AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
779

Amega framsystem

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Nu är pärlan äntligen inne på lackbehandling samt ett seriöst stereomontage. Har bla. beställt ett amega q-comp framsystem, och är väldigt nyfiken på det. Enl. uppgift måste det spelas in 50 timmar innan det blir perfekt. hur stor skillnad är det före resp. efter inspelningen? Och hur låter det, finns det någon som har någon erfarenhet? Kommentarer ang. pris/prestanda, ljudkvalitet, tålighet, mm? Är som sagt nyfiken :-)!

let the Best Machine Win!
jag har inte använt amega men om man jämför med Dls så är det stor skillnad för och efter inspelning tycker jag iaf
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Ok. Ska man ta det lugnt de första timmarna, eller kan man kräma på direkt? finns det några speciella skötselråd av högtalare, förstärkare mm? Tex på vintern, eller tidsintervallsrelaterade (långt ord!)?

För basar tror jag att den bäsa inspelningen är på hög nivå, eller med basarna lösa, så att dom arbetar hela sin slaglängd.

Kan ju inte svära på att samma gäller för mellan och diskant register, men en testskiva med brus på repeat, och en batteriladdare borde lösa problemet....

Hjärnan kommer omedvetet att kompensera, så att man efter en viss tid vänjer sig vid ett system som inte låter helt 100%.
Så om man monterar ett nytt system och låter det spelas in med musiksignal, samtidigt man själv sitter och lyssnar. Då är det svårt att veta om inspelningen verkligen gjorde nytta eller om man bara inbillar sig.

/danne
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Jo, det har du säkert rätt i. Får väl fråga stereokillen när jag hämtar den. Sitter som på nålar och väntar på torsdag e.m, då skall allt vara klart :-)! Ni vet väl hur det är......

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kan meddela att framsystemet du köpt är bland det bästa jag har hört. Undrade själv om en kille som spelade det för mig hade baslåda... men icket, han hade ett amega framsystem! Själv har jag inhandlat Kenwood dual mags och rockford bas! ganska trevligt det också!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vad kostar ett Amega framsystem? Hur jobbigt är det att montera i E30? Behövs slutsteg för att driva eller kan man klara sig på 45w från stereon?
tacksam för svar!

mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
johankihl; tack! F-n vad kul:-)! Just det där med att det låter som att det finns en baslåda har jag hört några gånger, roligt att det stämmer! Jag har alltid tyckt att midbasen i mina bilar har varit för tunn, det lär bli ändring på det nu. Känner inte till Kenwoods framsystem, men Rockfords basar är ju inte dåliga precis. Rockar nog fullt tillräckligt:-)!

nofx16; här har du en fullständig prislista; Länk
Det beror, som med alla framsystem, på vilken storlek du köper. På min E34 syns inte ett dugg av någon montering, och då tryckte de ändå in 6,5". Är ju iofs. trängre i E30, men det bör nog inte vara alltför stora problem. Och jag tycker att du skall satsa på lite större midbasar än original, jag hade originalstorleken i min gamla 325:a. De spelade nästan ihjäl sig, men det hördes inte mycket för det.
Du BEHÖVER egentligen inte något slutsteg för att driva det, men om man kör utan steg anser jag det vara bortkastade pengar att satsa på Amega. En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken, och i det är sammanhanget är dina 45 stereowatt (som inte alls är några 45 watt, men det är en annan diskussion) en väldigt svag och rostig länk. Jag kör med två ordentliga Chronicsteg, ett till vardera sidan. Inte billigaste lösningen, men en av de bästa. Mellanting finns också, men jag har haft så många olika stereobyggen i så många olika bilar och jag har hittils aldrig blivit riktigt nöjd. Du vet säkert själ hur det är att ha något som är helt nytt men ändå inte vara nöjd med det.......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.