt kapacitet.) Du lär väl få värden närmare 12,6V om det har tappat lite kapacitet/åldrats. Under 12,6V skulle jag byta utan att göra fler tester. Om du mäter 12,2 V (SoC) är ju inte batteriet uppladdat . Ganska irrelevant att testa ett oladdat batteri tycker jag. Gissar att ditt batteri klarar att starta bilen kring 12V SoC, tack vara stor kapacitet och bra prestanda på batteriet, såvida det inte börjat tappa kapacitet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.