|
|
|
|---|---|
|
Hur ska jag gå tillväga när jag ska svarva till bromsskivorna bak på min 525:a? Har tillgång till svarv, mätklocka. Det jag undrar är hur jag ska spänna fast bromsskivan så den blir rak å vilket stål jag ska använda. __________________ -ridern- | |
| Ett litet tipps bara....se till o svarva båda sidorna samtidigt annars är risken stor att dom slår sig. | |
| Jepp, det e klart jag ska göra det. Det jag undrar i stort är hur jag ska späna fast bromskivan så jag får den rak om man säger så | |
|
Egentligen skall man inte svarva skivor, det är bättre att slipa dem, men... Använd hårdmetallskär om du ska svarva. Försök att spänna upp skivan så att du kan ta allt i ett svep. Svårt att få det bra om man svarvar ena sidan, plockar ner och vänder skivan och sen tar andra sidan. Lycka till. /Kristian ------------------------------ Länk |
|
|
Jag brukar tillverka en tapp som skivan bultas fast i. Detta för att få ut skivan lite från svarven. Då allt är uppspänt ta mätklockan och mät på navet så allt är rakt innan du börjar svarva. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
rsarits |
Ytan som fälgen skall dras emot med hjulbultarna lär vara rak, annars skulle hjulen vinda. Micke |
|
Fick bra tills från zatzy.com, tänkte jag kunde lägga det här om någon fler behöver hjälp. du sätter upp en matrial bit som du svarvar helt plan samt borrar ett ganska grovt hål i. sedan använder du dubben att spänna fast skivan mot matrialbiten. i detta fall är indikatorklocka onödigt. då du nyss svarvat ett helt kastfritt anligg för skivan. så när du trycker med dubben på skivan mot anligget kommer navet att bli 'kastfritt' så om du då svarvar efter detta kommer kastet att försvinna. låg hastighet (beroende på skivans storlek) men upp till 120rpm kanske Matning HÖG!! (jag brukar gå in på 'gäng matningar' på en supportsvarv.) skärplatta Sandvik CNMM/DNMM (kan heta annorlunda åxå) med minst 1.2 i nosradie,beroende på den höga matningen för att slippa vibrationer måste du ha stor nosradie för att få en fin yta. Funkar juh självklart med andra plattor åxå men dessa är avsedda för gjutjärn.. en rolig sak i sammanhanget... en begagnad svarvad skiva blir ofta bätre gentemot en spriller ny. men det måste juh självklart finnas matrial kvar.. =) och Jag gör väl ungefär som patrick + att jag svarvar en diameter som passar mot centrumhålet på skivan så man får radiella kastet bra med..viktigt på en bakre bromskiva som har en liten trumma för handbromsen invändigt..om man ska svarva den med så att säga..+ att skivan sitter bättre på en ansats och plan än bara plan... __________________ -ridern- |
|
|
En svarvad skiva slår sig inte en gång till.... /Kristian ------------------------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.