|
|
|
|---|---|
| Var inne och sökte någon form av anslutningar för extern video (VCR,DVD etc) i utrymmena bak i min 540Tou (-98), men hittade ingenting. Någon som har en aning om det finns och i så fall var? Hittade däremot något som ser ut som någon form av kortläsare gömd (svart låda ca.7x12x2cm)på vänster sida innanför panelen som sitter framför luckan till Navi, CD-vxl m.m., någon som vet vad det är?? | |
| På TV-enheten i utrymmet bak sitter det en blå och en vit kontakt på ovansidan. Den blåa ska vara pluggad, den vita ska vara till audio in/out. Om du hade tänkt stoppa in en dvd, rapportera gärna vad du köper samt hur du fixar installationen. | |
Froz-523 |
Angående kortläsaren så torde detta vara SIM-kortsläsaren till telefonen. Kortläsaren är avsedd för det kreditkortsstora SIM-kortet. |
| Den svarta lådan var mycket riktigt en andra kortläsare till telefonen. Kunde jag ha tänkt på men det slog mig aldrig att man skulle ha två alternativa kortläsare till telefonen...tack för det BMW! AV anslutningarna blir jag dock inget klokare på. Hade uppfattningen att det skulle ligga någon form av anslutning någonstans där jag kan plugga in t.ex en video eller annan videokälla.... någon som har något tips?? | |
| Armen: hittade du inte den vita kontakten på TV-enheten?? Det är av-kontakten. Är den pluggad bör du ha uttag under friskluftutblåset till baksätet (mellan framstolarna). | |
| Stente : Jo, efter en del letande hittade jag TV-enheten gömd i utrymmet framför reservhjulet och den vita kontakten är pluggad (det sitter en kontakt ansluten). Men det finns inget uttag under luftutsläppet och inte heller några kablar gömda i mittkonsolen så vitt jag kan se. Kollade även under baksätet , men icke sa nicke. Sökandet går vidare... | |
|
Vad jag vet är det väl bara E38 sedan som har kontakter i baksätet? eller kanske också E39 sedan med navigation och baksätesutrustning? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
sebbe_bmw |
Har kontakter i baksätet på 528an och pappa har det också på sin 740 96a... E det nån som vet om det finns nån andra kortläsare till telefonen på en 740ia 96 och i så fall var sitter den???? Sebbe |
| Efter att kollat vilka stift som användes på den vita kontakten insåg jag att det inte kunde finnas några uttag någonstans eftersom varken stiften för AV-OUT eller AV-IN användes. Men nu används de...jag petade i stift på rätt ställe och drog ut kablar med phono-kontakter och vips kan jag både koppla på en extra skärm och titta på video , DVD eller någon annan video och ljud källa. Ungarna stormtrivs att åka bil, nu är det BMW:n med TV som gäller, Yeaahhaaa... | |
| Armen: coolt!! Har du någon närmare beskrivning på hur du gjorde vore jag innerligt tacksam om du kunde maila detta till mig. Hur vet du vilka stift som är av-out och av-in? | |
| Beskrivning på hur du lyckades fixa både ljud & bild till orginal tv/navven skulle sitta grymt fint !!! | |
|
Jag vill oxå veta!! /Hasse |
|
|
Här är en till som vill veta!!! |
|
|
Vita kontakten (måste köpa nya pinnar): Video IN signal pin nr 6 Video IN jord pin nr 15 Audio IN signal pin nr 4 Audio IN jord pin nr 5 sedan väljer du AV kanalen i TV:n. Observera att ljudet blir BARA i mono! går ej att lösa idag med enkla grepp. mvh George |
|
|
Hej. Var köper man nya pinnar till den vita kontakten? Elfa? mvh Peter |
|
|
Den svarta kortläsaren ÄR telefonen, bra att känna till vid felsökning osv. De där kontaktelementen, är det stift eller hylsa som saknas? Det finns hundratals att välja på, ELFA har några få men ganska säkert är de för stora. Hos nån som monterar billjud och komradio bör man kunna hitta, ev kan man plocka från lite skrotade kablage. Pilla in hulligarna så går det att dra ur stiften/hylsan. Träna på någon skrotad flerpolig kontakt. Man kan säkert ta koppartråd från en lämplig installationskabel eller koaxkabel med solid innerledare och löda på signalkabeln till AV-kablaget. Lite krymp över lödningen och klipp koppartråden till rätt längd och tryck in. Fixera med lite tejp. Alternativet är att knipsa av trådarna på andra sidan av kontakten och skarva direkt till AV-kablaget. FP |
|
|
pa25: Det skall finnas på BMW. George |
|
|
okej, tack. Peter A |
|
|
någon som har några bilder på detta förfarande? fattar nada MVH ClAwFInger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.