|
|
|
|---|---|
|
Jag kan ha hamnat på fel diskussion då ursäktar jag. Det är om det är värt att reparera 328i ( för mig som inte kan ett smack jämfört er är det ett av de svåraste dilemmorna jag haft ) Egentligen är det två saker som behöver besvaras 1. vad är felet exakt ? ( vill verkligen inte sälja den, har fastnat på Bmw sedan min första e36a. Skulle de komma till att jag måste sälja den då följer självklart inte m3 fälgarna med som har nya däck ) 2. Om jag inte kan reparera bilen så hade jag behövt en uppskattad försäljnings summa, mellan tummen och pekfingret. Har aktivt följt autopower under 4 år dock aldrig gjort ett inlägg. Ska fatta historien så kort jag kan ,så ni förstår så bra som möjligt. jag är glad av att få ta del av er erfarenhet/ råd/tips all hjälp uppskattas !!! har ingen annanstans som ja vet skulle vara bättre att fråga på än här . Jag är student och jag är relativt beroende av min bil. Denna bil har blivit min förbannelse av de 4st ja haft . Detta handlar då om en 328i e36 ,sedan, ca28000 mil , 15 ägare, ej svensksåld , fick varken med reservnyckel eller någon seriös dokumentation. Bara en hel del besiktningspapper . besiktad slutet av juni -15 blanka papper , Finns även en utrustningslista då min morbror nyligen slutade jobba på bmw så fick jag den. finns en hel del på den listan och ett och annat som jag hittat med tiden som inte funnits med. ( verkar var ngn lite ¨lyxigare¨ variant med träpanel och färd dator mm är det någon som har tid/lust att titta djupare skickar jag gärna listan. Jag är inte så sakkunnig som sagt men den innehar ett komplett m-chassipaket från fabrik. och jag antog att varken bromsar eller avgassystem ingår i chassit. Tyckte bara det var konstigt för utrustningslistan kommer från fabriken och där finns inget med om att Fram skivorna är räfflade och det är ett m-avgassystem, det kan väl bara betyda att någon satt ditt det efter. , har säkert missat ngt men anledning till att ja skrev den var för ni skulle kunna bilda er en värdering på bilen i dagens skick. Vad det kan gå att sälja den för i bästa fall och någon sorts värdering. Så att jag inte betalar reparationer för 6 k för en bil som knappt är värt det. Det enda jag vet är att den är väldigt sällsynta under visa perioder på blocket och då går priserna från ca 10-30 k. Min vän Kämpade med den under våren för att hjälpa mig få den igenom besiktningen. Jag var på väg till mitt sommar jobb när detta hända. ska försöka beskriva detta så förståeligt som möjligt. Även om jag knappt själv fattade vad som hänt. Jag ska växla ner till tvåa och får inte i växeln sedan så märkte jag att de skramla ngt förskräcklgt när koppling trycks ner och den går inte hela vägen. Som tur var ja nära min vän om sade till mig att lägga i ettan när bilen var avstängd och sedan hoppa iväg liksom. kort efter började tempraturen flyga i taket ( Och den har aldrig rört sig från mitten, en tanke jag hade var att kylare eller liknande pajade innan och resultade i ngt med kopplingen? bara spekulerar, även om de delarna inte har någon direkt kontakt med varandra vad jag förstår. Det jag vet är att allt kan hända med bilar ) sedan parkerar jag den vid honom tills min vän hade tid och fixa det. Och efter ett tag så prova jag starta den och då kom kraftiga motor vibrationer. Så min vän ville inte ta på sig de han är Volvo expert och hade aldrig gjort just det innan. Så gick till några billiga meckare min familj känt sedan en bra tid tillbaks. Och de sa till mig att en komplett kopplingssats kostade 3000 kr om mecken skulle fixa fram de (skulle gissa på att de är begagnat, ingen aning ). Och ytterligare 3000 kr för arbete . Min vän fruktade svänghjulet. Tack på förhand till alla som tagit sig tiden att läsa detta. Om det är något annat som någon vill veta av rent intresse eller för att lista ut exakt vad det är för fel så tveka nt att fråga. Eller om det är någon fråga kring värdet. Med vänlig hälsning Jon ! Tack än en gång ! | |
|
Börja med en felkodsavläsning för att se vad det är som gör att motorn går dåligt. Det verkar som du har flera problem. 1. Motorn går dåligt 2. Temperaturen ökar 3. Växellådan/kopplingen är kass Det kan finnas olika orsaker med eller utan samband till varandra för fel 1 och 2. Kan vara termostat/vattenpum, men också topplockspackning eller liknande. Byte av koppling är en relativt kostsam historia om du måste betala fullpris hos en verkstad. Beroende på vad det är som orsakar fel 1 och 2, bör du nog överväga om det är lönt att reparera bilen. Bilen är nog inte värd många kronor som den står nu med de tre angivna felen - du kan nog få ut mer genom att sälja delar (om det finns sådana som är i fint skick)...annars är det mer eller mindre en skrotbil du har just nu. Men börja med att kolla fel 1 och 2 och besluta sedan om det är lönt att reparera fel 1,2 och 3. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hejsan Johan ! Tusen tack för att du svarade :) Har tyvärr inte tillgång till dator. Det är som så att den står mitt ute på landet ( näsan ett halvt län därifrån jag bor. Och av olika anledningar så måste den säljas där om det blir fallet som reservdelsbil. Och har ju ingen bil så har det något svårt för mig att ta mig runt förtillfället. Det har ju funkat med buss ett tag nu men där bilen står går inga bussar. Har redan tänkt på det med dator de möjligen gå. Men de felkoder brukar vara okända eller i alla fall vissa. Tack Johan, tror dock inte det är möjligt att få dit en felkods läsare eller att flytta bilen till en sådan. Jag beskriva några detaljer till , Innan gick motorn lugnt och tyst på 600-700 varv, sist så närmade den sig tusen varv på tomgång. Du kan starta bilen och du har liksom direkt tomgång i växlarna så rullar bilen framåt. Någon koppling finns ju inte, den bara skramlar ngt otroligt om man försöker trycka ner den och då är det inte möjligt att flytta växelspaken. Ja så växellådan är ju inte paj i alla fall, även om den måste plockas isär för att byta koppling om det nu är det. Den ser riktigt risig undertill tyvärr. Sälja den i delar tänkte jag ju direkt på men har inte plats. Och det finns inte många delar som är i bra skick. De håller. Men både motor och servo olja läcker. Jo visst att kopplingen åkte ur leken men att sedan efter ngn vecka samla på sig ett problem och ett till efter ytterligare någon vecka, det låter lite far fetched, iofs med den turen jag haft på sistone hade de nt varit konstigt. tar jag den till verkstaden de gör de svart och det bara varit kopplingen så hade de blivit 6000 kr som jag. Och när den väl är på verkstaden då stannar den där tills den är klar. Jo det kan vara allt från a till ö som orsakat fel men någon måste väl varit med om något liknande ? Tack för alla tips Johan ! Och du har helt rätt som den står nu är den bara skrot mer eller mindre. Det är bara det att jag har hållt på med detta för länge bara att få den genom besiktning. måste bara fråga om du bara tar de detaljer jag skrev innan och dessa också. Du kan inte tänka dig något annat scenario ? någon vän till dig som haft något liknande? Med vänlig hälsning Jon |
|
| Instämmer med Johan B. Sälj de delar som är i fint skick och skrota resten. | |
|
Skrota den och köp en annan bil. Du skriver ju själv att det inte finns många delar som är i fint skick så då är det kanske inte värt mödan att montera av dem om de ändå inte kommer lyckas bli sålda och att laga felen och få den körklar igen låter dyrare än att köpa en annan. Dessutom med tanke på att den är på annan ort och så vidare, så måste väl det enklaste vara att skrota den där. |
|
|
Ja, skrotning låter som enklaste/billigaste och smidigaste lösningen i detta fallet. I ärlighetens namn låter det som att den bilen är rätt slut. Ring till en bilskrot nära där den står - de hämtar upp bilen kostnadsfritt och du är kvitt problemet med den bilen. Detaljer om hur du gör med reg.bevis etc. kan du ta med skrotfirman via telefon. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ofta när man har en gammal bil som får ett större haveri så är det ju för att den är så fin i övrigt som man funderar på om det inte är värt att fixa växellådan, motor eller vad det nu är som gått. Men i ditt fall så verkar det som att det mesta är mer eller mindre trasigt, läckande, osv. Du kan ju fortfarande skaffa en annan (och förhoppningsvis finare) BMW så bara för att denna inte går att laga denna (med vettig ekonomi) så är det ju inte slut på din tid med BMW för det. |
|
|
Om den är kass i plåten och rostig under så är det lika bra att skrota den och plocka av allt man får betalt för innan som m-paket och inredningsdetaljer. Alternativt köper du en till E36 och behåller denna som reservdelsbil. |
|
|
3tkr är för ny koppling, ett nytt svänghjul kostar mer än 3tkr så om det förstörts hamnar det på ca 10tkr. Motorn är ett osäkert kort, trist om den är dålig då en M52B28 ger lite pengar. M-chassi är enbart stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare, det har inget med bromsar eller avgassystem att göra. Har du M-sportpaket ger det en hel del att sälja som svart innertak, M-stötfångare, sidokjolar etc. Skinnklädsel eller M-Sportklädsel ger också lite pengar. Jag hade fixat bilder på den och fullständig info och sedan lagt ut den på olika bmwsäljsidor på facebook som bmwmarknaden och bmwmarknaden! Antingen hel eller i delar. Dock är det bra om du vet att motorn är ok. Är motorn hel och den har den m-paket bör du få 5tkr för hela bilen och mer om du säljer den i delar. Säg 2-3tkr för motorn, M-spoilerpaket 2-3tkr, skinn/m-sportinreding 1-2tkr. Helt onödigt att bara låta den hämtas av en skrot, det är att slänga bort flera tusenkronor. Mvh Stephan |
|
|
Ja bara veven är värd runt 3-4000 då många vill ha den när de bygger m50 med överladd. Koppling och svänghjul är inte riktigt så dyrt som Stephan735i beskriver det går att få tag på fräscha grejer beg om man riktigt vill snåla eller så kan man köpa från tyskland. Exempel Länk Snabb sökning på ebay komplett kit med svänghjul 500 euro Länk Går säkert hitta billigare men jag la inte ner mer energi på sökning. |
|
|
...men om man inte själv kan skruva eller har lokaler att vara i och bilen står långt hemifrån, är det nog sannolikt att det inte blir gratis att börja plocka delar från bilen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alpinabiturbo: Jag gick så klart på vad ägaren gav för priser och la till svänghjul som brukar kosta mer än kopplingen. Men visst låter 10tkr mycket det var vad allt kostade till 540i/6 år 2010. Beggat är det någon mening med det? Låter riskfyllt. Johan: Därför skrev jag sälja hela bilen och låta köparen hämta den på egen hand eller så låter man andra plocka loss delarna. Så lät jag en person göra med en risig E28 som skulle skrotas = blev nästan ingen förlust och så gjorde jag i söndags hos en kille i norrland. Allt går att lösa! |
|
|
Stephan, tar en skrot emot en bil som man plockat av vitala/värdefulla grejer ifrån? Till TS. Dela in din text i stycken. |
|
|
Några enstaka smågrejor brukar inte vara några problem att plocka av bilen innan skroten hämtar, men är tveksam till om de är så pigga på att hämta gratis om bilen är rensad på "allt värdefullt"... TS lyser med sin frånvaro så han kanske har löst problemet. I vilket fall har han fått ett antal olika alternativ att fundera över. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.