|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta till Sport-avgas och annat luftfilter. Vill ha gott ljud och gärna ett par hk till...någon som har tips/erfarenheter på märke m.m. | |
|
Största problemet för att höja effekten på M-52 , är att insuget är för litet , som du märker , vill motorn bara dra till ca 5500 rpm , om verklig effekt , eftersöks så ska det gå att montera ett insug från M-50 , men ingen verkar ha monterat ett (Ännu), eller om du är rik så finns Dr schrick Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
Jo jag mistänkte att det inte skulle bli ngn nämnvärd effektökning...vill ha lite mer muller... Rik...nja...inte tillräckligt :P Ngt märke som rekommenderas på avgas och filter? |
|
|
Hej jag har en Z3 coupe 2.8 med dubbel vanos och jag har tagit insuget ( ca4500kr ) från den nya 330 modellen och det passade nästan rakt på.Man får tillverka en adapterplatta till spjälhuset och byta en sorts ventil som sitter på sidan av insuget.inte en aning vad den heter men orginal passar inte så det är 330 som gäller ( 1200kr ). Sen när man startar bilen kommer den att gå som en påse nötter på tomgång, men det är inget farligt för motorn. Då ringer man till TS-Motor (www.tsmotor.com) och bokar en tid för unichip installation, detta ÄR ett MÅSTE för att bilen ska gå RIKTIGT.Min bil bromsade efter chipningen och byte av insug 213 ärliga hästar och 275nm 3500 rpm.Provade även med Direct-Air Filter (K/N) men det blev en försämring med 3hk jämfört med orginalboxen.Avgassystemet var helt orginal men det ska bytas hela vägen inkl grenröret som orginal är katastrof strömningsmäsigt.Så från bilvärdens absolut tråkigaste motorkaraktärer ungefär som en diesel så blev motorn nu faktisk riktigt rolig.Väl värt pengarna. |
|
|
Lillen: det låter ju otroligt bra! Jag menar med de förluster man har på drivlina etc, så bromsade de väl antagliden några % lägre än 192 hk från början? Så att sen få ut 213 hk är ju ruggigt bra. Vad kostade chippningen? Hur svårt är det att byta? Adapterplatta osv... Har du BMWs artikelnummer på de delar man behöver (insuget och ventilen)? Gjorde du "allt" själv eller finns det ngn "guru" som hjälpte dig? |
|
|
Hej igen det är inte alls svårt att byta insuget det gäller bara att ta det lungt, är man osäker på att man inte får ihop grejerna så kan man ju anteckna eller ta foto ju längre man kommer i demonteringen,jag hade inga problem med att få ihop det.Adapter plattan gjorde jag av en 10mm tjock järnplatta, har man bara gått i slöjden så är det inga problem. beställnings nr insug 11 617 502 274 och omställnings grunkan har nr 11 61 7502 275. Dessa grejer passar rakt på 2.8 dubbelvanos och med unichip (ett måste om motorn ska funka riktigt) som justeras in på rullandelandsväg så får man ca 20 ärliga hk och 20nm Unichip modifieringen kostar ca 6000 kr Se mer info på www.tsmotor.com |
|
|
En fråga...jag har 98ans motor vilket innebär att jag inte har dubbel vanos. Tror du man kan få ngn liknande effektvinst ändå? med nytt sug plus Unichip alltså. Tack för alla svar förresten! |
|
| Jag sätter en tia på att du får liknande topp effekt som jag, det som skiljer är att med dubbel vanos har man ett breddare effekt register,bränsle snålare,bla,bla rätta mig någon om det är fel. | |
|
Kan man göra nått liknande med M50 motorn?? Mvh Patrik 325i -92 |
|
| Vart kan man köpa Dr Schrick Insugnigsrör | |
|
Motornord har. 8995:- www.motornord.se |
|
|
Hej igen Lillen! Det låter ju strålande...antagligen så passar alltså insuget från 330n lika bra på min som på din? Du har inte bilder, foto, BMW-skisser eller liknande? Om du har, så maila gärna till mig på z.3@telia.com Tack på förhand! Förresten vad händer om man enbart gör Unichip-modifieringen? |
|
|
Hej insuget från 330 passar inte på din motor,du får helt enkelt köpa ett Dr-schrick insug. Unichip är en extra styrbox men justerbar tändning,bensin.Det gör underverk med motorns körbarhet,man märker verkligen en skillnad, Du ska inte till Knutstorp i helgen. |
|
|
Det insug som motornord säljer är inte till dubbel Vanos.Vet någon vart man kan köpa ett som passar till dubbel Vanos. |
|
| Insuget som är till dubbelvanos har utgått enligt motornord,så jag tog insuget som är orginalmonterat på den nya 330 motorn,se tidigare inlägg av mej på denna sida. | |
|
Det råkar inte vara så att någon har bilder eller detaljerad info om bytet av insug? Jag är ingen mästermekare så det skulle vara skoj att se någon som lyckats innan :-) ~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~ |
|
|
Med tanke på originalfrågan: Går det inte att montera ett insug från en 2.5 litersmotor? Har hör att de är i stortsett likadana förrutom att insuget på 2.8:an är strypt pga någon Tysk hästkraftsbegränsning. Detta insug ska passa rakt på. Någon (annan?) kunnig kan kanske bekräfta mina funderingar. mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.