AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
481

är det ett vettigt pris för en m5a?

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Undrar om 90.000:- är ok att ge för en m5a -92b, alltså efter ansiktsluft. med 3.8l motor. Är den bättre/sämre (driftsäkerhet) än 3.6l. Annars är den fullutr. med Nur.pak. osv. På bildiagnosen visade sig att den läcker olja och lambdavärdena var lite höga. Säljaren gick med på att betala både läckan (packningsbyte) och avgasstrulet. Nu väntar vi på att en ny ljuddämpare anländer från Tyskland (det verkar som att den sög luft (hål?) vid full pådrag med för mager blandning som resultat).
P.S. Trevlig forum, om bilköpet går igenom vill jag vara med!!!!!!!!!

Micke K.
li
1.959
liste
535i -89
Hur långt har bilen gått? Vilken utrustning finns? Vet du något om historiken/service/ägare? 3.8:an sägs hålla bättre än 3.6:an - om inte annat är det ju högre effekt! ;)

Ligger det ngn sanning i att det ena el. det andra motoralternativet är på ngt sätt sämre?

Men b97_knl, jag tycker att 90000:- låter som ett riktigt hyggligt pris, om bilen är i ett fint skick förövrigt.

Mvh:
Tompa

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har också läst mig till att 3.8 motorerna är lite mer känsliga dock har jag ingen egen erfarenhet. Sök lite på forumet så kommer du nog fram till endel intressanta saker.
Samma här, pga att 3,8 har längre slaglängd och är känsligare för övervarvning. Men det är bara vad jag hört....

Mvh
Patrik
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
Hört samma sak jag, även från BMW service folk, 3.6:an håller bättre än 3.8:an. Vanligt tydligen med hål i kolven på 3.8:or om man chippar dom.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag har hört precis samma sak som Sigge om 3.6 & 3.8..
Nån som vet om det är samma block i de motorerna?
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Tjena folk.
Det är samma block i de motorerna. Bilen har gått drygt 17.000 mil och all utrustnig finns även den där självjusterande fjädringen som ingår i Nurb. pak. Fast jag tror att nån av stötdämparna läckte.

Micke K.
mackan325
Passa dig för läckande dämpare i kombination med EDC. Kostar 7-8000 per hjul att fixa till. Många kastar ut EDC och monterar 'vanliga' dämpare fjädrar runtom istället vid läckage.
Jag ska byta dämpare på min till Bilstein Sprint + kortare fjädrar (väntar bara på att de ska komma nån j-la gång). Orginal är inte att tänka på, även att jag inte har Ringen paketet .....

Mvh
Patrik
li
1.959
liste
535i -89
Har kollat upp det där med stora och lilla motorn nu, och jag hade fel. 3.8:an sägs vara sämre, MEN 3.8:ans svagheter beror - enligt tillförlitlig källa - i de allra flesta fall på att folk trimmar och/eller slarvar med servicen. Men som sagt - jag hade fel ordning på siffrorna från början.

beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ingen som har testat Omega tillsatsen vid läckande stötdämpare?
No
54
Novis
740IA -93
mackan325>> Vet du om det går att montera vanliga dämpare på en bil med EDC eller måste man byta hela fjäderbenet?

beamer>> Vad är det för tillsats, berätta gärna lite mer om den.
mackan325
Inte helt säker men tror att hela benet måste bytas!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Novis>> Omega är en oljetillsats som ger nytt liv åt packningar.

Det är framtagit för att täta servosystem/hydralsystem, växellådor osv.

Mer info på: Länk
Vet att citroen använder detta flitigt :) ger tydligen nytt liv till deras hydralsystem.

Omega 917:
- Skyddar mot dyrbar förstöring av packningar med åtföljande stillestånd.

- Skär ned driftskostnaderna genom att eliminera vätskeförluster från utrustningen.

- Ojämförligt ekonomiskt tack vare höggradig koncentration.

- Fullständig säkerhet i användningen, oskadligt för huden.

- Ej eldfängdt

- Eliminerar tjut från servostyrningar.

Om man ändå har kassa edc dämpare så kan man lika väl testa denna produkt. Funkar det så funkar det...då blir det mkt billigare iaf.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Jag köpte bilen!!!!!!!!!!!!!!!
Hämtar den imorgon.
Ska man direkt till northsleife eller hinner man byta olja?

Micke K.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
hämtade bilen. helt underbart. vill inte tänka på försakringen... bara köra

Micke K.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.