AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
555

hej,,,några frågor om slutsteg..!

Hej, har några frågor

Jo det är så att jag har ett basrör med ett 15" element i på 400W, 2 vanliga högtalare på 300W stycket bak och 2 på 200W fram. Kör på en sony bilstereo på 4*50W
Vad ska jag då ha för slutsteg? går det bra med två st. 4-kanals 800W?? och hur ska man koppla det... behöver jag delningsfilter? och vad är delningsfilter?
Det är inbyggt delningsfilter i det ena slutsteget som jag har tänkt köpa.

som ni kan läsa så kan jag inte mycket om bilstereo..

snälla svara...
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Tja!
Det är i princip omöjligt att utifrån infon ovan säga att "det ska du köpa och så skall du göra". Det beror alldeles på vad det får kosta, vad du lyssnar på för musik mm, kort sagt på vad du har för resurser och krav.
Till att börja med med vet jag som sagt inte alls vad du har för prylar i nuläget. Man kan nämligen inte alls bedöma komponenter efter att bara titta på det uppgivna wattantalet. Det finns massor av olika sätt att mäta sådant på. Det är lite som statistik, det går nästan alltid att få det att passa ens egna syften. Som exempel kan jag nämna reklamen för små plastiga datahögtalarsystem, de har ofta hur många hundra watt som helst. Och hur de låter vet du säkert. Den enklaste regeln är som alltid att man får vad man betalar för.
Alltså, det vore lättare att föreslå någonting om jag visste lite mera om grejorna. Vill du så får du gärna maila mig så kan vi diskutera vidare, annars önskar jag dig lycka till!
/MVH kalle

let the Best Machine Win!
Vill nog stämma in lite i detta. Din text med många "högtalare på xxx W" ser man rätt ofta. En högtalare är inte på eller ger inte några (elektriska)watt. Möjligen tål talspolen ett antal watt, varav man oftast direkt kan dra av minst hälften eller mera från de fantasisiffror som många tillverkare presenterar. I fallet plasthögtalare till PC:n måste man minska med en faktor 100 eller mera.
Disekrera gärna en gammal högtalare och studera tråden i talspolen, och man förstår lätt att här inte kan eldas upp hundratals watt. En högtalare är igentligen en "linjär" elmotor som tvingas röra sig fram och tillbaka istf att snurra. Kolla på en elmotor på lika många watt som högtalaren anges tåla, jämför med grovleken på koppartråden i motorn. Glöm inte att motorn ofta behöver en kylfläkt för att inte brinna upp. Högtalare har sällan sådan kylfläkt trots att verkningsgraden bara är några procent, nästan allt blir alltså värme!

Tyvärr gäller samma ofta även effektangivelserna på slutsteg, man hissar upp siffrorna genom diverse knep, PMPO, toppeffekt, maxeffekt, musikeffekt och allt möjligt för att få så höga siffror som möjligt.
Det som egentligen är relevant är hur många watt som högtalare resp. slutsteg kan jobba med kontinuerligt, timme ut och timme in. Tyvärr blir det tråkigt låga siffror som inte alls gör sig så bra i reklamen.

När vi nu är nere på mera realistiska och verkliga siffror är mitt råd att välja en stärkare som ger hyfsat med effekt, gärna mera än högtalaren kan tänkas tåla. Låter säkert knepigt men faktum är att ett steg som klipper pga att det pressas i botten kör sönder även en mycket effekttålig högtalare, diskanterna i synnerhet. Och tvärtom, så länge det kommer rena toner till högtalaren så håller de också bra.

Att sen inte effekten direkt står i relation till ljudkvalitén är viktigt att komma ihåg. Jag skulle undvika det billigaste bottenskrapet och välja komponenter som är någorlunda kända och verkar ha "ärliga" specifikationer. Vad gäller högtalare så har lådor och/eller montering och inbyggnad mycket större betydelse för den slutliga ljudkvalitén än effektangivelser och annat.
Lycka till med ljudbygget.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.